Recenze: PRVNÍ LÁSKA, POSLEDNÍ POMAZÁNÍ (Ian McEwan)

Šokující sbírka povídek zapovězených témat...

"Onanovali jste všichni, hoši? Tak výborně." (Str. 78)

Odeon (Fb)

Chci zakoupit dílo První láska, poslední pomazání

Proč jsem si vybrala ke zrecenzování dílo PRVNÍ LÁSKA, POSLEDNÍ POMAZÁNÍ? Od Iana McEwana jsem četla Betonovou zahradu a jeho styl je velmi chladný a surový. Tento autor dokáže obsáhnout celou škálu emocí a přitom zůstat věrný atmosféře příběhu, který spadá do tabuizovaných témat, která nejsou pro každého čtenáře. Ani v této sbírce, která vyšla roku 1975, se autor nevyhýbá incestu, znásilnění, pedofilii a podobným chuťovkám pro čtenáře, kteří na to mají žaludek. Upozorňuji, že nejde o pornografii. Je obdivuhodné, že už v té době dokázal sepsat příběhy na témata, která se teprve v dnešní době začínají jistým způsobem řešit, jak poznáte v poslední povídce. Jsem velmi ráda, že jsem měla možnost si tento působivý soubor povídek přečíst, rozhodně Ian McEwan vybral skvělé náměty k zamyšlení a mnohdy i mně se udělalo trochu nevolno.

Styl psaní je brilantní. Je to čtivo spíše pro náročné čtenáře, kteří více ocení smyslnost děje, které do sebe zapadají a utvářejí tak famózní atmosféru, u každého příběhu jinou. Vyprávění jsou různá, ať už psaná ich-formou nebo er-formou. Autor nepoužívá květnatá souvětí, spíše rázně poukazuje na detaily, jež činí samotné příběhy nezapomenutelnými.

Do románu nás zavádí předmluva, ve které autor poukazuje na to, jak jeho povídky vznikly. Kde a z jakých důvodů. Co ho na nich fascinuje a co může zaujmout také čtenáře. Sama předmluva je velmi zajímavým počtením před hlavním chodem v podobě souboru povídek.

Ve čtvrtek jsem viděl svou první mrtvolu. (Str. 84)

Jednotlivý přehled povídek:

Prostorová geometrie
Příběh z manželského života, ve kterém se ti dva již moc nesnesou. Netuším, co je k takovému jednání vede nebo proč se odcizili, protože nás autor se situací moc neobeznámí, ale zajímá se o přítomnost hrdinů. Kdy manžel je zaujatý deníkem svého dědečka a ta fascinace je opravdu silná. Na stole mu v zavařovací láhvi leží pohlavní orgány kapitána Nichollse a jeho žena trpí nočními můrami. Ona je složitá osobnost a on je... sám sebou. Tato povídka mi tolik nesedla, ale má své kouzlo. Silně z ní je cítit chlad a odcizení,  což je rozhodně plus.

Doma je doma
Hlavní hrdina v pubertě zažívá nejrůznější dobrodružství díky Raymondovi. Cigarety, lehké drogy, alkohol, nějaké to malé porušení zákonu a dokonce i množství erotiky, která začíná zvolna a pak narůstá. Z povídky je  cítit život, mládí, duch neřesti a sladká příchuť porušování pravidel. Spousta čtenářů bude šokovaných, ale to k této sbírce patří.

Poslední den léta
Zvláštní společenství lidí, kteří žijí pospolu a přece každý sám. Malého dvanáctiletého hrdinu zaujme robustní dívka Jenny, která se přistěhovala. Směje se nahlas a je výraznější osobností, než ti, se kterými se doposud stýkal. Něco na tom je... Něco, co neskončí nejlépe. Depresivní příběh se zvláštním dějem, u kterého si nejste jistí, jaký byl účel.

Pédéesko
Na jevišti se děje něco, čemu jsem úplně nerozuměla. Vulgarita spolu s grandiózními hereckými výkony. Nahota soutěžící s přirozeností a lidskými emocemi. Asi nejvíce vulgární a přitom nejserióznější děj zároveň. Povídka je kratší, než předchozí, ale to jí na čtivosti jen přidává.

Motýli
Povídka, která se zabývá hrůzným tématem. Četlo se mi špatně, dýchalo těžce. Atmosféra dotvořená do poslední nechutné myšlenky. Bravurný příběh, který dokáže ranit. Co všechno se může stát, když jste samotář?

