Recenze: V PASTI ČASU (Madeleine L´Engle)

Netradiční a kvalitní sci-fi pro děti!

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Slovart - #Booklab
Slovart na FB

Chci zakoupit titul V pasti času!

V edičním plánu nakladatelství Slovart se začátkem roku objevila neotřelá novinka pro děti od již nežijící autorky Madelaine L´Engle, které se podle anotace podařilo vytvořit mimořádný nadčasový příběh, který se stal klasikou na pomezí žánru sci-fi a fantasy. Letos má dokonce mít premiéru i filmová verze tohoto příběhu, na což jsem opravdu zvědavá, protože se obávám, že film plně nevystihne kvalitu a jedinečnost tohoto příběhu. Nicméně si ho nenechám ujít, abych mohla porovnávat.

Před samotným začátkem se v knize objevuje úvod s názvem Chvála, který sepsala Anna Quindlenová a kde se snažila titul urychleně vylíčit a sepsat vám to nejpodstatnější. Dá se to považovat za jakousi kladnou recenzi, která vás má k přečtení nalákat. Pokud si jej tedy přečtete ještě v knihkupectví, možná vás skutečně přesvědčí o tom, že v dlaních držíte knižní svět, který vám doma nesmí chybět.

Styl psaní v er-formě minulého času je dynamický, pestrý a velmi čtivý, obsahuje i zajímavá přirovnání, která dokreslují celý příběh. Už od začátku se mezi větami proplétá kouzlo, které vás neopouští ani po uzavření knihy. Stále ve vás bude kolovat, protože svým obsahem dokáže V pasti hodně zapůsobit, ať už na malé či velké.

Pro hlavní hrdinku Meg není život zrovna jednoduchý. O jejím mladším bratrovi nemluví zrovna hezky, nazývají ho bratříček blbeček. Děti zkrátka umí dát najevo, když se jim někdo nebo něco nezdá. Meg a její rodina jsou zkrátka zvláštní a lidé to přitahuje, tedy jen proto, aby jim mohli především slovně ublížit a stranit se jich. Nepochopená Meg nachází novou šanci, když přichází tři neobvyklé paní s originálními jmény...

Meg je dobrosrdečná hlavní postava, kterou si snadno oblíbíte. Má své dobré i špatné stránky, ale dokáže vás zaujmout svou osobností. Na svých třináct let působí dospěleji, i když v některých chvílích ji zas můžete vidět jako mladší a zranitelnou holčičku, protože je emotivní. Což je jí na škodu, protože si ji její spolužáci dobírají, že je ošklivá, protože nosí rovnátka. Není výjimečná jen vzhledem, liší se i jinak a snad se v mezilidské komunikaci snadno ztrácí.

Charles Wallace je velmi inteligentní a neobvyklé dítě. Je zvláštní, je to zřejmě největší dětská osobnost v nízkém věku, o které budete číst, protože někoho takového jste opravdu neměli možnost v knižních světech potkat. Můžete mi věřit.

U hrdinů, tedy především sourozenců Murrayových, je zajímavé, že působí přirozeným i netradičním dojmem. Jsou to děti, které jsou opravdu inteligentní a tak nehrozí žádné žvatlání, ale domluva na úrovni, která je trochu zvláštní, když v ní téměř rovnocenně diskutuje dospělý a dítě. Ten rozdíl při porovnání jiných knižních hrdinů se zdá být markantní a dá se říct, že právě to dělá knihu tak vzácnou.

Děj začne vrcholit teprve v době, kdy se děti rozhodnou začít skutečně pátrat po svém otci. Hřejivost se z příběhu vytrácí a namísto toho se začínají objevovat fantasy, sci-fi a lehce hororové prvky, které způsobují to správné napětí. Nemusíte se obávat, kniha je primárně určená dětem a tak se od autorky nedočkáte něčeho, co by bylo přes čáru a zbytečně děti do patnácti let vyděsilo. Chce to mít odvahu a vydat se na dobrodružsví, které je díky prostředí, ve kterém se čtenář ocitne, opravdu originální.

Nenásilný dětský humor je součástí příběhu. Velmi vhodně zapracovaný do děje, pozdvihuje ho, ale není natolik výrazný, aby přehlušil situace, o které jde především. Něco na vás může působit až lehce komicky, ale není to nic špatného. Povětšinou se čtenář usmívá pod vousy nad přirozeností i neobvyklostí dané chvíle.

