Recenze: NA KREV (Lydia Strong)

Homosexuální příběh pro nenáročné

"Já vím, ale zrada je někdy víc než láska," v tomhle prostě optimista nejsem! Já bych to taky nedokázal odpustit. Kdyby mě někdo takhle hnusně zradil, tak bych s ním už více nepromluvil! Nikdy! A je jedno, kdo to byl. Jsou prostě věci, který se nedělají.

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Pallas Victoria

Pallas Victoria na Fb

Chci zakoupit knihu Na krev

Ráda čtu homosexuální tvorbu. Obvykle od zahraničních autorů, protože v České republice tyto romány zatím víceméně ještě nejsou. Je jich opravdu pár, co jsem měla možnost číst. A proto není divu, že když jsem narazila na knihu Na krev od Lydie Strong, velmi mě zaujala.

Román začínající autorky mě navnadil svou anotací a obálkou. Opravdu mě to nadchlo a neměla jsem tušení, co mě čeká. Ovšem podle nápaditého popisu jsem si představovala úplně něco jiného. Zajímavé u této knihy je, že anotace, kterou má autorka na svých stránkách je výraznější, nápaditější a mnohem působivější než ta, která je natištěná na zadní straně knihy. Ovšem ta, ačkoliv nezaujme tolik, je ke knize mnohem upřímnější. Líbivější anotace jako by vypovídala o úplně jiném románu.

"Ty si sám sebe nevážíš?" "Cože?" překvapeně se na něj otočím. "Se svým tělem zacházíš, jak s věcí. Každýmu ji navíc za peníze půjčuješ," dívá se na mě rozčíleně.

Styl psaní působí z větší části autenticky. Psaný většinou v nespisovné češtině, což se k hlavnímu hrdinovi opravdu hodí. Ale občas se do jeho myšlenek vkradou i spisovná slova, která při čtení ruší. Za mě osobně byl děj až do sté strany pozvolný, pak nabyl dynamičnosti a ke konci zase zvolnil. Pokud by autorka používala širší a údernější slovní zásobu, určitě by se čtivost zvýšila.

Z nakladatelství Pallas Victoria mi však ohledně knihy přišla i oficiální poznámka nebo spíše varování před začátkem čtení, které asi spousta čtenářů nepotěší, i když to je zajímavý tah. Mně osobně to radost neudělalo, protože román byl opravdu plný nejen chyb a překlepů, ale také zbytečných textů, které čtenáře spíše zatěžují a nudí. Zda budou další výtisky bez zbytečné vaty či nikoliv nemohu soudit, ale podle nakladatelství Pallas Victoria už by korektura měla být v pořádku. Ti, kteří si pořídí domů tuto hrubou verzi, asi radostí do stropu skákat nebudou, protože skutečně není jednoduché se přes to množství hrubek přenést.

"Je záměrně vydaná bez korektury a editace. Tedy v "surovém" podání tak, jak ji sama tato začínající autorka napsala. Důvod je prostý: Chtěli jsme tímto ukázat začínajícím autorům i čtenářům, jak mohou dopadnout knihy, které budou chtít vydat na vlastní náklady. Ač děj může být na Výbornou, bez editace a korektury, je text s mnoha pravopisnými chybami, překlepy a nedoklepy, a užívá Brněnského nářečí, ačkoli se děj odehrává v USA. Tím dochází ke sražení známky - v celkovém kontextu - na Dobrou. Takto vytisknutých knih, je pouze 200 kusů. Dotisky již korekturou a ediční úpravou samozřejmě projdou. Kniha se tak také stane originální podobně, jako některé komiksy s chybami, které po létech nabyly na hodnotě a ceně. Jelikož, ač ji budeme dotiskovat několik set nebo několik tisíc kusů, chybných bude pouze těchto 200 ks."

"Nebojte, teď jsem zamilovanej do svého cukříka a hodlám mu být věrnej jako pes. Leda, kdybyste dneska měla čas...?" zvednu tázavě hlas i obočí.

Po otevření knihy Na krev jsem se propadla do deníku sedmnáctiletého Timothyho, který prochází silnou pubertou. Je to klasický teenager, který se staví na zadní proti zbytku světa. Jeho velkým plusem je šikovnost, protože se věnuje truhlařině, která ho baví a uklidňuje. Jeho velkým mínusem se stává zamilovanost. Ne, že by to bylo něco špatného, ale Tim chová láskyplné emoce ke svému otčímovi, který mu imponuje.

Celkový příběh není nijak složitý a popisuje Timův život, který působí ze začátku poněkud zdlouhavě, jelikož autorka se nevyhnula opakování děje. Tim ráno vstává, chodí do školy, jí s rodinou, paří s kamarády a uspokojuje za peníze zákazníky nebo si sám užije. Opakující se popisy čtenáře trochu udupávají. A prakticky se žádné velké věci či změny nedějí a text působí občas nezáživně a bezúčelně. Po pomalém začátku se román od sté stránky trochu rozjede. Čtenáře překvapí více emocionálních situací. Je vidět, že děj se začíná někam posouvat.

