Recenze: NEJDELŠÍ DEN ADAMA T. (Patrick Ness)

Emotivní "nessovka" pro náročné čtenáře!

Odkud se proboha tenhle den vzal? A k jakému konci směřuje? (Str. 111)

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Slovart - #Booklab
Slovart na FB

Chci koupit titul Nejdelší den Adama T.

Horká novinka Patricka Nesse je velmi neobvyklá. Popisuje totiž pouze jeden den v životě hlavního hrdiny. Ten nejdůležitější, prakticky zlomový. Nejspíš se zaobíráte myšlenkou, jaké to asi je... číst knihu, která představuje jen tak krátkou část života hlavního hrdiny. Jak dokázal autor zpracovat jeden den, aniž by vás unudil k smrti? Příběh působí velmi přirozeně, jako by pro autora bylo snadné něco takového sepsat a pro čtenáře ještě snazší prožít. Co se skrývá za tím jedním dnem? Proč je pro Adama i čtenáře tak podstatný?

Styl psaní je složitější, rozhodně zapůsobí na náročnější čtenáře, kteří chtějí hodnotnější a vyzrálejší vyprávění v er-formě přítomného času. V textu autor bez varování přechází ve vzpomínky a vrací se k přítomnosti, musíte tedy číst obezřetně. Neztrácela jsem se, ale je zapotřebí se ději s ohledem na pointu, přechody a různé indicie opravdu věnovat, což rozhodně potěší. Po delší době četba, která vám dá příjemně zabrat, pokud chcete něco, nad čím je potřeba se skutečně zamyslet. Mimo kapitol  z úhlu pohledu hlavního hrdiny se v knize nachází také druhá linie v er-formě minulého času, která zobrazuje vedlejší dějovou linku s fantasy prvky. Jedná se o hrdinku, která je v knize několikrát zmíněná, ačkoliv se v příběhu hlavního hrdiny nevyskytuje z jasných důvodů.

Adam Thorn má představu, jak tento sobotní den strávit, ale nic nevychází podle plánu. Už od rána se začínají vrstvit nepříjemné novinky a komplikace, které tenhle den skutečně nevylepšují. A o co horší, v závěru večera přichází to nejsmutnější loučení... loučení s láskou, která mu zlomila srdce. Adam prostě nutně potřebuje být psychicky fit, ale během dne poznává, že tohle asi fakt bude jeden z jeho nejhorších dnů v životě...

Citlivý Adam je vysoký blonďák, který se nestydí za to, že je gay. Ovšem jeho rodina v čele s duchovním otcem, který na svého syna stejně jako jeho žena kouká skrze prsty, vidí Adama jako problém. Nejraději by z něj měli někoho jiného. Jsou na něj tvrdší než na staršího bratra Martyho, který kráčí v otcových stopách, ovšem nemá ten dar výřečnosti jako Adam... Ironie, že? Ústřední hrdina se určitě nehodlá stát žádným duchovním, rád by měl rodinu jako jeho nejlepší kamarádka...

Angelina působí na čtenáře trochu jako vichřice. Dívka, která se vyzná a nebojí se postavit sama za sebe a své kamarády, má totiž skvělou průpravu ve své adoptivní rodině, která ji všemožně podporuje a pomáhá jí být takovou ženou, jakou by ráda jednou byla. Angelina je korejka, kterou adoptovali holanďané a ti mají odlišné výchovné metody než Adamovi striktní rodiče.

Postavy jsou vykresleny velmi reálně. Dopomáhá tomu perfektně propracovaná atmosféra, která skutečný život ještě víc podtrhuje, ačkoliv román obsahuje prvky fantasy. Hlavní i vedlejší postavy lze snadno rozeznat, nikterak se neztrácíte a hlavně vnímáte Nessův smysl pro charaktery. Píše totiž neobvyklé, ale nepřehnané charaktery, které na vás svým způsobem zapůsobí až nezapomenutelně.

„Adam Thorn si lásku nezaslouží. A nikdy si ji zasluhovat nebude.“ (Str. 175)

Dějová linie není jednoduchá, jak už můžete očekávat podle složitějšího stylu psaní. Láme se až pozoruhodně na dva různé světy. Jeden reálný, kterému plně vévodí postava Adama Thorna, jež prožívá svůj nekonečný den a bezmocně přihlíží tomu, jak se vše hroutí jako domeček z karet. Druhý svět působí více poeticky, protože tomu autor přizpůsobil i styl psaní a vytvořil jemnou nostalgickou atmosféru, se kterou se zdá vše kouzelné a palčivé zároveň. Tato linka je pokroucená díky fantasy prvkům, které jsou skvěle zapasavané do příběhu a nepůsobí rušivě. Linie se ve správný okamžik propojují, vzniká to správné drama a dynamické proudění, protože jinak je čtení pozvolnější podle toho, jak utíká Adamův den.