Fantazii autorka opravdu používat uměla. Dokázala z obvyklých aspektů učinit neobvyklé a okouzlit vás tak, že si to vlastně ani neuvědomíte. Literární magie funguje naprosto skvěle a dokáže vás dostat do světa, o kterém jste neměli ani tušení. Pravda, ne vždy je to veselé, působí to i temně a ocitáte se v nebezpečí, ale stejně... to stojí za to!

V knize naleznete i prvky, které zobrazují nesnadné dospívání dětí, jež se nějakým způsobem liší. Náčrt šikany v tehdejší době, kdy nebyla tak pobuřující a temná jako v té dnešní vám dá poučení o tom, že se situace ve školství spíše zhoršuje, než by se jednalo o zlepšení.

Dozvíte se spousty zajímavých informací. Dílo vás totiž vzdělává a to nejen pomocí poznámek pod čarou, ale také informací zastrčených v textu, kterých si ani nevšimnete a beztak se třeba dozvíte, co je Einsteinova rovnice apod.

Autorka Madeleine L´Engle vydala román v roce 1962, samozřejmě je znát, že román nepochází z dnešní doby. Není to natolik znát v rozhovorech jako spíše v informacích, které se k vám postupně dostávají především z reálného světa, ve kterém Meg žije. Pro někoho to může být právě to pravé, co ho láká k přečtení, jiného naopak odradí, že se kniha odlišuje od naší doby. Nebála se riskovat, vsadila na více prvků a jejich ztvárnění a rozhodně zvítězila! Faktem zůstává, že titul neocení každý. Ačkoliv se jeví jako oddechovka, tak má v sobě prostě něco víc.

Nemohu posoudit, jak bude závěr vnímat dětský čtenář, ale konec knihy je takový nostalgický i vřelý, všeříkající. Především je uzavřený, takže na nové dobrodružství, které se bude odvíjet v pokračování s názvem Vítr ve dveřích, se budete těšit, ale nebudete se svíjet zoufalstvím, aby už byl druhý díl a tedy vše bylo dořešeno. To je pro dětské čtenáře rozhodně velké plus.

Po skončení prvního dílu se v knize nečekaně objevuje ještě rozhovor se samotnou autorkou. Tento bonus obsahuje také proslov a text o Rozpínajícím se vesmíru. Nevím, jestli to děti ocení, protože tahle část spíš bude zajímat starší čtenáře.

Román je určen především dětem od nějakých deseti do patnácti let, kterým mohu knihu doporučit. Oduševnělá fantasy má hlubší myšlenku, ale starší čtenáři už knihu nedokážou ocenit.

Jak V pasti času zapůsobilo na Chensie? Nejsem cílová čtenářka. Sama bych si knihu ke zrecenzování nevybrala, protože ani já nedokázala příběh plně ocenit tak, jako bych jej prožila, když jsem byla ještě dítě. I tak jsem byla knihou poměrně uchvácená, protože něco takového jsem fakt nečekala. Byla hodně zvláštní a dokázala zapůsobit.

Všeříkající ilustrace, která nadchne mladé fanoušky sci-fi. Já osobně bych si představovala něco jemnějšího, protože na mě díky Meg kniha působila spíše jemněji, zatímco díky té strohosti, chladu a pevným nezaobleným linkám dává ilustrace pocit tvrdosti.

Třináctileté Meg Murryové se poslední dobou moc nevede. Připadá si nemožná, nehezká, ve škole se jí nedaří, nikam nezapadá. O jejím pětiletém bratru Charlesovi kolují ošklivé pomluvy, a ke všemu musí poslouchat vlezlé narážky na záhadné zmizení svého táty, talentovaného fyzika, který se pořád nevrací. Jedné temné bouřlivé noci ale do domu Murryových zavítá nečekaná, podivná návštěva – paní Kdovíco. Jak se ukáže, paní Kdovíco má ještě dvě stejně podivné přítelkyně, a všechny tři chtějí Meg a Charlesovi pomoct najít tátu. Aby se za ním ale obě děti dostaly, musí se vydat na nebezpečnou cestu napříč prostorem a časem a za pomoci svého kamaráda Calvina svést bitvu s temnotou, která postupně zahaluje celý vesmír.

Madeleine L'Engle se podařilo stvořit mimořádný nadčasový příběh, který se stal opakovaně vydávanou klasikou žánru na pomezí sci-fi a fantasy pro mladé čtenáře.

V roce 2018 uvádí společnost Walt Disney Pictures film natočený podle tohoto oceňovaného díla.

Nakladatelství: Slovart - #Booklab