Recenze: PÁD NOCI (Alexander Stainforth)

Romantický fantasy thriller pro citlivé duše!

David Kaps, píšící pod pseudonymem Alexander Stainforth, nedávno na své webové stránce Stainforth.cz uveřejnil zprávu, že některé jeho tituly jsou zdarma ke stažení. Věnuje se románům pro ženy, kterých má na svém kontě jednadvacet! Mě zaujalo fantasy Pád noci, které vyšlo v roce 2015 a anotace působí opravdu lákavě. A to natolik, že jsem si knihu stáhla, čtvrtinu přečetla a rozhodla se podpořit autora koupí tištěného výtisku. Určitě nelituji. Před přečtením jsem se dozvěděla, že autor chystá také druhý díl, který prozatím vyjde bohužel pouze elektronicky. Uvidíme, možná se dočkáme i tištěného románu, aby mi v knihovničce pokračování příhody Rachel Adamsové nechybělo.

Styl psaní v er-formě se především týká úhlu pohledu hlavní hrdinky, ale občas autor zobrazuje i texty, týkající se jiných postav. Je vidět, že spisovatel nepatří mezi autory, kteří se potřebují ještě rozepsat. Styl má poměrně vytříbený, rychle se čte a nekazí ho žádné začátečnické chyby. Kapitoly jsou středně dlouhé a bez nadpisů, v příběhu se nijak neztrácíte.

Prolog představuje minulost Rachel Adamsové. Vybral si ji totiž masový vrah Mason Davis jako dalšího obětního beránka, se kterým si zahraje svou zvrácenou hru a umučí ji k smrti. Patnáctiletá dívka měla ale na rozdíl od jeho předchozích úlovků štěstí. Než ji vrah stihl ubodat, přihnal se neobvyklý přízrak s rudýma očima a zachránil ji... První kapitola začíná o třináct let později a zobrazuje Rachelinu přítomnost, ovlivněnou strachem a hrůzným zážitkem.

Rachel Adamsová je osmadvacetiletá žena, která působí trochu rozporuplně. V některých okamžicích se díky tomu, že neměla potřebné zkušenosti jako její vrstevníci, chová naivně či mírně hystericky. Jindy je zas skutečně reportérkou, která si jde tvrdě za svým, je silná a odhodlaná.

Charlie je Rachelinin jediný opravdový přítel a zároveň šéf. Znají se už od školy a on se pro ni po celou dobu silně obětuje, nenechá ji upadnout do depresí a stará se o ni i ve chvílích, kdy o to hlavní hrdinka nestojí. Není možné jej jen tak odradit, protože ji má upřímně rád.

Hrdinové jsou dokonalí. Nemají prakticky žádné chyby, jsou nesobečtí a jeden pro druhého schopní snést modré z nebe. Na někoho to může být přehnané, jiné ženy naopak takové romány ve stylu Nicholase Sparkse vyhledávají a tak jim postavy budou víc než vyhovovat.

Děj se dá prakticky rozdělit na dvě části. Ta první je romantická, pro někoho možná až přeslazená a dokonalá stejně jako hrdinové. Také méně uvěřitelná, ale to je v takových románech běžné. První část je opravdu ve stylu spisovatele Sparkse, takže pokud jej nemáte v oblibě, budete zklamaní. Na druhou stranu jste-li jeho fanynky, český autor Alexander Stainforth si vás získá.

Druhá část je zahalená tajemstvím a akcí, obsahuje lehké prvky thrilleru. Pro náročnou čtenářku, toužící po opravdovém thrillerovém duchu, je příběh málo násilný a dravý. Pokračuje v duchu jemnosti a zaujme především citlivé romantické dušičky, které nechtějí číst o promyšleném mučení, smrtonosném násilí a tvrdé akci.

Láska je krásně pohádkově vyjádřená. Spousty emocí, romantiky a dokonce i nepřehnaná erotika, které však není tolik, aby se z příběhu stal erotický román. Naprosto vyhoví všem, kteří chtějí na chvíli zapomenout v mužném a laskavém náručí na realitu.

Fantasy mě trochu zklamalo, je stejně jemné jako samotný příběh. Autor vás neokouzlí ničím neobvyklým, něco podobného už jste zřejmě jako fanoušci tohoto žánru četli, akorát svému fantasy světu dal vlastní řád a pohrál si s ním. V rámci románu je promyšlené, ale nedá se srovnávat s pravými fantasy příhodami.

Konec je plný lehkého kýče a patosu. Závěr je uzavřený, nostalgický a tak trochu očekávaný, pokud jste se snažili předvídat, zřejmě se vám to v některých případech podařilo. I tak ale předpokládám, že vás Rachelin příběh natolik zaujal, že se na druhý díl budete těšit.

Co na Pád noci říká Chensie? Upřímně, takové romantické knihy nejsou můj styl. Přeslazenou romantiku nemám v oblibě, ale celkově mě příběh zaujal. Má své plusy a já mám své "jemnější" období, takže jsem si i početla. Samozřejmě, byla bych raději, kdyby byla k zakoupení nějaká tvrdší a brutálnější verze, protože nenásilné násilí mě nebaví, ale to je opravdu hodně subjektivní pohled. A i přesto si mě něčím Rachel a Charlie získali natolik, že nelituju koupě a ráda bych si přečetla i druhý díl. :o)

Komu bych román doporučila?
Romantické a citlivé čtenářky budou z této knihy podle mého unesené a není divu.

Je zajímavá a temná, ale podle mého o příběhu tolik nevypovídá. Podle ilustrace jsem si totiž představovala, že děj bude temnější a chladnější, nikoliv tak vroucný, co se romantiky týče.

Rachel Adamsová unikla před dvanácti lety ze spárů sériového vraha. Traumatický zážitek ji natolik poznamenal, že se rozhodla soustředit jen na svou kariéru. Ta se však nevyvíjí očekávaným směrem. Rachel tedy využije pracovní nabídku svého přítele Charlieho Parkera a odjíždí do Kanady, kde si konečně přiznává, co k Charliemu cítí. Jejich láska ji osvobozuje od minulosti a naplňuje ji štěstím, které dosud nepoznala.
Krátce poté jí však někdo začne usilovat o život. Někdo, kdo ji velmi dobře zná a kdo se neštítí použít jakékoli prostředky k tomu, aby mu patřila. Kolo zběsilých událostí se roztáčí a Rachel si musí vybrat, komu uvěří. Bude to agentka FBI, která Charlieho označila jako podezřelého, nebo temný přízrak s rudýma očima, jenž už jí jednou zasáhl do osudu?
Rachel ví jediné – konec je nablízku a ona musí udělat všechno pro to, aby zachránila nejen svou duši…

Nakladatelství: Čas
Rok vydání: 2015