Recenze: PSÁNO ŽIVOTEM (Lucy Keating)

Emotivní romance s lákavým tématem

„Napadlo mě ale, že si dáme malou pauzu, abych vám mohla představit jednu svou kamarádku. Je to známá autorka literatury pro dospívající mládež a dnes vám tu něco řekne o tvůrčím procesu, publikování a vůbec o tom, jak udělat kariéru z té vrtošivé bestie, které říkáme psaní. Třído, uvítejte prosím moji milou kamarádku a spolužačku z umělecké školy Lucy Keatingovou.“ (Str. 31)

Yoli na FBChci zakoupit Psáno životem v Knižním klubu

Lucy Keating odstartovala v zahraničí dráhu spisovatelky debutem Dreamologie, který v ČR vyšel stejnojmenně v roce 2016. Román především pro romantické snílky měl neobvyklý název, stejně jako tato její druhá kniha. Psáno životem působí jako příběh pro čtenářky, které jsou do knih doslova zainteresované a sní o tom, že by hrdinové jejich oblíbených románů mohli obživnout. Mezi námi, kdo by o tom nesnil, že ano?

Styl psaní v ich-formě je hřejivý, čtivý a zábavný. Autorka i v tomto titulu neopomněla svůj osobitý styl, který působí přirozeně a přitom snílkovsky už od prvních stran. Středně dlouhé kapitoly jsou poměrně dynamické, i když se v nich střídá klidnější děj s tím akčnějším v rámci oddechové četby.

Ústřední postavou je Annabell, která trpí až nadměrnou organizací svého času. Všechno musí mít svůj řád, jenže už v první kapitole je poměrně hodně narušený. Dovídá se o stěhování, rozvodu svých rodičů a jejich pes Naopoleon v tlamě odnesl její růžové kalhotky přímo do rukou Elliota, který si z ní kvůli tomu dělá legraci. Vidíte, nemá to snadné a musí se přizpůsobovat tomu, že se jí celý svět mění. A to ještě netuší to nejzávažnější!

Elliot je kamarád Annabellina bratra Sama a často se u nich ukazuje. Kluci mají společnou kapelu, které věnují svůj volný čas. Elliot jej dělí ještě mezi dívky, protože je podle všeho poměrně zdatným sukničkářem, kterému žádná neunikne...

Will je miláček. Krásný, chytrý a dá se říct, že i sladce naivní. Nový kluk ve třídě, který je pro Annabell jako stvořený. Je ale AB stvořená pro něj?

Postavy nejsou příliš vykreslené, jedná se především pouze o ty hlavní, které se autorka snažila zobrazit více. Kvůli účelově ztvárněnému ději působí vedlejší hrdinové víceméně uměle, jako by šlo jen o trpěné figurky. To může být nepříjemné, ale zas s ohledem na téma očekávané.

„Nic víc mi neřekneš? Celé moje dětství mi spláchli do záchodu a ty mi řekneš jen to je drsný?“ (Str. 27)

Lucy Keatingová se v románu sama představuje coby autorka šesti knih. Na internetu jsem našla pouze její dva tituly, takže se zřejmě jedná o smyšlenku a nepopsala se podle skutečnosti. Což je škoda, čtenář by měl prostřednictvím příběhu možnost spisovatelku poznat, ale bohužel tohle je mu zřejmě vzato.

Očekávaně většina zvratů působí účelově, aby jasně vyznívalo, jak autorka se svými hrdiny cíleně manipuluje a oni prakticky nemají přílišnou moc nad svým životem, jelikož ona umí hýbat věcmi, procházet zdmi a... zkrátka Harry Potter je proti ní úplné ořezávátko. Ovšem tento styl psaní nemusí některé čtenáře nadchnout. Ta účelovost, jako by byla nakažlivá a zvyšuje se minutu po minutě. Jsou období, která vyznívají více uměle a jiná méně. Nevím, jestli tento způsob prezentace daného motivu je zrovna nejšťastnější...

Základním motivem je tedy boj. Nikoliv boj mezi dobrem a zlem, ale originální bitva autorky a hlavní hrdinky o své místo pod sluncem. O neumně podaném ztvárnění, které je příliš zřetelné a občasně zaniká díky jemné a snové atmosféře, jsem vás informovala v předchozím odstavci. Nyní bych však ráda zhodnotila propracovanost. Je jasné, že autorka dává najevo, že má nad hrdinkou navrch, ale je pěkná i určitá naděje, která se příběhem podmanivě line a AB, jak říkají ústřední postavě blízcí, se snaží nevzdávat.

Romantické dušičky ocení, že ačkoliv je téma tedy dané, tak se příběh točí hodně kolem lásky. Té příjemně nevinné a návykové, jež je situována do young adult žánru. Nepřekvapí vás tedy žádný nestvůrný chtíč či postelové drama, román je spíše jako něžný motýl, jen s ním vzlétnout.

Kupodivu i přes tu účelovost na vás působí emoce, protože už při čtení jasně chápete, že se jedná o knižní postavy, které jsou jedinečné tím, že vědí, že jsou knižními postavami. A tak jejich dobrodružství nebo spíš životní zápas prožíváte s nimi. Uskakujete, když padá větev stejně jako oni. Lapáte po dechu ve stejný čas a hroutíte se, když se nemyslitelné stane jejich skutečností. Neočekávejte žádné zákeřné a surové zvraty, ale někdy dokážou vzít za srdce, pokud jste ta správná čtenářka.

Co je špatného na životě mimo předepsané řádky? (Str. 260)

Shrnuto, podtrženo. Komu bych knihu doporučila? S ohledem na tu procítěnou, sladkobolnou a snovou romantickou linii určitě dívkám, které taková romantická zápletka vábí. Ačkoliv zpracování pokulhává, Lucy Keating romance opravdu psát umí a dokáže i přesto všechno zapůsobit a pohladit vás na srdci.

Co na Psáno životem říká Chensie? Autorčin styl mi přišel vhod. Je příjemný a spolu s romantickou dějovou linií doslova kouzelný a hřejivý. Líbila se mi Dreamologie a svým způsobem i Psáno životem, protože i přes to nepovedené podání námětu má kniha z pohledu romantičky, co nabídnout. Já si čtení užila a rozhodně jsem zvědavá i na další příběh, který autorka chystá.

Je originální, zvláštní, ale svým způsobem obdobně účelová jako by šlo o součást knihy.

Annabellin život byl vždy dokonalý s velkým D. Ale to jen do chvíle, kdy k nim do školy zavítala slavná spisovatelka Lucy Keatingová, která tvrdí, že je jen hlavní hrdinkou jejího příběhu, že je postavou, kterou sama vytvořila. A bohužel se ukáže, Lucy má pravdu a celý Annabellin život je v jejích rukou a bude se vyvíjet tak, jak se paní spisovatelce zachce.
Jenže Annabell odmítá žít podle druhých. Proto se pokouší najít způsob, jak napsat svůj vlastní příběh, vzít svůj život do vlastních rukou a bojovat za lásku a svobodu. Podaří se jí to, anebo bude mít poslední slovo Lucy?

Žánr: young adult
Počet stran: 264