Recenze: SVĚTY ZA OBZOREM (Julie Nováková)



Nakladatelství Brokilon vydalo horkou novinku, obsáhlou sbírku autorky Julie Novákové s velmi neotřelým názvem, kreativními a hodnotnými náměty a úchvatnou knižní ilustrací. Některé počiny jsou zcela nové, jiné jsou starší a narazit na ně můžete v českých či anglických publikacích. Julie Nováková v Brokilonu vydala sci-fi trilogii Blíženci a sborník Terra Nullius, který čtenáře přivádí k myšlence, že půjde o hodnotné dílo pro čtenáře, kteří se touží zamýšlet na lidstvím...

Část I. - Země


Étuda pro výjimečnou mysl vypráví v er-formě příběh autistické dívenky Mandy, pro kterou rodiče chtějí to nejlepší a tak souhlasí s implantátem, jež by jí měl zlepšit život... Autorka se rozhodla spojit prvky sci-fi a psychologického románu se synestesií. Od každého něco, i když se převážně zaměřila na popisy, poetickou atmosféru propojenou s hudbou a emoce. Ztvárnění disociační poruchy je zajímavé, ale ne zrovna originální. Náročného čtenáře psychologických knih povídka příliš neosloví, ale ty méně náročné určitě zaujme. Námět o výjimečnosti není hlubokomyslný, ale lze se nad ním zamyslet. Étudu po výjimečnou mysl máte možnost přečíst si také v antologii Žena se lvem a anglicky se objevila v antologii Futuristica II. 

Všechny vůně světa už podle názvu vypovídá o námětu. Ten se totiž týká různorodých pachů, spíše má autorka na mysli ty aromatické, které v nás spouští příjemné emoce... Hlavní hrdinka se v ich-formě snaží pomocí technologií z blízké budoucnosti doladit smyslový vjem při hrách. Zasáhne ji to více, než by čekala... Příběh vyšel z jara v časopise Forbes Next a jednoduše zobrazuje nové technologie a vazbu s vůněmi. Na začátku se můžete trochu ztratit, protože autorka odbočuje od přímého děje a pak se opět vrací k přítomnosti. Stejně jako v předchozí povídce zmiňuje okázalým způsobem prvky synestesie, což dodává atmosféře živost. Sama Julie Nováková informuje o tom, že se týká o near-future science fiction, čemuž porozumí spíše čtenáři, kteří SF běžně čtou. 

Poslední intifáda zobrazená v ich-formě nás přivítá v Paříži a rozhodně si nebere servítky. Stejně jako ostatní povídky sice začíná poklidně, ale tentokrát je námět odvážnější a napínavější. Hlavní hrdina se pohybuje v nebezpečných situacích a nemá výčitky svědomí... Je propracovaná, spletitá a má zajímavou myšlenku. Tentokrát si na své přijdou i ti, kteří patří mezi čtenáře, kteří se space operou a SF začínají. Příběh spíš než near-future SF podle autorky připomíná alternativní historii. Je zcela nový, nikde jinde nebudete mít příležitost si Poslední intifádu přečíst. 

Kdysi v začátcích jsem občas kladl otázky svému svědomí, ale ani tehdy žádné hryzání nepřicházelo. (Str. 51)

Bódhisattva je počin, který vyšel už v roce 2012 v Kočasu a dokonce se objevil v anglické a německé verzi v jednom sborníku. Autorka se zamýšlí nad tím, co mají společného buddhismus a kyberpunk. Povedlo se jí ztvárnění? Méně akční příběh se zabývá spíše myšlenkami a popisy, protože dějově se odvíjí velmi zvolna. Spojení virtuálního a duchovního světa je vážně originální a opravdu hodně toho nabízí. Julie Novákové se rozhodně podařilo zapůsobit, i když se zas jedná o otevřený konec, který by hrdinu mohl dovést kamkoliv. 

Arkádie je yyprávění v er-formě, které vyšla v roce 2009 v Ikarii. Od virtuálního světa se v případě tohoto počinu neodpoutáváme, ale jako bonus navíc se k námětu přidává i smrt... Příběh Adama a Claire je na jednu stranu fascinující a na druhou děsivý, pokud se zamyslíte. Arkádie díky tématu v sobě ukrývá opravdu hodně a záleží na tom, jak hluboko se dokážete ponořit. Ona je se svým životem v Arkádii nespokojená, zatímco on její zoufalství nechápe. Ale co to ostatní, oč tu běží? Autorka se totiž snažila nic neopomenout a v krátké povídce vše plnohodnotně ztvárnit. 

