Recenze: RICHARDOVY ŽIVÉ HRAČKY (Kristina Haidingerová)

Když nevinnosti zachutná zakázané ovoce...

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji e-shopu Megaknihy.

Megaknihy na FB.

Chci si zakoupit román Richardovy živé hračky.

Berlín, 50. léta 19. století. Devatenáctiletý Michael se po letech vrací z Francie, aby našel svého otce a pomohl mu z nesnází. Od samého začátku mu ale štěstí příliš nepřeje. Nejdřív je okraden a následně málem uhoří při požáru v otcově domě. Zachrání ho však neznámý muž, který se mu následně představí jako Richard Steinberg; vynálezce, který je pro své vynálezy a chování obdivovaný a zatracovaný zároveň. Michaleovi nabídne jak práci, tak pomoc při hledání nezvěstného otce a Michael, zcela oslněn společností a prostředím, ve kterém se náhle ocitl, nabídku přijímá. Netuší ovšem, že svým souhlasem stvrzuje také účast v Richardově hře, jejíž pravidla nezná a z níž nebude jednoduchá cesta ven...

První polovina knihy se nese ve víceméně klidném duchu. Michael se zotavuje, začíná pracovat v Richardově dílně, učí se řemeslu a postupně propadá jeho kouzlu. Autorka užívá jazyk, který navozuje příjemnou historickou atmosféru s podtóny steampunku, jež vás obklopí a přenesou zpátky v čase. Díky jejímu lehce plynoucímu stylu a nenásilné hře se slovy ani chvíli nenudí a popisy prostředí nebo samotných vynálezů nepůsobí těžce a nezahlcují. Vyjadřování jednotlivých postav pak příjemně koresponduje s dobou, do níž je děj zasazen. V kombinaci s lehkou romantikou a jak jinak než zakázanou láskou vás téměř ošálí natolik, že skoro zapomenete, že se toho v knížce zase tak moc neděje.

Michael je naivní nezkušený mladík, který je v této části naprosto pasivní postavou. Zcela se oddá Richardově péči a jeho původní zájem najít otce bledne a společně s ním i potenciál pro napínavou dějovou linku. Richard je naproti tomu klasický manipulativní jedinec, který umí dobře využít své charisma a dostat tak vše, co si zamane. Potřebuje mít nad vším a všemi kontrolu a umí si svoje jednání náležitě zdůvodnit. Nejedná se o nijak originální postavu. Tenhle charakter už byl sepsaný v různých obdobách, přesto má stále jisté kouzlo a umí zapůsobit. Snad proto, že autorka nedělá z hlavního hrdiny nepochopeného chudáčka, ale zároveň ukazuje i jeho lidštější podobu, což pro někoho může být vítaným vyvážením, pro jiného pouhým klišé.

Kdo se těší na slibovanou erotickou část, dočká se v druhé polovině knihy, kde jí je věnováno celkem dost prostoru. Tady je zajímavé sledovat Michaelův vývoj. Z téměř nepolíbeného mladíka se postupem času nestává pouhý zasvěcený a plnými doušky si užívající mladý muž. Čím déle je pod Richardovým vlivem, tím rychleji se u něj začínají projevovat zvrhlé choutky společně s fyzickou závislostí na opiu a absinthu. Samotné erotické scény jsou navzdory otevřenosti a detailnosti popsány vkusně a troufám si říci, že dokáží na čtenáře zapůsobit přesně tak, jak mají. Použité výrazy a připodobnění pro různé části těla a situace pak dodávají určitý závoj tajemnosti a intimnosti.

Děj příjemně plyne, nic nepůsobí uměle nastrčeně a vše se zdá být logickým důsledkem. Nicméně ze zajetého vzorce chování Richardovy postavy v kombinaci s pár průhlednými indiciemi se dá celkem rychle odhadnout zápletka. Největší slabinou příběhu je právě ta nedostatečně rozpracovaná thrillerová linka, která by knize dodala potřebné napětí a temnější háv. Brát v potaz musíte také to, že některé vynálezy i přístupy předčily svou dobu, ale to v zásadně není nic, co by rušilo celkový dojem. To samé platí o přítomném čase, kterým autorka sem tam nabourává linii Michaelova vyprávění, které je psáno ich formou v čase minulém.

Richardovy živé hračky jsou českou odpovědí na záplavu erotické zahraniční literatury. A já musím říci, že poměrně zdařilou. Škoda jen, že to v dnešní době, v níž prakticky nic není tabu a sexualita je denně servírována na stříbrném podnose, nebude u mnoha čtenářů patřičně oceněna. Pokud ale máte chuť zažít znovu pocit ze čtení zakázané knihy, což by podle mého ještě v minulém století určitě bylo na místě, nenechte si „Richarda“ proklouznout mezi prsty. A jestli máte z nějakého důvodu obavu z toho, že se jedná o domácí tvorbu, mohu vás uklidnit, „Richard“ by podle mého mohl být klidně vydávaný za překladovou literaturu a nepoznali byste rozdíl.

Obálka, kterou má na svědomí Kevin Wulfric Scherrer a celkové grafické zpracování jen podtrhuje pocit, že otevíráte hříšný svazek. Přispívá k tomu také označení věkového omezení 18+ , což dneska na erotických dílech budete jen těžko hledat. Zelenočerná kombinace s detaily a kresbami hlavních postav vyvedené samotnou autorkou dotvářejí pocit něčeho hříšného a toxického.

Zdroj

Berlín, polovina 19. století Richard Steinberg je ženami obletovaný a výstřední vynálezce. Pod dohledem má jak většinu technického pokroku ve městě, tak také životy lidí kolem sebe. Jednoho dne zachrání z hořícího domu Michaela Denatierra – mladého, přitažlivého cizince, toho času v nemilosti lichvářů. Mladík je okouzlen Steinbergovými služebnými i vynálezcem samotným a přijímá nabídku práce v jeho věhlasné dílně. Ve snaze uniknout pronásledovatelům a nalézt pravdu o pohřešovaném otci se však zaplétá do nebezpečné hry. Hry, jíž lascivní orgie, intriky i vraždy prostupují jako opium pohárem absintu…

Kristina Haidingerová: Richardovy živé hračky
Nakladatelství: Netopejr
Rok vydání: 2016