Recenze: ŽELEZNÝ DŮM (John Hart)

Velkolepý emotivní thriller!

Jeden starý muž umíral, a jakmile zemře, přijdou si pro Michaela; a přijdou si i pro ni, jen aby Michaelovi ublížili. Elena o ničem z toho nevěděla, nevěděla ani o tom, čeho je Michael schopen, ani o tom, jaké nebezpečí přivedl k jejím dveřím; jenže Michael by se porval s celým peklem, aby jí zajistil bezpečí. (Str. 10)

Za recenzní e-výtisk děkuji e-shopu Palmknihy
Palmknihy na FB

Chci zakoupit elektronický titul Železný dům!

V závěru se autor svěřil, že příběh málem nedokončil, což by byla neuvěřitelná škoda. Naštěstí však Železný dům vyšel a čtenáři tak mají prožit kvalitní fascinující příběh, plný působivého pátrání, impozantní spletitosti a šokujících fakt. Zaujal vás námět nebo jste naopak četli autorovy romány, které již v České republice vyšly? Pak si nesmíte nechat uniknout ani tento!

Styl psaní v er-formě z více úhlů pohledů je osvěžující. Ačkoliv se jedná o román z této doby, tak překlad působí příjemně zvláštním dojmem díky použití slov, která se v dnešní době tolik nepoužívají. Pozdvihují příběh na úroveň skutečné mafie, ovšem bez jakékoliv ironie nebo pokusu o parodii. Velmi krásně ztvárněné vyprávění je neskutečně čtivé, svádivé a jemné, ačkoliv surové a občas i šokující, jak čtenář očekává.

Emotivní návrat do minulosti zobrazuje oba chlapce v sirotčinci. Ukazuje, jak nesnadný měli oba život a že silnější dokázal přežít, zatímco ten slabší prožíval muka... Děti umí být tak zlé a zrádné.

Děj se odehrává ve dvou zajímavých liniích v er-formě. Jedna pojednává o Michaelovi. Ten miluje svou přítelkyni Elenu, ale má určité závazky k muži, jenž je i v nemoci stále velmi obávaný. Michael má zkušenosti s organizovaným zločinem. V New Yorkském podsvětí je jako ryba ve vodě, ale kvůli Eleně by rád odešel... Ovšem z mafie se odchází jen jedním způsobem - v rakvi. Druhá linie je psána jako vyprávění Abigail, která sama prožila krušné dětství a rozhodla se jako senátorova manželka adoptovat dva chlapce - Michaela a Juliána. Ovšem shodou náhod získá do své péče pouze slabého Juliána, který má kvůli tvrdé šikaně psychické následky...

Při čtení se nejspíš budete těšit na setkání obou bratří, ale to nebude tak jednoduché. Vede k němu dlouhá a hrbolatá cesta. Dozvídáte se působivé a šokující informace ze života hrdinů. Autor si uvědomuje, že jeho vyprávění je velmi emotivní a tak netlačí na pilu, ale spíše se snaží objektivně a poutavě popisovat příběh.

Téma je poměrně originální a velmi dobře zpracované. John Hart nezachází zbytečně do detailů, takže titul neobsahuje žádná hluchá místa a stále je dynamický a napínavý. Někteří čtenáři by třeba byli raději za obsažnější vyprávění, ale jiní naopak budou spokojení s tím, že méně podstatné texty autor bez problému vynechal. Kapitoly na sebe vzájemně i přes to všechno navazují a nijak se v nich neztrácíte.

Pokrytí psychologie v knize je propracovanější, než očekáváte. Především jsou tyto prvky výraznější u Juliána, který má svůj vlastní ostrov utrpení. Ztvárnění jeho charakteru je výtečné, velmi živé a reálné. V románu se proplétá duše dítěte a dospělého muže, který si prožil svoje. Náročnější čtenáři rozhodně ocení s jakým umem ji autor vytvořil. Oproti tomu Michael je trochu méně zajímavý, protože je to mužný typ, který se dokáže se svými démony, ať už jsou skuteční nebo ne, porvat se vší surovostí. Praktický přemýšlivý muž má své slabiny a klady, ale velmi vyrovnané a působivě sepsané.

Všechny postavy jsou skvěle ztvárněné. Mají duši a působí reálně. Je vidět, že John Hart je spisovatel, který svá díla dokáže doslova vyšperkovat a vyždímat z námětu to nejlepší.

