Recenze: TY VYBER, KDO PŘEŽIJE! (Stephan R. Meier)

Thriller pro náročné!

Příliš chudí, bez proudu, bez datových dálnic. Vaše ploty, vaše závory a vaše zákony už vás nemohli ochránit před narůstající chudobou kolem vás. Své státy a ústavy jste přitom nechali vyhnít do prázdných skořápek. Staly se z nich modely. Koncepty.  Ale hlad, hlad nemůže zastavit žádná teorie světa. (Str. 406)

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Omega - Knihy Dobrovský
Omega na FB

Chci zakoupit titul Ty vyber, kdo přežije!

V poklidném šťastném Edenu začíná být pěkně horko! Sparkovi dochází souvislosti a nic už ho nedonutí žít spořádaným životem, ve kterém žil podle VÝBĚRU, vysoce inteligentní umělé inteligence. Tento svět je stejný a přesto až neskutečně jiný, než ten, na který jste zvyklí. Budete okouzlení, šokovaní a možná i vyděšení! Dystopický sci-fi thriller k zamyšlení. Jak daleko to necháme zajít?

Rozhodně nejde o jednoduché vyprávění, rozsáhlé texty se zakládají na rozmanitém ději, rozličných a široce pojatých popisech, a zcela nových znalostech, bez kterých byste knihu nepochopili. Autor v er-formě obsáhl opravdu mnoho prvků a dokonce i úhlů pohledu, díky čemuž se může čtenář trochu ztrácet. Je potřeba už od začátku číst pečlivě. S ohledem na neznámá slova, která jsou v textu jasně vysvětlená, tak i na sféru vyšší inteligence, je potřeba počítat s tím, že se ději skutečně musíte věnovat.

Už od prvních stránek vám dochází, že nepůjde o žádnou oddechovou a jednoduchou četbu. Ba naopak, jak autor přeskakuje z minulosti do přítomnosti a zobrazuje širokou škálu příběhu, máte pocit, že se víc a víc propadáte do propracovaného světa, který vás zasáhne svou promyšleností.

Kdosi vrhá kostkami, pomyslel si Rupert. Nebylo to u člověka také tak? Nebo si člověk myslel, že pro něj pravidla přírody neplatí? (Str. 75)

Romantika v podání Stephana R. Meiera je v tomto žánru víc než dostačující. Dodá ději jiskru, ale rozhodně ho ničím nezahltí. Pravda, někteří mohou vnímat intimní chvíle lehce pateticky, ale k danému světu takové jednání patří a skvěle vystihuje dané vztahy.

Emoce jsou silné. Některé situace opravdu působí dost depresivně a realisticky natolik, abyste na chvíli měli pocit, že jste se skutečně ocitli v téhle dystopické době. Věřím, že někteří z vás se nad příběhem i hodně zamyslí a možná budou i vyděšení, když si uvědomí, co je zřejmé...

Proč tato recenze nezačíná standardně, jak jste zvyklí? Protože tento příběh je sám o sobě netradiční a abych jej mohla posoudit, musím i já sama překonávat hranice. To vás autor velmi snadno naučí. Zobrazuje totiž svůj svět skutečně velmi propracovaně a upřímně. Nedlí pouze v přítomnosti, nehledí jen do budoucnosti, ale vrací se i do minulosti, kdy se staly momenty, jež ovlivnily děj nebo které vám mají cosi naznačit. Vysvětluje také zpola dystopickou rovinu, která se prostředí, jež tak zdárně vymyslel, dotýká.

Pro mnohé z vás možná nebude jednoduché se zorientovat ve všech těch dokonalých vynálezech, které usnadňují a zpestřují hrdinům život. Ačkoliv je to lidský svět, tak mnohem dál, než si dokážete představit a jejich zvyklosti, hierarchie a vnímání světa se úplně změnilo. Jejich život řídí a podporuje umělá inteligence zvaná VÝBĚR. Pro někoho ohromné sousto, jiný bude okouzlený technologickými přednostmi, které autor vymyslel a dalšího vyděsí, jak reálně vše působí...