Rozhovor s mužem ze skříně
V tomto příběhu autor poukazuje na to, jakým způsobem nás ovlivňuje výchova. Přesně to změnilo celý život muže ze skříně. Je to dojemné a silné.

První láska, poslední pomazání
Povídka podle které se jmenuje celá sbírka Iana McEwana. Ten se vůbec neženýroval a ukázal lásku svýma očima. Dokáže být sladká i odpudivá zároveň. Atmosféru opět vystihl bravurně, až mi bylo zle ze vší té nechutnosti, kterou pro něj realita představuje.

Převleky
Zlatým hřebem a závěrem celé sbírky povídek je právě tato. Skrývá v sobě téma, která je nám již v této době svým způsobem již bližší a známější, než kdysi. Zajímavá je psychologická část, která není zbytečně výrazná, ale u čtenáře rozhodně uspěje. Autor se mohl v tomto příběhu více realizovat, protože je delší a předvedl tak svůj výrazný literární um a neobvyklou až perverzní představivost.

Vím, že si myslíte, že jsem oplzlej a umanutej. (Str. 103)

Zajímavostí je, že někdy čtenář ani netuší jméno hlavního hrdiny. Prostě jde o výňatky z určitého života, doby, která pro autora byla svým způsobem důležitá, když vysnil tyto scénáře.

McEwan umí popisovat realitu tak, že vás svým způsobem udupe ještě víc, než je to běžné. Všímá si maličkostí, které jsou vlastně bezvýznamné, ale právě s tím vším, co dokáže vystihnout, dotvářejí ty detaily dokonalou atmosféru.

První láska, poslední pomazání není román, který byste přečetli jedním dechem. Naopak je čtivo tak silné, že mi vyhovovalo číst jednu povídku denně, moci nad ní polemizovat. Vnikat do příběhu z různých úhlů a přemýšlet nad ním, protože je vidět, že Ian McEwan dělal přesně to samé. Promýšlel děj, rozrýval nápaditě atmosféru a doufal, že to, co on udělal pro čtenáře, udělá čtenář i pro tuto knihu. Stačí se zamyslet a vnímat. Ten, kdo umí číst mezi řádky, knihu ocení mnohem víc.

Nechci ten hluk a tyhle lidi všude kolem sebe. Chci z toho všeho ven, chci být ve tmě. (Str. 119)

Co bych dílu vytkla? Román je natolik osobitý, že nelze říct, že by něco bylo špatně, protože jde o všehochuť různých témat, která k sobě i přes to všechno pasují. Problém nastává, když se čtenář začte a zjistí, že mu styl samotného autora nevyhovuje, že ho témata odrazují a obtěžují. Že nedokáže vidět víc, než šokující události, sepsané neobvyklým stylem...

Komu bych román doporučila? Pokud jste již od tohoto autora něco četli, víte, co očekávat a tudíž budete připraveni takřka na všechno. V případě, že hledáte kontroverzní sbírku povídek, která hovoří o životě a nenásilně vám zobrazuje svět za hranicí běžného žití, pak je První láska, poslední pomazání právě pro vás.

Díky té barvě je taková chladnější, což se opravdu hodí k ději. A ten pohled mladého chlapce/dívky působí nevině a bezmocně zároveň. Působí tajemně. Říkala jsem si, kolik toho v sobě kniha s takovým pohledem skrývá a lákalo mě její obsah poznat ještě víc. Za mě ano, k této sbírce povídek se skvěle hodí.

McEwanova kniha, oceněná cenou Somerseta Maughama, se v povídkové formě poněkud lyrickým způsobem vypořádává s řadou tabuizovaných témat, jakými jsou kupříkladu sexuální zneužívání či incest, a ukazuje svět v jeho často kruté a tragické podobě. Hrdiny jedné z nejlepších autorových knih jsou lidé nacházející se na okraji lidské společnosti, jejich někdy až otřesně tklivá doznání, černý humor a skrytá, tajemná ironie. McEwanowa prvotina tak mnohdy připomíná jakéhosi průvodce, který nás provede oblastí přináležející spíše odvrácené straně lidské existence.

Nakladatelství: Odeon
Vydání: 2
Žánr: Literatura světová