Recenze: FANGIRL (Rainbow Rowell)

Prosté a zdlouhavé dílo pro nenáročné čtenáře

"Veškerý smysl fanfikcí," spustila, "spočívá v tom, že si smíš hrát s univerzem někoho jiného. Přepsat pravidla. Nebo si je přizpůsobit. Tam příběh nemusí skončit v bodě, kde to Gemmu T. Leslieovou přestalo bavit. Můžeš v tom světě zůstat, ve světě, který miluješ, tak dlouho, dokud dokážeš vymýšlet nový příběhy..."

Za knihu děkuji své sokyni mezi řádky - Sue Wish. :o)

Co mě nalákalo k přečtení FanGirl? Její volné pokračování, dá-li se to tak říct, s názvem Nedej se. Jelikož ve FanGirl se objevují úryvky z příběhu Simona Snowa, neodolala jsem. A když mi Wishžísek pod stromeček nadělil obě díla, věděla jsem, že jako první musím přečíst FanGirl. Upřímně, jsem ráda, že jsem si knihu nekoupila sama, nadávala bych jako špaček za svůj špatný výběr. Na Nedej se se určitě těším. Teď už vím, jak k němu přistupovat a možná nebudu natolik zklamaná. :o)

Styl psaní je opravdu oddechový a zvláštní především tím, že hlavní hrdinka má takové upřímné a trochu psychadelické popisy, co se vzhledu týče. Díky tomu byl pro mě problém se "zamilovat" a odletět na té vlně, jelikož její líčení bylo reálné a hlavně poukazovalo spíše na ošklivost postav, než na jejich krásu. Rozhodně to působí neobvykle a není to zrovna zatěžující, ale pokud toužíte po sexy hrdinech, tak... ti kluci jsou pěkní, holky se za nimi otáčí, ovšem nejsou nijak přehnaní a díky tomu, že je čtenářka vidí Cathininýma očima, jsou reální se vším všudy. I s tím hodně hustým obočím nebo vráskami na čele. Nebo když ji políbí tak, že má pocit, že jí z krku vyškrabává zbytky marmelády... Pokud Rainbow Rowell něco umí, pak je to skutečně psát antimilostný román, který sice nevyhovoval mně, ale to neznamená, že nezaujme a nepotěší jiné.

Autorčin styl je takový hodně pozvolný a jelikož je stále na stejné vlně, nijak nevybočuje, tak se zdá, že se nic moc neděje, i když je čtení zábavné a chytlavé, hodně se táhne. Měla jsem pocit, že čtu hrozně dlouho. Přitom jsem přečetla sotva padesát stran, ale byla jsem z knihy unavená. Postupem času se to zlepšilo, někdy kolem sto padesáté strany se začalo dít pár věcí a už byl děj dynamičtější a bylo opravdu těžké knihu odložit, zatímco předtím jsem ji odkládala ráda. A pak znovu začalo nadšení uvadat a já se ke konci doslova dokodrcala a knihu odkládala šťastná, že ji mám za sebou.

Simon a Baz jsou nedotknutelní.

Po otevření zavítáme do Cathina světa, který je sám o sobě trochu neobvyklý. Cath pochází z ne zrovna bězné rodiny a sama je trochu podivná. Závislá na své sestře, dvojčeti, Wren, která je víceméně samostatná a když se konečně vyvlíkne z otěží, jak si přeje, začíná žít svůj život se vším všudy, zatímco své méně průbojné a stydlivé dvojče nechává za sebou.

Cath se musí naučit, jak se v prvním ročníku sama zapojit mezi své vrstevníky a potýká se s věcmi, které jsou pro ni složité, ačkoliv jiní je berou jako obyčejnou věc a hlavu si nelámou. Tím mi byla sympatická, jelikož autorka tak poukázala na to, že obávat se nových věcí, lidí a zvykat si v novém prostředí není nic podivného, ale zkrátka se to stává. Každý není ostřílený nebo se tak neumí tvářit a tak podle mého působí příběh lidštěji.

Na vysoké škole to není žádný med, když nemá svou sestru, bez které je jako tělo bez duše a jediné, kde nachází útěku, jsou fiktivní příběhy literárního hrdiny Simona Snowa. Autorka si pro tuto knihu vymyslela autorku i fiktivní legendární sérii, která je víceméně podobná Harrymu Potterovi. Cath tak blouzní mezi psaním příběhů a chozením do školy, nachází si kamarády a dokonce se zaplétá i s kluky... ,o)

Abych to zestručnila, tak kniha popisuje Catherin celý první ročník na vysoké škole. Některé části jsou fádní, pro mě až zbytečné, jiné zaujmou, ale faktem zůstává, že je to o děvčeti, které je trochu nudné a neví si se sebou rady, píše fanfikce a až moc fandí literárním hrdinům. S tím prostě musíte do světa FanGirl jít a nic víc neočekávat.

K čemu je vám dvojče, když ho nenecháte, aby se o vás staralo? Když mu nedovolíte, aby vám v boji krylo záda?

Cath je podivná. Nevadilo mi to, mám tyhle "zvláštnosti" ráda a proto mi stydlivá a nejistá Cath opravdu sedla. Je to snílek. Autorka Magicath, která píše fanoušky opěvovaný příběh Simona a Baze. Vysokoškolačka, která nechodí na večírky, nemá hromadu přátel. Je sama sebou a právě tím si vás dokáže získat. :o)

Levi je vysoký kluk, samá noha a samá ruka. Je neskutečně přátelský a ze rtů mu úsměv snad ani nemizí. Tohoto bezprostředního hrdinu si nelze neoblíbit, protože dokáže být tak milý a optimistický, až to vyvažuje obavu samotné Cath. Ale ani Levi nezůstal ušetřen a něčím je zvláštní...

