Recenze: KRABÁCI - Totálně trapná lovestory (Tom Ellen & Lucy Ivison)

Když o trapasy není nouze

Všichni hledáme lásku. Všichni hledáme svoji druhou polovičku, ale často musíme políbit hodně žab, než se z jedné konečně vyklube ten náš princ (nebo ta naše princezna). A Hannah a Sam, hlavní hrdinové Krabáků, to nemají o nic lehčí. Střídavě tak sledujeme pohledy obou psané ich-formou a zjišťujeme, že i když na naši spřízněnou duši narazíme, může často díky okolnostem trvat, než na to přijdeme.

A právě na takovýchto nedorozuměních jsou Krabáci postavení. První třetinu knížky jsem se opravdu užívala. Sedla mi od první kapitoly. Chechtala jsem se co chvíli vtipným hláškám a komickým situacím, které se týkaly hlavně Sama a jeho kamarádů. Už dlouho jsem se u knížky takhle nebavila. A v protikladu s těmito situacemi jsem se při řešení vážnějších holčičích témat z pohledu Hannah vrátila do svých náctin a zavzpomínala na ty méně radostné momenty s kamarádkami a kluky.

Hannah i Sam mi byli sympatičtí. Sam by hodně svůj na rozdíl od Hannah, která se snažila více zapadat, ale to jí vzhledem k věku nemohl nikdo zazlívat. Tak či tak, ani jeden z nich nedisponoval vysokým sebevědomím, ale zároveň to nebyli ani politováníhodní outsideři, kteří sedí někde v koutku. O to uvěřitelněji příběh vyzníval. Rozhodně to není další z řady knih pro dospívající ve stylu neoblíbených hrdinů, kteří jako zázrakem získají tu nejoblíbenější a samozřejmě nejhezčí osobu ze školy. Naopak. V Krabácích je ukázáno, že pouhá fyzická přitažlivost rozhodně není záruka toho pravého.

Druhá polovina knížky pro mě ovšem ztratila náboj, který do té doby měla. Nadále to aspoň zachraňoval styl autorů, díky kterému jsem měla pocit, že jsou hrdinové skuteční a jsou mi mnohem blíž. Co můj dojem ze čtení ale kazilo, byl občas krkolomný překlad, významově špatně zvolená slova, z nichž některá vyznívala, jako by si je překladatelka snad sama vymyslela, překlepy a pokulhávající popisy míst a událostí složené z holých vět připomínající spíše texty pro prvňáčky, kteří se začínají učit číst. Ty naopak nepřirozeně kontrastovaly s přechodníky, které se do takovéto literatury vůbec nehodily.

Krabáci jsou knížka, jejíž směr a cíl je jasný od prvních stránek. Je to ovšem ten typ příběhu, u kterého si takové zakončení přejete. Vlastně tu knížku čtete právě proto, abyste dostali to, co se dá očekávat. Z toho důvodu není možné předvídatelnost zkritizovat. Alespoň ne v mém případě. Přesto je děj uvěřitelný a dost čtenářů má šanci se s ním ztotožnit. Není černobílý a nebojí se určité věci nazvat pravými jmény.

Pokud jste cílová skupina náctiletých, přečtete si je. Už pro ten samotný závěr, který je navzdory očekávání popsán natolik nepřikrášleně a nezkresleně, že jste podobný v žánru YA určitě ještě nečetli. Za to rozhodně palec nahoru. A jestli jste už starší ročník, může pro vás tahle knížka být příjemný návrat do mladších let neznásilněný množstvím cukru a patosu.

Prázdniny – ideální čas pro to najít si toho pravého nebo tu pravou. Přesně to mají v plánu i Sam a Hannah. V partě svých kamarádů jsou totiž poslední, kteří „to“ ještě nemají za sebou, a hodlají s tím něco udělat. Díky vlastní nezkušenosti a také kamarádům, kteří to s nimi myslí dobře, a do všeho se strašně pletou, je místo romantických chvilek čeká jeden trapas za druhým. Ale osud je v tom nenechá. Jen je v tom pořádně vykoupe a na jejich účet se skvěle pobaví. A vy se bavte s ním! Velmi vtipný a autentický příběh o světě teenagerů, prvních láskách a o tom, že najít jeden druhého je někdy pořádná dřina.

Tom Ellen, Lucy Ivison: Krabáci - Totálně trapná lovestory
Název originálu: Lobsters. A socially awkward lovestory
Nakladatelství: Fragment