Recenze: CIZINEC (Ursula Poznanski, Arno Strobel)

Podmanivé šílenství v akčním a romantickém thrilleru!

Euromedia
Knižní Klub na FB

Chci zakoupit titul Cizinec!

Cizinec, to slovo zní magicky, a spolu s lákavou anotací, se názvu prostě nedá odolat. Styl pro mě neznámých autorů mi učaroval. Ursula Poznanski a Arno Strobel jsou němečtí autoři a Cizinec je jejich první společné dílo. Můžeme se těšit i na další?

Styl psaní v ich-formě přítomného času z úhlu pohledů dvou stran je výtečný. Je opravdu znát, že se na knize podílela autorka s autorem. Texty z úhlu pohledu hlavní hrdinky jsou totiž vláčnější a jemnější, je z nich cítit ženskost a hřejivost, kterou vnímáme od samotné autorky. Naopak autoři bývají  při psaní mnohdy surovější a věcnější, i v tomto případě to platí, ačkoliv se Arno Strobel nenechal zahanbit a plně se vžil do emocí, které jeho postava vnímala. Kapitoly jsou středně dlouhé. V některých se opakuje děj, jen z pohledu jiného hrdiny, v jiných obě postavy postupují dál a líčí, co se jich dotýká. Musím uznat, že právě díky této jedinečnosti získá čtenář ten správný zápal a knihu přečte takřka ihned.

Příběhu vládne podmanivé šílenství. Ta atmosféra je takřka kouzelná, i když to spíš zavání děsivostí, když se do knihy vžijete. Ani za nic není snadné odhalit, co se z počátku děje. Oba hrdinové o sobě pochybují - i vy o nich pochybujete. Co se to děje? Kde je pravda a co je skutečnost? Proč si ho nepamatuje, když on tvrdí, že jsou snoubenci? Proč u ní v domě nemá žádné věci a ona si na něj nevzpomíná, přestože on tvrdí opak? Neskutečné množství otázek vám čtení příjemně zpestřují a čím více se samotnému příběhu propadáte, tím více se šílenství mění a zhušťuje v boj o vzpomínky, lásku a samotný život.

Erik Thieben je muž, který nadevše miluje svou snoubenku Joannu. Když zjistí, že jeho láska má problémy, snaží se jí všemožně pomoci a přijít na kloub tomu, co se děje. Nehraje si na žádného supermana, je skrz naskrz lidský a chová se jako skutečný muž, který občas ztrácí nervy v důsledku bezmoci v podivných a nebezpečných situací...

Joanna pochází z Austrálie, kde má velmi zámožné zázemí. S penězi opravdu nemá problém, ale to neznamená, že žije v kdovíjakém luxusu. Je to normální žena, která je sama... která najednou z ničeho nic ztratila pamět a v domě má absolutního a děsivého cizince, který si ji snaží získat. O co mu jde? O její peníze? O její život? Může mu vůbec věřit?

Ústřední postavy jsou dvě. Ursula Poznanski se spoluautorem se o jejich stránky v titulu skoro půl na půl, takže nikdo není ošizený. Hrdinové působí reálně, nejsou černobílí a často máte pocit, že by se něco podobného skutečně mohlo udát, protože jejich reakce jsou upřímné. Autoři se věnovali také vedlejším postavám a stejným způsobem je dokázali oživit.

Děj, odehrávající se v Německu, tedy obsahuje dvě linie kvůli pohledům hlavních postav, ale jinak je jednoduchý a zaměřuje se převážně na závažný problém, který je potřeba vyřešit. Čím víc se však hrdinové snaží proti tomu šílenství bojovat a rozplétat jej, tím víc se dostává na povrch pravda nebo ne? Zápletka i scény jsou působivé, reálné a rozhodně zajímavé. Nic, co by působilo nepřirozeně a kazilo tak spletitý a promyšlený scénář. Nepřehnané drama obsahuje thrillerové i románové prvky, takže se nejenže dočkáte akce, ale i romantických chvil dokazování lásky a něhy, dokonce i vhodně popsaných erotických situací. Vše krásně dokresluje daný příběh a čtenářka tak nemá pocit, že by jí snad v tomto románu něco chybělo.

Hledáte odpočinkovou četbu se zajímavým, i když ohraným námětem? Faktem zůstává, že zpracování v žádném případě nepokulhává a autorům se i z obyčejných věcí podařilo sepsat něco neuvěřitelného, svižného a svěžího, co vám učaruje.

V závěru se samozřejmě všechno vysvětluje, jinak by to ani nešlo. Pravdou je, že náročnější a bystřejší čtenáři až tak překvapení nebudou, protože s ohledem na různé indicie už na to nejspíš přišli a jen se těšili na rozuzlení. Není to nic, co by působilo neupřímně nebo zbytečně přehnaně, i když ne každý ocení způsob, kterým se příběh vyřešil. S ohledem na poslední větu epilogu se může stát, že kniha bude mít volné pokračování, což by určitě nebylo špatné. To už ale závisí na očekávání daného člověka, samotné knize to na vrub rozhodně přičíst nejde, protože autoři udělali maximum, abyste si tuhle oddechovku užili.

Co na titul říká Chensie? Já jsem se na knihu těšila a nechala jsem se pro mě neznámými autory vést. Jejich styl mi vyhovoval, líbilo se mi, jak se dělí pozornost obou hrdinů. Byla jsem spokojená, že kniha obsahuje nejen akčnost, ale i romantiku, takže pro ženy to pravé. Ne, že bych si postavy přímo zamilovala a utkvěli ve mně, ale svým způsobem ve mně něco zanechala silná atmosféra. Tu rozhodně nelze zapomenout. Pokud to shrnu, šlo o příjemný literární zážitek, který se nebudu obávat ve vhodný čas zopakovat.

Komu bych Cizince doporučila?
Neřekla bych, že je kniha pouze pro ženy. Ano, obsahuje sice romantické i erotické prvky, ale na druhou stranu stejně tak jsou některé situace výrazně thrillerové a akční, což zas zaujme muže. Díky úhlu pohledu Erika si myslím, že by pro ně nebyl vůbec žádný problém, aby je příběh zaujal a odpočinuli si u přirozeně působícího románu.

Perfektní, i když trochu zavání spíš tím románem pro ženy. To je však pochopitelné, protože podle všeho je kniha primárně určená čtenářkám.

V Joannině domě náhle stojí cizinec. Tvrdí, že je její životní partner. Ale ona ho dosud nikdy neviděla. Erik se večer vrací domů ke své Joanně. Ale ona ho nepoznává. Myslí si, že se k ní ten cizí muž vloupal. V domě nejsou žádné jeho věci. Žena. Muž. Čím víc se pokoušejí situaci pochopit, tím je zamotanější. Někdo tu hraje děsivou hru. Hru, která se brzy projeví jako smrtelně nebezpečná pro oba…

Nakladatelství: Knižní klub
Žánr: Thriller, Literatura světová
Počet stran: 311