Překvapilo mě, jak silně a surově působí realita. Pokud mohu přirovnávat, tak obdobný styl lze vyčíst z knih Iana McEwana, kde máte pocit, že si na vše můžete skutečně sáhnout. V tomto románu to Patrick Ness vystihl stejně působivě hlavně proto, že se to s ohledem na hlavní myšlenku k příběhu skutečně hodí. Je to poprvé, kdy z jeho textů můžete cítit lehké znechucení nad tím, jak prazvláštně líčí některé popisy a situace. Dodává to knize o to větší šmrnc a hmatatelnost příběhu.

Samotná anotace prozrazuje, že Adam je gay a vás v knize čekají také erotické prvky, které se samozřejmě vztahují právě na intimní styk dvou mužů. Autor nelíčí nic podrobně, ale i přesto jsou jeho popisy výstižné a kdo nemá v oblibě male/male lgbt, tak ho zřejmě kniha nepotěší.

To by nebyl Patrick Ness, aby do svého příběhu nezapracoval podstatná témata lidského života, ať už se jedná ty špatné či naopak dobré. Prozradím, že se ve vedlejší roli setkáváte například s problematikou drogové závislosti, sexuálního obtěžování, atd... Hlavním tématem je samozřejmě řešení homosexuality, její přijetí, pojetí lásky a propojení s náboženstvím. Ta duchovní stránka je popisována ze strany ústřední postavy, která nepodléhá žádnému náboženskému fanatismu, proto nemusíte mít obavy, že by vás odradila, pokud nemáte takové náměty v oblibě.

Příběh je, stejně jako předchozí autorova díla, velmi emocionální. City pomalu prostupují celým dějem a postupem čtení se stávají silnějšími. Někdy v polovině čtení si čtenář může uvědomit, že je zasažen, aniž by postřehl, kdy ho román vtáhl tak hluboko do sebe, že pociťuje stejnou bezbřehou nostalgii. Žal tak upřímný a ryzí, téměř stejný jako panuje mezi řádky knihy. Samozřejmě to nejsou jediné emoce, které se prolínají dějem. Je jich spousty, stačí pouze pokračovat ve čtení a postupně se propadávat hlouběji. Díky tomu na někoho může Nejdelší den Adama T. působit vysilujícím dojmem, protože ze začátku se lehce vlekl, ale postupně se stává dynamičtějším a drásavějším...

V závěru se tedy vyřeší obě linie, i když ta Adamova, jak už život bývá, zůstává otevřená novým možnostem, které si čtenář může domyslet. Je to příjemně překvapivé, i když podle náznaků už náročnější čtenář předpokládá, že to dopadne právě takhle a i si takový konec i přeje...

„Opatrně, Marty. Já to myslím vážně. Svět kolem tebe se dočista změnil, zatímco ses nedíval.“Marty pohlédl Adamovi rovnou do očí. „To není skutečná láska. Každý sám sebe přesvědčuje, že je, ale není. A nikdy nebude.“ (Str. 60)

Jak Nejdelší den Adama T. zapůsobil na Chensie? Já zbožňuju díla Patricka Nesse. Tento spisovatel píše hodnotné romány se zajímavými pointami, dokáže výstřední i všední náměty zpracovat opravdu nápaditě. Můj top je My ostatní tu prostě žijem, protože je hlavní myšlenka prostá a přitom geniální zároveň. Tento příběh se mi také líbil, má spousty kýžených myšlenek, které autor promyšleně zpracoval, ale nedokázal pro mě předčit první román Patricka Nesse, který Slovart vydal.

Příběh Adama si zaslouží čtenáře, kteří jej budou skutečně vnímat, přemýšlet nad ním a užívat si každou chvíli z jeho nejdelšího a nejpozoruhodnějšího dne. Rozhodně čtení pro náročnější čtenáře. V případě, že jste fanouškem Patricka Nesse jako já, je pro vás román určitě jasnou volbou.

Znázorňuje cestu, což je jeden z nejpodstatnějších prvků knihy. I když ta barva je možná až příliš tmavá, samotný příběh je přitom pestrý.

Nový dojemně tragikomický příběh od populárního autora Patricka Nesse o odvaze přijmout své pravé já a prožít život naplno.

Adam Thorn právě prožívá nejhorší a nejdivočejší den svého života. Ve vztazích to skřípe, v práci se mu víc než nedaří, a vrcholem všeho je konflikt s otcem. Otec farář, on teenager a gay, který oběma převrátí život vzhůru nohama. Adamův den je plný konfliktů, útěků a vysvětlování. Den plný sexu, lásky i zlomených srdcí. Ale možná, opravdu jen možná, i špetky naděje... Prožijte s Adamem naplno jeho bouřlivé vztahy a najděte uvnitř, stejně jako on, sílu objevit pravdu sami o sobě.

Nakladatelství: Slovart - #Booklab
Žánr: Young adult/New adult, Literatura světová
Počet stran: 285