Jak by to asi vypadalo, kdybysme se na všechno vykašlali a ukázali se v pravým světle, dělali to, co opravdu chceme a cítíme?

Autorce se vcelku vydařily charaktery, které mě příjemně překvapily. Ačkoliv šlo především o kladné postavy, každý byl něčím zvláštní. Dokázala jsem si ho představit. Tušila jsem, jak asi bude reagovat a myslím, že ani nijak nevybočovala z linek, které si načrtla.

Markus je nový manžel Timothyho matky. Je to vzorný profesor na střední škole, kterou jeho nevlastní syn navštěvuje. Snaží se být příjemný a s Timothym vycházet. Je z něj cítit touha porozumět mu a být nápomocný. Chce se s ním sblížit.

Oli je Timovo kamarád, i když ten si o něm valné věci zrovna nemyslí a občas k němu v myšlenkách dokáže být i hrubý. Je pravda, že Oli je poněkud neotesaný a působí ztraceně, ale v jádru je to milý hoch. Také povedeně a zábavně vystižený.

Key je drobný homosexuál, kterého si nelze neoblíbit pro jeho roztomilý kukuč a dobré srdce. Ačkoliv je vedlejší postavou, zaujal mě.

To, že mám natrhlej zadek a rozseklý obočí i ret, je nic proti zádům. Vzal mě kabelem od vysavače.

Mezi řádky se vynořují i emoce a působí upřímně. Někdy se čtenář zasměje drzému humoru. Jindy si povzdychne nad bezútěšnou situací nebo hloupostí hlavního hrdiny. V ději se najdou okamžiky, které mohou čtenáře šokovat. Já jsem zvyklá na drsnější čtiva, takže ačkoliv jsem předpokládala, že budu valit oči, nic takového se nestalo. Pro mě to bylo vše podáno běžným způsobem a nijak mě to nezasáhlo. Ale věřím, že někdo na kontroverzní scény, kdy Timothy navštěvoval své zákazníky, být připravený nemusí. Neřekla bych, že by některé okamžiky působily příliš silně, měla jsem možnost číst knihu o prostitutech a tento román je slabší odvar, ale o to více pro čtenáře přijatelnější.

"Nějaká ženská na obzoru?" rozvede otázku Oli. "Ne." "Proč ne? Vždyť po tobě ženský dost jdou."

Na krev má rozhodně potenciál. Je to něco nového, čeho je na naší literární scéně poskrovnu a co chybí. Bohužel však je román amatérsky napsaný a to kazí celkový dojem. Prakticky Na krev spíš vidím jako hrubý náčrt knihy, která by mohla být opravdu velmi působivá.

Vytkla bych kosmetické úpravy obsahu knihy. Text nebyl zařazen do bloku a odstavců, což je sice maličkost, ale jako čtenářka a recenzentka jsem na takové běžné věci zvyklá a proto mě to zaskočilo.
Na konci knihy čtenáře potěší plánek domu, ve kterém Timothy bydlí. Jako bonus je to šikovné a čtenáři pomůže se lépe orientovat.

Dílo sice nepatří mezi nejlepší prvotiny, které jsem měla možnost recenzovat, ale nenáročným čtenářům, které homosexuální tvorba zajímá, určitě přijde vhod. Budou spokojeni s neprotahovanými a zbytečně nerozepisovanými sexuálními scénami a emocemi, které ve svých čtenářích román vyvolává. Zároveň mohou být občas zaujatí úvahou či myšlenkou, kterou autorka do knihy Na krev vložila. A rozhodně si oblíbí hrdiny, kteří se snaží bojovat o své místo na světě...

Je provokativní. Zaujme na první pohled a přitom je jednoduchá a oslovující. S tou nemám žádný problém a dávám palec nahoru, protože si mě získala.

Anotace na zadní obálce knihy:
První zcela otevřený homosexuální román.
Timothy má do normálního puberťáka daleko. Nikdy s nikým nechodil, raději vyhledává známosti na jednu noc, nebo si dokonce nechává za sex platit. Svůj život ale musí přehodnotit, když se jeho matka znovu vdá a domů si přivede mladšího manžela. Dokáže se Timothy změnit? A jakou cenu bude muset zaplatit?

Anotace na autorčině webu
Velmi provokativní román se silným nádechem erotiky, vyprávějící příběh bouřlivého a nelehkého života teprve sedmnáctiletého chlapce s homosexuální orientací. Rozvrácená rodina, a tragická ztráta otce. Soužití s otčímem a matkou, kde hledá své místo v životě a důvod proč žít. Svět syrový, chladný, kde prodávání vlastního těla, jako snaha o vedení spořádaného života a zařazení se do společnosti, se stává výzvou, jenž nemusí být překonána.

Nakladatelství: Pallas Victoria
Rok vydání: 2016
Žánr: Literatura česká