Recenze: BUDU VŠÍM, ČÍM MĚ CHCEŠ MÍT (Mindy Mejia)

Moderní Shakespearovská tragédie

Potřeboval jsem něco zničit a mé tělo bylo jediná dostupná možnost. (str. 180)

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji nakladatelství Domino.
Domino na FB.
Chci si zakoupit román Budu vším, čím mě chceš mít.

Román Budu vším, čím mě chceš mít, který je označovaný za psychothriller, je v pořadí druhým titulem americké autorky Mindy Mejia. Já v něm vidím spíš dramatický příběh jedné zakázané a o to více spalující lásky, která vyústí až v tragédii. Z toho důvodu si myslím, že by mohl zaujmout jak čtenářky, které běžně žánr napětí nečtou, tak i ty dospívající.

Hlavní hrdinka Hattie je přirovnávána k novodobé Lolitě, ale kdo má výhrady či averzi ke vztahům slečen, co se sotva vyzuly z dětských střevíců, s o mnoho let staršími muži, nemusí mít obavy. Hattie není na prahu dospívání, ale dospělosti (alespoň té formální) a její vyvolený není oplzlý stařík, ani nechytá druhý dech, jak to často bývá u mužů středního věku. On má s Humbertem Humbertem společnou neschopnost ovládnout se, ona zdědila Lolitino manipulativní chování.

Události sledujeme z pohledů tří osob, z nichž dvě vyprávějí o událostech předcházejících Hattiině smrti a třetí v podobě místního šerifa její vraždu vyšetřuje. Poznáváme tak posledních osm měsíců života dívky, která přesně vystihovala název knihy. Byla vším, čím ji ostatní chtěli mít. Milovala literaturu a divadlo a jediné přání, které pramenilo z jejího nitra, bylo stát se herečkou. Ostatní už byla jen naučená role. Hrála nejenom na prknech, ale i mimo ně. Ale jak už to tak bývá, náhle potkala někoho, před kým hrát nemusela. Před kým ani hrát nechtěla. Všechno nabralo nečekaný spád, protože pocity, které v ní dotyčný vyvolal, se nedaly skrývat, natož potlačit. Nešlo jim nepodlehnout. A ona se o to ani nesnažila.

Ústřední námět příběhu není ničím novým a byl už mnohokrát zpracovaný. Tento má na rozdíl od jiných ovšem jasně definovaný konec. A o to bezútěšněji působí minulá linka, která zaznamenává osudovou přitažlivost, v kontrastu s tou detektivní. Ta toho ostatně moc nepřináší. Policie má sice podezřelé, ale žádné stopy, natož vražednou zbraň. Přestože jsem v případě jedné z vedlejších postav čekala trochu jiný postup při vyšetřování, musím ocenit, jak si autorka po celou dobu dokázala vystačit s minimem potenciálních pachatelů, aniž by čtenář mohl s určitostí říct, kdo z nich za tím hrůzným činem stojí. Mindy Mejia dokázala logickou stránku udržet až do samotného závěru, který se nezvrhl v žádnou nevěrohodnou nebo překombinovanou verzi.

Výraznější a pro mě osobně i zajímavější byly návraty do minulosti. Všechny ty chvíle ukradených doteků a pár hodin štěstí vykoupených týdny utajování, přetvařování a popírání skutečnosti, se podepsali na obou. Touha se mísila s výčitkami, hranice mezi tím, co je správné a co špatné, se stírala stejně rychle s jakou rychlostí nabíral vztah těch dvou na intenzitě. Těžko říci, zda byl opravdu natolik nezdravý, nebo naopak osudový. Tak či tak, v takových chvílích se definice oběti a viníka snadno překrývají a nelze s určitostí ukázat prstem na jednoho konkrétního člověka. Faktem zůstávám, že poutu, které mezi nimi vzniklo, autorka vdechla život. Cítili jste všechno to zoufalství i chtíč a věřili jste všemu, co hrdinové prožívali.

Atraktivní bude pro čtenáře vyprávění v ich-formě, které je zvolené u všech třech postav, díky němuž více nahlédnou do jejich životů, lépe se do nich vžijí a pochopí jejich pohnutky. Naléhavost celého příběhu podtrhuje prokletí, které se pojí se hrou Williama Shakespeara Mackbeth, v níž Hattie hraje hlavní roli. Je to zajímavé oživení, jelikož kletba vychází ze skutečné legendy a příběhu dodává mysteriózní nádech právě proto, že doopravdy dojde svému naplnění. Jako by byl Shakespearovský prvek pojítkem celého příběhu a dokazoval nadčasovost jeho děl, o níž se v knize mluví.

Pokud tedy máte rádi velké (a nutno podotknout že tragické) milostné příběhy bez explicitních erotických scén, které v sobě ukrývají i nějaké to tajemství a postupné odhalování vraha, kvůli němuž zůstaly nenaplněny, sáhněte po románu Budu vším, čím mě chceš mít.

Obálka převzatá z originálu a upravená Rajkou Marišinskou působí ve svých barvách něžně a nevinně. Dominující šťavnaté pootevřené rty naopak vyzývají. Dětství versus ženskost. Přesně tak, jak by měla Lolita působit. I když osobně obličeje na přebalech nevyhledávám, myslím, že v tomto případě vystihuje to, co má a vzhledem ke zvoleným tónům, může zaujmout i mladší čtenářky.

Novodobá Lolita je mrtvá. A ve městě jsou hned tři lidé, kteří měli dobrý důvod ji zabít. Hattie Hoffmanová se během svého krátkého života úspěšně zhostila mnoha rolí: byla hodnou dcerou, úspěšnou studentkou, dobrou kamarádkou. Ona sama však chtěla od života něco víc. Mnohem víc než bezbřehou nudu jednotvárných dnů. Něco vzrušujícího, klidně trochu nebezpečného. Nebo třeba idost nebezpečného... Když je během školního představení nalezena Hattiina mrtvola, malé město strne hrůzou. Hrůza se změní v úžas, jakmile vyjde najevo, že Hattie udržovala přes internet sexuální vztah, který byl daleko za hranicí toho, co je společnost ochotna tolerovat. Kdo ještě o tom vztahu věděl? Koho Hattie svým chováním rozběsnila natolik, že ji ubodal? Psychothriller Budu vším, čím mě chceš mít zaznamenává rok života podmanivě krásné dívky, která si se svým okolím zahrávala tak dlouho, až s ní komusi došla trpělivost. Vyšetřování vraždy vynáší na světlo temná, doposud úzkostně skrývaná tajemství některých obyvatel maloměsta; najednou přestává být zřejmé, kde přesně vede hranice mezi vinou a nevinou. Najednou jako by mnohé přestalo být tím, čím se dříve zdálo být...

Mindy Mejia: Budu vším, čím mě chceš mít
Název originálu: Everything You Want Me to Be
Nakladatelství: Domino