Recenze: BAMBALANDA A ŠTRUNTALANDA (Jiří Šandera)

Zvídaví skřítkové pobaví malé i velké čtenáře!

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Jiří Šandera

Jiří Šandera na FB

Chci zakoupit titul Bambalanda a Štruntalanda!

Český spisovatel Jiří Šandera vydal svůj pohádkový debut v roce 2003, tento titul je jeho druhou publikací. Zajímavé je, že sám autor velmi prozřetelně před dětským publikem tvrdí, že se do jeho domku nastěhovali domácí skřítkové. Nejspíš ti stejní, o kterých píše v této krásné knize. I hlavní dětští hrdinové jsou podle všeho dle skutečnosti, protože mají stejná jména jako jeho děti. Už na zadní stránce se tedy dočtete informací, které jsou beze sporu kouzelné a podnětné. Není nad to, když pohádková kniha obsahuje kouzlo zvenku i uvnitř...

Pohádky jsou formou jemného, zábavného a příjemného vyprávění. Až na neobvyklá jména skřítků se děti v knize nesetkají s ničím, co by jim lámalo jazyk či pro ně bylo neobvyklé. Všemu budou rozumět, protože autor se nad děti nesnaží nikterak povyšovat, ale dokáže se vcítit do jejich světa a přirozeně jej vylíčit. Středně dlouhé kapitoly včetně pestrých ilustrací se rozkládají pouze na několika stránkách, takže jsou vhodné jako čtení před spaním, ať už předčítají rodiče či si čtou pohádky samy děti.

Jak jsem se již zmiňovala, kniha obsahuje barevné a zábavné ilustrace. Jsou zvláštní, ne každý je na tento styl zvyklý, ale ke knize se skvěle hodí. Ilustrátorka Vendula Kramářová si s nimi opravdu vyhrála a snažila se všem kresbám přikreslit jakousi nadnesenost, jenž se projevuje i samotném příběhu. Výtečné je, že se v publikaci nachází poskrovnu stran, které jsou čistě jen popsané a neobsahují žádné obrázky. Většina knihy je jaksepatří krásně barevná a dětem se hned stránky lépe vnímají.

Dobrodružných a zábavných příběhů je v pohádkové knížce celkem osm, takže má před sebou malý čtenář či čtenářka čtyřicet čtyři stran plných lákavých literárních zážitků. Povídky se týkají obyčejných věcí, které autor šikovně vylíčil jako neobyčejné, ať už se jedná o vaření, rybaření či prostě jen bydlení v domě. S Jiřím Šanderou jsou všechny všední věci mimořádné a zábavné!

Rodinka, do které se skřítkové nastěhují, je velmi sympatická. Děti nejsou zlobivé, ale hravé, jak ratolesti bývají. Nemusíte mít obavu, že by vaši potomci z pohádky vyčetli nějaké návody k uličnictví. Zvídaví skřítkové jsou... prostě legrační. Jejich hlášky, nápady i celková prezentace má rozhodně své kouzlo a svým způsobem by nejspíš každý chtěl takového neobvyklého a kreativního kamaráda.

Mezi posledními stranami naleznete také stránku, kde se nacházejí některá další díla tohoto spisovatele. Věřím, že stejně jako mě, i vás jeho publikace pro děti potěší, protože jsou nenásilné, plné kouzel a veselí. Zajímavostí je, že se jedná o druhé vydání, rok 2013. První vydání z roku 2006 vyšlo u nakladatelství Sursum.

Komu bych knihu doporučila?
Všem holčičkám a klukům, ať už jsou větší či menší. Není nad to, když autor dokáže přirozeně kouzlit se slovy a vytvořit pro děti báječné příběhy, do kterých se mohou vžít. Rozhodně mohu s radostí opět doporučit, protože knihy Jiřího Šandery nás se synem ještě nikdy nezklamaly.

Nejdřív jsem si říkala, že je to možná až moc divoké, ale po přečtení jsem pointu hlavní ilustrace pochopila. Je pestrá, zábavná a neobvyklá stejně jako obsah knihy.

Bambalanda a Štruntalanda jsou hodní domácí skřítkové, kteří se jednoho dne nastěhují do domku, ve kterém žijí děti Jurášek s Kačenkou a jejich rodiče. Celá rodina zažije s všetečnými kamarády spoustu dobrodružství a legrace, vždyť ovládají různá zajímavá kouzla a jejich čarodějný klobouk udělá řadu užitečných skutků! Zkrátka kamarádit se s domácími skřítky stojí za to!

Nakladatelství: Jiří Šandera
Rok vydání: 2013
Žánr: Pro děti a mládež, Pohádky