„Tohle není život, to je klec!“ (Str. 109)

Spi sladce, Joe poprvé vyšla v roce 2011 v Inkarii. Pojednává o důležitosti spánku. Co se stane, když vymizí ze života spánek? Případ Unaveného Joa vypráví v ich-formě zainteresovaný lékař Spánkové kliniky. Nejedná se o povrchní dílo. Julie Nováková zohlednila, jak fyzický, tak i psychický stav, který při akutním nedostatku spánku nastává. Díky tomu, že nic neopomíjí, se stává téma hrůznějším než se na první zamyšlení zdá... Zdá se, že se spisovatelka vyžívá v otevřených závěrech, které si má čtenář sám domyslet. V tomto případě, kdy jde vlastně o vysvětlení, to asi nebyl nejšikovnější způsob ukončení. Příběh působí, jako by z něj ta nejpodstatnější část byla odstraněna nebo nebyla vytisknuta. Někdo může být zklamaný. Nadhodila vám laso plné napětí a údajů k rozhřešení, na kterém jste svou zvědavost oběsili. 

Ve sloní kůži vychází v češtině poprvé, ačkoliv v angličtině už si ji čtenáři mohli přečíst v časopisu Analog. V er-formě začíná vyprávěním úhlem pohledu Roberta, čekajícího na doktorku Ipollovou. Poté se úhly pohledu mění a postupně vás vtahují do útrob příběhu. Povídka je opravdu neobvyklá, často vás dokáže překvapit směrem, kterým se udá. Námět je hodně zvláštní, ale právě díky němu nemusí každého zaujmout.

Katedrála líčená v er-formě vás zavádí do Anufrijskharovo, které je vhodným útočištěm pro každého, kdo se potřebuje skrýt. Už v předmluvě povídky jste informování o tom, že se téma týká noir, dystopie, odvrácené strany náboženství, sekt a zoufalství ztracených lidí. Nostalgický, zcela nový počin se nesnaží šokovat, ale pevně zobrazuje emoce a bezmoc. Šikovně zobrazený příběh doplňují psychologické prvky. Je také delší, což je s ohledem na téma víc než potřebné.

Část II. - Sluneční soustava


My stíny napsala autorka v angličtině a teprve poté je přeložila. V předmluvě vás informuje o nesnázích překladu s ohledem na možnosti, které čeština prostě nedává. Nejlépe to posoudí čtenář, který je znalý anglického jazyka, jelikož úvodní text obsahuje anglické úryvky. Povídka je už samozřejmě česky a točí se opět kolem psychologického tématu, zpracovaného jako kriminální případ.

Jinýma očima byla zřejmě pro autorku originální výzva, protože se týká příběhu, jenž v ich-formě vypráví kosmická stanice. Nápaditý výtvor vyšel poprvé anglicky v roce 2016 v magazínu Persistent Visions. K napsání Julii Novákovou překvapivě inspiroval Daft Punk. Ačkoliv se jedná spíše o odpočinkovku, tak díky tématu má hodně, co nabídnout.

Svět je nesmírný a plný divů. Stejně jako naše budoucnost. (Str. 293)

Symfonie prachu a ledu spojuje dvě nezávislá témata - hudbu a trpasličí planetu. Vyšla v anglické verzi v roce 2013, ale už jste měli i dvakrát možnost si ji přečíst v češtině. Potřetí ji jako český text autorka vydává v této antologii. Sci-fi a hudbu lze soustředit v jednom příběhu, je nutné to propracovat, což se autorce povedlo, ale někdo ji může považovat za lehce překombinovanou. Příběh je akčnější, má svou myšlenku, a stejně jako je zvláštní působí i obyčejně.

Část III. - Za hranicemi


Šeré město vyšlo v roce 2014 jako noir počin ve sbírce Zpěv kovových velryb. Náročnější čtenáři, kteří mají v oblibě téma inteligentních měst a kolonií si jistě přijdou na své. Text se dělí na několik úhlů pohledů, dolaďuje tak atmosféru a i přes časté střídání nepůsobí rušivě.

Možná bylo lepší tady zemřít než jen dál žít ze setrvačnosti. (Str. 362)

Dar vychází v této sbírce poprvé a dotýká se nesmrtelnosti. Jedná se už o druhý případ, kdy se v této antologii autorka zabývá nesmrtelností. Tentokrát téma uchopila jinak, ovšem ne méně zajímavě. V povídce se vrací také do minulosti v podobě textů v kurzívě. Hodně působivá hlavní myšlenka a skvělá atmosféra dělá počin neobyčejným.

Vzduchoplavci aury je steampunkový výtvor, které vyšlo jako česká verze v Pevnosti a anglická verze v časopise Ares Magazine. Povídka je poměrně obsáhlá, rozdělená na krátké označené úseky. Rodinná pohoda na lodi v budoucnosti s očekávanými technologiemi se postupně hroutí a členy zachvacuje panika a stres. Svou hodnotu příběh má a ten, kdo steampunk nečte, zřejmě nepozná rozdíly, kterými se příběh od ostatních odlišuje.

Zatanči elegii, svou vlastní opět vyšla už v roce 2015 v angličtině a v roce 2016 v Pevnosti. Vstupujete do příběhu manipulací, divadelních manévrů, úskoků i plánu na útěk. Jedná se o krátké dílo, které má ovšem v závěru opravdu sílu zapůsobit.