Reagan je svérázná, soběstačná a hlavně neskutečně sebevědomá dívka, která se mi zalíbila svou povahou. Má spousty chyb, ale dokáže je hodit za sebe a jít se vztyčenou hlavou, jako by se nic nestalo. Dokáže podat pomocnou ruku a stává se pro Cath takovou adoptivní sestrou, když se na ni Wren vybodne.

Wren, Cathino dvojče mi tedy vůbec nesedlo. Nepůsobilo jako by mělo někde svou druhou polovinu duše, ale naopak bylo neskutečně společenské, samá párty, sebestřednost a víc než srdcem se řídilo tím, co je správné, ale také, co si přeje. Divila jsem se, že Wren a Cath neměly vřelejší vztah, to jediné mi tam trochu nesedělo, ale přitom je to uvěřitelné.

Postavy jsou zvláštní. Ne moc a ne málo, jelikož celý příběh je vyvážený a hlavně takový poklidný. Hrdinové jsou osobití a každý je něčím jiný, což se mi líbilo. Autorka dokázala vykouzlit charaktery tak, aby se neopakovaly a byly zajímavé.

Levi jí olízl pusu, jako by se pokoušel vyškrábnout jí z krku poslední zbyteček marmelády.

Pokud od knihy nic nečekáte, pak jen dobře, protože dílo nenabízí žádné zamyšlení nad životem. Prostě jen popisuje jeden rok života dívky, která je víceméně nezajímavá pro své okolí (a možná i pro některé čtenáře). Ačkoliv se v ději stanou věci, nad kterými by se dalo polemizovat, tak autorka na ně nijak nenavazuje, nechává je probíhat jako život a nedává tak možnost k zamyšlení, ani k němu neponouká. Je prostě vidět, že dílo nenapsala za účelem hlubšího zamyšlení, ale spíše takové odpočinkovku, kterou náročnější čtenář nazve bezduchou.

Chápu smysl, za kterým se Raibow Rowell hnala - myslím, že zatoužila shrnout život, tedy jen jeden rok života. Ukázat ho, takový jaký je. Složitý, nudný, zdlouhavý s chvílemi, kdy člověk touží dělat přemety. To se jí povedlo. Ale stejně působí tato kniha na romantické duše a snílky bez nápadu a hodnot.

Velkým plusem jsou originální úryvky z fiktivní série Simona Snowa, čaroděje, jenž se až příliš podobá Harrymu Potterovi. Ta inspirace je víc než očividná, mně to nevadilo a úryvky mě moc bavily.

Finále... Já to velké finále ani nepoznala, jelikož je vše psané natolik zvolna, že jsem po otočení stránky na poděkování zůstala zírat. To je jako všechno? Vždyť tady to někdo ustřihl! Nevím, jak to dopadlo! Takže podle mého prostě tato kniha nemá konec. Nepropracované dílo bez konečných řešení, což mě mrzí, když jsem na poslední stránku musela prokousat spoustou nedůležitých informací, které vlastně v závěru byly k ničemu, když si jich autorka ani nevšimla a nenapsala ani jednu shrnující větu, jak vlastně dopadly.
Celkově jsem z této knihy zklamaná. Pokud by si autorka dala tu práci a některé věci dopsala, rozhodně bych FanGirl hodnotila mnohem líp.

Spousta z vás knihu samozřejmě bude brát úplně jinak. Někdo bude zcela nadšený autorčiným stylem, nadchne ho i způsob, jakým knihu předložila nám čtenářům. Určitě si u díla odpočinete, žádný adrenalin, velké emoce nebo zbytečné motání hlavy.

"Vole, čum. Sexy dvojčata!"

Shrnuto a podtrženo, dílo nemá zrovna originální nápad, zpracování pokulhává a celkově je dílo nedomyšlené, ale musím uznat, že ten styl byl hodně neobvyklý a různá přirovnání velmi kreativní, i když způsobem, který mě spíše odrazoval. Pro mě dílo určitě není to pravé, ale jelikož postavy byly povedené, ráda jsem je poznala a přála bych jim mnohem lepší příběh s lákavějším dějem a skutečným koncem.

Hodí se ke knize. Je stejně prostá a holá jako celkový obsah, jen má bohužel více nápaditosti než text samotný.

Ačkoli jsou až na fyzickou podobu každá úplně jiná, Cath odjakživa sdílela se svým dvojčetem Wren všechno: oblečení, trápení s rodiči i vášeň pro knížky o mladém kouzelníkovi Simonu Snowovi. Jenomže teď obě nastupují na vysokou školu a Wren poprvé nechala Cath na holičkách – nechce s ní bydlet na koleji.
Potíž je v tom, že Cath na rozdíl od sestry není právě společensky zdatná. Jejím přirozeným prostředím je internet, kde se nemusí nikomu dívat z očí do očí a kde tisíce fanoušků nadšeně čtou její povídky ze světa Simona Snowa. A to je svět na hony vzdálený bludišti školních budov, v němž číhají nástrahy v podobě všech možných fobií, děsivých spolubydlících s neodbytnými kamarády a profesorek tvůrčího psaní, které o fanfikcích nechtějí ani slyšet.
Co ale Cath zbývá než zachovat klid a nedat se?

Rok vydání: 2015
Žánr: Literatura světová, Dívčí romány, Young adult