Spark si myslel, že VÝBĚR je vlastně zdokonalení člověka, vytvořeným člověkem. VÝBĚR měl všechno, věděl všechno, uměl všechno. Sen všech filozofů, tak nemyslitelně dokonalý jako to, co lidé dříve nazývali Bohem. (Str. 43)

Hlavní hrdina má přezdívku Spark, kterou ho oslovují všichni. Je se svým moderním životem v Edenu víc než spokojený, i když občas má pocit, že se řítí do záhuby. Děsí ho sny, které mu připomínají cosi, co nedokáže pojmenout... prozatím!

Sunway je jedinečná, jak pro Sparka, tak i pro VÝBĚR. Má něco, co by umožnilo postoupit dál, i když už je technologie víc než daleko. Jenže její život byl naprosto jiný, než by lidé oné společnosti očekávali. Láká je to i děsí zároveň. Sunway je pro ně jako divoké zvíře.

Rupert je nejlepší z nejlepších nebo to o sobě alespoň tvrdí. Už dávno ve víru logaritmů a počítačových labyrintů zapomněl, jak rozeznat dobro od zla. Inteligentní muž se začíná prokousávat tím vším, co vzniká a na čem vlastně i on sám má jistý podíl...

Než se naučíte alespoň dostatečně znát onen svět, kde jste se tak náhlé ocitli, nechá vás autor v poklidu se zaklimatizovat. Vše vám zobrazuje a vodí vás prakticky za ručičku, i když s vámi rozhodně nejedná v rukavičkách a počítá s tím, že jeho tempu stačíte. Sotva si zvyknete však nastane to pravé dobrodružství. Temné a napínavé. Dramatické situace jsou úžasné a odpůrce technologického světa, kteří se obávají pokroku, víceméně mohou i vyděsit. Stephan R. Meier si se zvraty vyhrál, všechny s ohledem na vymyšlený dějový prostor působí upřímně a dokážou silně překvapit. Skvělé na nich je, že jakmile přijdou na řadu, knihu už jen tak neodložíte a budete bojovat!

Závěr příběhu je... opravdu silný. Po takovém zakončení si řeknete, wow, to byla jízda. To bylo naprosto neuvěřitelné! Emotivní, hrůzné, spletité, nápadité a živelné. Skrývá v sobě hodně reálnosti a stejně tak i utopie. Neočekáváte něco takového, nebo možná ano, ale přesto vás to dostane na kolena.

Po konci následuje ještě poděkování, ve kterém se autor zmiňuje, jak získal inspiraci k technologické budoucnosti, kterou poctivě promyslel do prakticky nejmenších detailů. A pro lepší soužití se světem, který žijete na čtyřista třiceti dvou stranách, je k přečtení také slovník, do kterého nejspíš několikrát nahlédnete. Ovšem budou tu tací fajnšmejkři, kteří to zvládnou i bez slovníku.

Co na thriller říká Chensie? Nebyla to kniha přímo pro mě. Tak trochu jsem se toho obávala, ale upřímně... to byla hodně silná jízda. Někdo to bude brát jako napínavý a věhlasný thriller, já jse v tom našla i prvky k zamyšlení, u kterých mi občas přecházel mráz. Taková ta ironie života, která se zobrazí, když ji nejméně čekáte. Byla jsem hodně překvapená a knihu hltala, i když jsem si nebyla vším tak jistá. Ty technologické informace na mě v některých případech byly moc a musela jsem číst opravdu obezřetně, aby mi nic neuniklo, i tak jsem se občas ztrácela.

Komu bych titul doporučila?
Ty vyber kdo přežije je propracovaný thriller pro náročnější čtenáře, s ohledem na technologii a propracovanost sci-fi světa spíše pro muže, než-li ženy.

Fascinující! Nemůžu od ní odtrhnout oči. Dokáže silně oslovit!

Muž prchá hustým lesem ve snaze skrýt se před blížícími se drony. Objevení znamená smrt. Jeho jméno je Spark. Až donedávna byl spořádaným občanem dokonalého světa Eden, který je řízen inteligentním algoritmem TEĎ. Spark měl všechno: zdraví, pravidelný sex, jídlo a smysluplnou práci. Ale pak zjistil, co stojí za smrtí jeho otce. Jak nebezpečná může být všemohoucnost současného světa. A žena, kterou miluje, zmizela – a ve světě mimo Eden nepřežiješ ani den. Sparks se rozhodl bojovat. Za budoucnost světa a za lásku svého života.

Nakladatelství: Omega
Žánr: Thriller, Dystopia, Sci-fi
Počet stran: 448