Město. Premiéra novely a tedy nejdelšího příběhu sborníku. Propracované sci-fi obsahuje více postav, než možná čekáte, ale v orientaci vám nijak nepřitíží. Objevy, emoce, lidství v hloubkách i výšinách. Psychologické prvky jsou podstatným přínosem, doslova v díle vynikají a dělají ho uvěřitelnější a působivější. Nejedná se o nic jednoduchého, ale naopak křehkého a výstižného. Tímto počinem vás autorka  určitě příjemně překvapí a některé i šokuje. Závěrečná novela je jako třešnička na dortu.

Část IV. - A ještě dál


Vzpomínka z konce času -V úplném závěru autorka informuje o chystané novince, kterou má rozepsanou. Moderní počin jako kreativní konec je poezie v české i anglické verzi. Sama autorka tvrdí, že se jedná o promyšlený experiment, nikoliv záchvat inspirace. Snad se vám poetický scénář o zániku vesmíru a času bude zamlouvat jako mně. Anglickou verzi nehodnotím, česká je psána volným rýmem a pojednává o bezmoci a odevzdání. Na malém prostoru se autorka snažila vylíčit hodnoty i emoce. Zda se jí to podařilo nejen v bonusu na závěr, ale v celé sbírce musíte určit vy samy.

Slovo závěrem aneb co kdyby... Julie Nováková nadhazuje témata, na která se možná příště můžeme těšit...

Zhodnocení celé sbírky není jednoduché... 


  • Problémem se mohou stát konce, které jsou v některých případech otevřené a ne vždy je to nejvhodnější možnost ukončení, jelikož pak příběhy vyznívají polovičatě. Někdy zůstanete nechápavě zírat, listovat a hledat závěr, kterého se vám prostě nedostalo. Ne každý tuto zvláštnost ocení, protože u některých případů právě ukončení zkazí náhled na příběh. Zdá se, jako by se v tom Julie Nováková vyžívala nebo toužila, aby se to stalo její doménou.
  • Před každým příběhem je text, který o počinu hovoří. Kde a kdy vyšel, pokud se jedná o starší povídku. Co autorku přivedlo na takové téma apod. Je to příjemný bonus, který pomáhá v orientaci mezi dílky skládačky.
  • Faktem zůstává, že některé povídky jsou již k přečtení v jiných titulech. Pokud je máte doma, jako byste si koupili něco, co už vlastníte. V případě, že se však k počinům Julie Novákové dostanete poprvé, máte skvělou možnost posoudit vývoj její tvorby od starších děl až po ty nejnovější. Ty zcela nové a prvně vydané texty vás ale rozhodně potěší, obvykle mají dynamický spád a opravdu povedenou atmosféru, která se autorce hodně vyvedla. 
  • Nepříjemností je vazba. Brožovaná vazba je u takhle obsáhlých knih nepraktická a na knize se to po přečtení více či méně podepíše. 

Některé příběhy jsou propracovanější více a jiné méně. Každý bude upřednostňovat něco jiného s ohledem na námět, spletitost či atmosféru, která je vždy odlišná. Velmi snadno lze tak jednotlivé texty odlišit, ačkoliv některé charaktery by mohly být výraznější a tím pádem i zapamatovatelnější. Koho sbírka potěší? Fanoušky sci-fi a fantasy. Ty, které mají v oblibě noir, steampunk, space operu, SF, atd... Zkrátka odpočinkovky i náročnější čtení v roztodivných variacích mají něco pro každého!


Knižní obálka:
Už jsem říkala, že je úchvatná? Naprosto famózní! Jako by vám kosmonaut právě vstupoval do osobního prostoru a vyprávěl svá moudra...




Anotace: 
Za obzorem se skrývají nové a tajemné světy, kam lidská noha ještě nevkročila: Věčně zmrzlé trpasličí planety ukrývající dávné vraky. Bludiště zvířecích myslí a emocí. Virtuální reality. Vjemy překypující krajina lidského čichu ve světě pokročilých technologií. Kolonie na nebezpečných dalekých planetách. Světy, kam se dostaneme, když se zeptáme "co kdyby"...
Na cestu od budoucí Země přes Sluneční soustavu až do dalekých koutů galaxie vás vezme spisovatelka Julie Nováková v povídkách, z nichž řada zde vychází česky nebo světově poprvé.

Každý příběh doplňuje i zábavný komentář autorky odhalující, jak povídka vznikla - a protože jsme v říši science fiction, občas i s vědeckými referencemi!

Nakladatelství: Brokilon
Rok vydání: 2018
Žánr: Sci-fi
Počet stran: 595
Vazba: brožovaná



Copyright © SVĚT MEZI ŘÁDKY | Šablona: Lucy Lillianne. Optimalizováno pro Firefox.