Recenze: ANDĚLSKÝ PODÍL (J. R. Ward)

Svět bohatých a rozmarných podruhé!

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Baronet.

Baronet na Fb

Chci zakoupit titul Andělský podíl.

Tuto autorku určitě nemusím představovat. Většina z vás ji zřejmě zná a nějaký ten titul od ní v knihovničce má. Moje oblíbená spisovatelka tentokrát šla překvapivě s proudem a pustila se do série, která je plná luxusu a tajemství. Noblesní však není jen prostředí, ale i propletené vztahy a tajemství, která rodinu rozdělují i stmelují. Druhý díl série Králové bourbonu si vychutnáte až do dna.

Pomocí er-formy se autorka snaží zachytit vše podstatné a vykreslit tak velmi reálný život rodiny Bradfordovy a těch, kteří k ní nějakým způsobem náleží. Pokud někdo umí sepsat ságu věrohodně a důmyslně, pak je to právě J. R. Ward, která vás pohltí svým okázalým užíváním slovní  zásoby. Nebojí se používat slova jako zbraň, ať už jde o jakýkoliv její román, a plně tím zaujmout své čtenáře. Středně dlouhé kapitoly jsou však již od začátku silně propletené a tak je potřeba číst pečlivě, aby vám neunikly žádné podstatné informace, které mohou vyústit v ten nejneočekávanější zlom...

Úderné popisy se zabývají především tím, jak dobře si tito lidé vedou. Na každé stránce šustí papírové peníze, mince cinkají o zem v chudších čtvrtích, o kterých se jim zdává v těch nejhorších snech. Luxus hraje prim a všechno je nádherné a naleštěné; pokud není, přiběhne sluha a vypulíruje tak, že to nepoznáte. Atmosféra je tak působivá a opravdová, že chvíli máte pocit, že na lusknutí prstů přiběhne někdo, kdo vám podá vychlazené šampaňské a jahody v čokoládě.

Jelikož titul obsahuje opravdu velké množství postav, autorka velmi příznačně sepsala tzv. seznam postav dramatu. K jednotlivým postavám, kterých je mnoho, dodala i nejbližší informace, čímž velmi pomáhá čtenářům, kteří téměř pětseti stránkový román nezhltnou do tří dnů.

V případě, že jste první díl série Králové bourbonu četli před nějakou dobou, je takový seznam víc než pomocný stejně jako informace o předchozím dění, které autorka vhodně zapracovala do děje.

Jelikož první díl skončil opravdu napínavě, bylo čekání na pokračování trýznivé. Autorka si samozřejmě nenechala ujít možnost, aby své čtenáře potrápila. Začátek je velmi dramatický. J. R. Ward má dar slova a dokáže vymámit různorodé emoce. Hned na první stránce se jí povedlo zvednout mi krevní tlak, když se prostřednictvím svého hrdiny Jonathana rozhodla zamyslet  nad smrtí jeho otce... Nenechala si pro sebe vůbec nic a o všem tvrdě přemýšlí. Jako vždy dokáže smíchat surovost, drsnou ironii spolu s realitou v lákavý knižní koktejl, který zhltnete do dna.

Jonathan Tulane Baldwin se od prvního dílu změnil. Dá se říct, že šel do sebe. Vývoj nejen této postavy je víc než zajímavý, jak se jeho osobní zájmy začínají měnit a on dbá také na někoho jiného než na sebe. Stává se z něj muž, který začíná mít své vlastní zásady a hlavně se jich dokáže držet. Na čtenářky určitě zapůsobí svým dojmem sexy muže, který ví, co chce a nebojí se zatím jít a řešit i nepříjemné situace.

Shelby Landisovou poznáváme víc a víc a upřímně je to velmi zajímavá postava, která rozhodně má, co nabídnout. Je to pracovitá žena s velkou vnitřní silou, která dokáže cokoliv, co si zamane... I postarat se o někoho, kdo jí svým způsobem zaimponoval.

Opravdu by mě překvapilo, kdyby autorka neměla své hrdiny dokonale vykreslené. Charaktery nejsou černobílé, dokázala je oživit a přenést do skutečného světa. Je opravdu ostřílená spisovatelka, od které očekáváte jen to nejlepší a to se Wardové také rozhodla svým čtenářkám dát. Některé postavy si zamilujete, jiné budete nesnášet. Jedno je však jisté, každá na vás zapůsobí.

Román je poměrně zápřah na emoce morálního člověka, který pozoruje, jaká dramata se odehrávají ve světě bohatých a lstivých, kde pravda má dvě strany a dá se koupit. Kde láska se přepočítává a nikdy netušíte, co je vlastně upřímně a který úsměv je ten pravý. Svým způsobem je opravdu velmi působivé, jak autorka dokázala i ty nejjemnější nuance a postřehy podchytit a předvést je čtenářům jako něco neobvyklého a temného.

