Recenze: ZTRACENÁ NADĚJE (Colleen Hoover)

Velmi povedený pohled na známý příběh

Colleen Hoover je autorkou skvělých románů obvykle v žánru Young Adult až New Adult. V knihovničce od ní mám první díl této série s názvem Bez naděje, který se mi velmi líbil a z toho důvodu jsem si pořídila i Ztracenou naději, což je vlastně ten samý příběh, pouze z pohledu Deana Holdera. Tudíž většina tajemství už čtenář zná a ví, ale i tak budete po dočtení překvapení, protože dílo obsahuje spousta zajímavostí a různých dodatků, o které by čtenář neměl přijít, jestli ho první díl zaujal.
Styl psaní na mě nepůsobil dobře. Nebylo to autorčiným stylem, který již znám a příjemně, lehce se čte. Za pocit, že čtu cosi umělého může bohužel český překlad, který není dvakrát povedený. Některé věty působí křečovitě a málo uvěřitelně, přestože se týkají velmi emotivního děje. Sice má čtenář možnost ich-formou poznat hrdinu, ale díky kostrbatosti si ho nedokáže připustit tolik k tělu, jako kupříkladu v prvním díle.

Ztracená naděje začíná v době, kdy je Lesslie ještě naživu a Holder jako její bratr a anděl strážný v jednom nad ní drží ochranou ruku. Jak všichni víme s předchozího dílu, tak to nedopadne podle jeho představ a všechno se otočí vzhůru nohama. Holder ukazuje, jak těžké je žít dál a co všechno prožil. Čtenář má konečně možnost pochopit jeho jednání a blízké lidi, kteří mu pomáhají vše překonat. A pak to přijde. Narazí na Sky a hrozně moc si přeje, aby neměl pravdu...

Dean Holder je opravdu zajímavá osobnost. Jeho pohled vyřešil spousta otázek, kupříkladu: Proč si nechává říkat svým příjmením a nikoliv jménem? Soudím, že jeho příběh byl podle mého zajímavější a lákavější hlavně proto, že on je takový, jaký je. Charakter se autorce povedl dobře, ale lépe vyznívá v originálním znění, než v českém překladu. Z prvního dílu jsem měla pocit, že je Holder mlčenlivý kluk, který je upřímný... V této knize poznáte, kam až jeho upřímnost sahá.

Sky jsem z pohledu Deana poznala úplně jinak. Přišla mi trochu méně živá, méně zajímavá. Spíše jako dívka, která má občas své nálady a čtenář vlastně nemá tušení, co se jí honí hlavou - pokud ovšem nečetl první díl.

Hrdinové jsou reální, i když nepůsobí tak opravdově jako v předchozí knize. Samozřejmě jsou jiní, už proto, že ty pohledy se od sebe velmi liší. Překvapilo mě, jak hodně se změnil svět kolem nich a měla jsem pocit, že v tomto díle autorka nedávala tolik na společnost kolem hrdiny, jako u Skye. Líbilo se mi, že tímto zvláštním způsobem dala najevo, jak je vlastně Holder uzavřený a osamělý.

Vůbec se k ní do prdele nepřibližuj. Nechci se zase koukat, jak se kvůli tobě zabije moje další holka.“  (Str. 55)

Dějová linka je pouze jedna a Dean nás po ní statečně provádí, ačkoliv někdy má chuť do něčeho praštit. Je snadné držet s ním krok, pokud si Bez naděje pamatujete nebo jste román četli nedávno. Ale nemohu posoudit, jak moc vás kniha bude bavit, protože v mém případě je to už několik let, kdy jsem Skyin příběh zhltla.

Jistě vás překvapí, kolik zajímavostí se dozvídáte. Jak to všechno bylo a jak to vnímal. Neskutečně pozoruhodný přístup k jeho životu ukazuje všechno, o čem čtenář dosud jen snil a polemizoval o to. Poznáváte Holdera až na dřeň a rozhodně má zajímavý život!

Velkým plusem jsou dopisy, které Holder píše své sestře. Všeříkající texty plné emocí zasáhnou určitě každého, ale neměla jsem pocit, že by byly přehnaně srdceryvné.

Tato kniha pojednává o silném tématu, kterým je smrt a snaží se poukázat na různé způsoby, jak se s ní vyrovnat. Ta beznaděj opravdu sálá skrze řádky a pokud nejste připravení na druhé těžké téma, kterým je únos a dilema, skvěle si román prožijete. Pro Holdera není snadné některé informace zpracovat a hlavně se s nimi poprat a vyřešit, autorka tak dává možnost k přemýšlení také čtenářům. Jak by se měl v takové situaci člověk zachovat? Jak moc by se měl vinit?

Romantika a láska samozřejmě v dílech Colleen Hoover nesmí chybět. Velmi příjemné zpestření nápaditého děje přináší něžnosti, polibky a nějaké to erotické pomazlení, které ne vždy musí končit tak, jak si čtenář přeje.

Psychologie postav je nedílnou součástí série. Řekla bych, že vylíčena byla tak, jak bych u žánru New Adult očekávala. Nejde o psychologický román, ale přece jen autorka nesepsala bezduché dílo, ale naopak se snažila duše a činy svých hrdinů opravdu propracovat. Podle mého se to povedlo.

Jelikož je to kniha, která se vlastně týká úplně stejného příběhu, akorát z jiného pohledu, tak spousta čtenářů má obavy, že jim vlastně nepřinese nic nového. Já oceňuji, že autorka neudělala opis, ale snažila se napsat, co největší množství nových textů, které čtenář rozhodně ocení. Ano, jsou pasáže, které jsou podobné, ale i ty se snažila ozvláštnit a opakovat pouze ty, které něco nového prozrazují. Co jsem měla možnost číst, tak je to podle mého zřejmě nejpovedenější knihu z pohledu hrdiny, kterou jsem měla možnost číst.

Co může čtenáři vadit?
Jak jsem řekla, zklamal mě překlad, který celou knihu spíše potápí, než by ji pro české čtenářky vyzdvihl. Dílo samo o sobě je krásné, ale zřejmě bude lepší přečíst si jej v originále.
Překvapilo mě, že mezi krkolomnými větami se najdou i slova, která jsou buďto navíc nebo špatně vyskloňovaná. Nedivte se, pokud některou větu budete číst vícekrát, protože vám nebude dávat smysl.

Než jsem zavřel, podíval jsem se na postel. Tentokrát jsem ji tam neuviděl mrtvou. Seděla tam a usmívala se. (Str. 328)

Komu bych dílo doporučila?
Kniha je především pro čtenářky. Každý fanoušek C. Hooverové ji ocení a podle mého je důležitou součástí série Bez naděje, takže si ji nenechte ujít. :o)

Super. Ke knize se hodí a hlavně se krásně doplňuje s prvním dílem. Jsem moc spokojená, za mě palec nahoru. :o) Rozhodně mě zaujala víc než originální knižní obálka.

Colleen Hooverová okouzlila čtenáře románem Bez naděje, příběhem toho, co se stalo, když dívka jménem Sky potkala dávno ztraceného přítele z dětství, Deana Holdera. S Holderovou pomocí odhalila Sky šokující rodinná tajemství a vyrovnala se s city a vzpomínkami, které v ní zanechaly hluboké jizvy. Bez naděje byl Skyin příběh. A ve Ztrácení naděje se konečně dozvíme pravdu o Deanu Holderovi.

Rok vydání: 2014
Vydání originálu: 2012
Počet stran: 336