Tajemství jsou všude a to i tam, kde je nečekáte. Mnohokrát jsem byla překvapená, jakým směrem se děj ubírá a co se to vlastně děje. Jak se některé rozhovory dají vysvětlit úplně jinak a situace se najednou zvláštně zvrátí a poukážou na pravdu, která byla skrytá. V jednu chvíli máte pocit, že se vše rozpadne a nic nebude zachráněno a v další napjatě očekáváte, jestli se řešení nenadálých problémů podaří. Jak už jsem několikrát zmiňovala v recenzích knih této autorky, tak tohle je opravdu její silná stránka a čtenář to pozná.

Získat a udržet si skutečnou lásku není pro hlavní hrdiny nic jednoduchého. Je to boj. Klikatící se cesta se spoustou překážek, která nemá konce. Nejen postavy budou potřebovat dávku trpělivosti a jistého umu, aby vše přečkali a získali to, co si přejí, ale i čtenářky to s nimi jaksepatří prožijí. O vášeň rozhodně nebude nouze!

Závěr knihy čtenářky opět navnadí na očekávání dalšího pokračování této ságy. Je těžké prozradit něco víc, protože po celý román se dějou tak zajímavé zvraty, že čtenář neskutečně touží vědět, jak to všechno dopadne. Nejvíce se mi zalíbila poslední část jakéhosi uvědomění, plná naděje i očekávání.

Co na to Chensie? J. R. Ward je má oblíbená autorka a její tituly opravdu zbožňuju. Snažím se dokupovat vše, co u nás vyšlo, ale myslím, že tato sága není pro mě. Ne, že by byla špatně napsaná. Naopak nepostrádá nic, čím autorka vyniká, ale mně tohle téma nesedí. Ačkoliv se mi líbily zvraty, vztahy i veškeré emoce, k Wardové mi to zrovna nejde a hlavně takové knihy nevyhledávám. Ke konci už jsem měla problém titul přečíst, protože je hodně propletený se spoustou postav, ke kterým jsem si vztah zkrátka nezískala, ačkoliv jsou sepsané velmi dobře. Myslím, že zůstanu u fantasy románů, které autorka píše a které mi vyhovují mnohem více než ty reálné.

Co může čtenářkám vadit?
* J. R. Ward se vyžívá ve spletitosti a promyšlenosti děje, ale díky tomu, že v tomto případě se jedná o mnoho postav a neskutečné množství zvratů nemusí být každý čtenář v obraze. Je potřeba číst obezřetně a nad dějem přemýšlet, aby vám nic neuniklo.
* U této autorky jsou čtenářky zvyklé na nápaditější témata. Bohužel svět plný luxusu, bohatství a zadlužení takovým velkolepým soustem není. Jako by se J. R. Ward vydala s proudem a snažila se vystihnout to, co ostatní autorky. Což je škoda, protože takové téma, ačkoliv vhodně zpracované, postrádá to pravé "wardovské" kouzlo.

Obávám se, že román se nedá brát jako oddechová četba právě díky tomu, jak moc je obsáhlý a plný neuvěřitelných zvratů. Náročnější čtenář, toužící po románu, nad kterým bude muset přemýšlet a proplétat smyčky, bude jistě nadšený. Ward je úžasná autorka, věřím, že to oceníte.

Stavba odpovídá luxusu a noblese, která vás v knize čeká. Je mohutná a působí tajemně, což se opravdu hodí. Svým způsobem je to zajímavé, ale asi by mě obálka bez anotace nezaujala.

Druhý díl obsažné ságy o jižanské dynastii, která se ze všech sil snaží zachovat pozlátko privilegií a blahobytu, ale intriky a neuvážené jednání některých rodinných příslušníků ohrožují její bytostné základy, které se povážlivě otřásají.

Rodina Bradfordových je vrcholnou smetánkou vyšší společnosti – stejně jako jejich prvotřídní ročníky bourbonu. O jejich složité životy a rozlehlé panství pečuje diskrétní personál, který se neodvratně zaplétá do jejich záležitostí – což platí zejména teď, kdy se zřejmá sebevražda rodinného nestora začíná jevit jako vražda…

Nikdo není stoprocentně důvěryhodný, především nejstarší Bradfordův syn Edward. O zlé krvi mezi ním a jeho otcem vědí všichni, nejen členové rodiny, a Edward si uvědomuje, že může být hlavním podezřelým. Jak vyšetřování smrti Williama Baldwinea nabírá na intenzitě, stále svědomitěji se věnuje konzumaci alkoholu a dceři svého někdejšího trenéra koní. Finanční budoucnost Bradfordových zatím leží v dokonale pěstěných rukou jejich obchodní sokyně, ženy, která chce mít Edwarda jenom pro sebe.

Všechno má následky, každý má svá tajemství a jen málokdo je bezúhonný. Bezprostředně před nevyhnutelným pádem rodu zasahuje do hry někdo, koho všichni považují za dávno ztraceného syna. Maxwell Bradford se vrací domů. Otázka zní, jestli je zachráncem… nebo tím největším provinilcem.

Překlad: Jiřina Stárková
Počet stran: 488