Netušíte, jak moc se všechno může otočit a změnit, dokud se to nestane. Nepředvídatelné se stává skutečností. Naprosto efektivní objevy a poměrně realistické zvraty v dynamickém vyprávění vás chytí natolik, že se nejspíš od napínavého příběhu jen tak neodtrhnete.

John Hart je spisovatel, který vás dokáže emotivně srazit na kolena. Nevyžívá se v tom však. Nerýpe se v starých ranách, jen je ukazuje takové jaké skutečně jsou. Zanechají vám na srdci jizvy? Citlivějším čtenářům určitě, ti zřejmě budou zaskočení a bezmocní hltat dojemný děj.

Autor dokáže přirozeně mlžit. Některá fakta vám neservíruje na stříbrném podnose, ale nechává si je pro pozdější situace, kdy je vytáhne jako esa z rukávu a ozřejmí děj. Díky tomu je napětí stravující a informace překvapující. Je vidět, že John Hart má mnohaletou praxi a umí s textem skvěle pracovat.

Je pravda, že ta spletitost je pohlcující, ale zároveň už některá fakta mohou působit přehnaným dojmem. Je na samotném čtenáři, jaký postoj zaujme. Zda ho šokující a naprosto nečekaný závěr osloví nebo naopak zklame svou překombinovaností. S jistotou však vím, že i přes to budete titulem oslněni a věřím, že vás čtení pohltí jako mně.

Železný dům je okázalým detektivním příběhem, který osloví zejména náročnější čtenáře. Svou propracovaností vás rozhodně nadchne. Citlivější duše by s tímto čtením opravdu mohli mít problém, protože dochází k explicitním a poměrně brutálním scénám.

„To bylo na ulici běžné,“ řekl. „Šílenství. Násilí bez příčiny. To se nedá předvídat. Ostatní už není těžké uhádnout. Lidé se tě pokoušejí vlastnit. Pokoušejí se tě ovládat, zaměstnat tě, využít, znásilnit tě. Cokoli. Jestliže se dítě na ulici nemůže obrátit na úřady, moc mu toho nezbývá. Myslím, že já jsem měl štěstí.“ (Str.69)

Co na titul říká Chensie? Já budu mít zřejmě nějaký ten šrám na srdci. Bylo to drsné, temné a nádherné čtení plné emocí. Užila jsem si každou chvíli, ale budu to muset vydýchat. Rozhodně se jedná o kvalitní četbu, která nejednomu vyrazí dech. Sama si nejsem jistá, jak hodnotit onen konec... ale líbilo se mi to neskutečně! Má první kniha od Johna Harta a až se trochu oklepu a psychicky se připravím na další velkolepý a drsný příběh, sáhnu ráda po dalším díle.

Osobně mi to sirotčinec nepřipomnělo, ale i ta budova má svou vlastní historii a teď už ji tedy vidím správně a vím, co všechno ukrývá. Zaujme, vysílá sílu vzdoru a tvrdosti. Rozhodně se ke knize hodí a podle mého čtenáře i zaujme.

John Hart jako jediný v historii obdržel 2 x za sebou ocenění E. A. Poea Award (ocenění od profesionálních autorů detektivek ve Spojených státech) Za severokarolínským městečkem Iron Mountain stojí sirotčinec, jemuž se říká Železný dům. Žijí v něm dva nalezenci, podle všeho bratři. O rok starší Michael je silná osobnost a je ochráncem mladšího Juliana, který je permanentní obětí šikany ze strany starších chlapců. Po devíti letech dochází za dramatických okolností k jejich rozloučení. Juliana adoptuje senátor Spojených států a Michael ve stejný den ze sirotčince uprchne. Julian se vypracuje v úspěšného spisovatele dětských knih, ale ohrožuje ho duševní choroba. Michael je zabijákem ve zločinecké organizaci. Když se zamiluje do dívky Eleny, chce skončit se svou gangsterskou minulostí. To se ale organizaci nelíbí a usiluje jemu i Eleně o život. K dramatickým událostem dochází i na obrovské senátorově usedlosti. Před Michaelem stojí boj za záchranu nemocného Juliana podezřelého z několika vražd a Eleny unesené sadistickým Michaelovým gangsterským kolegou Jimmym.

Johna Harta již známe jako autora drsných thrillerů. Ve Vyšehradu vyšla jeho kniha Tíha nenávisti, za kterou obdržel překladatel Jindřich Manďák Výroční cenu Vyšehradu za rok 2016. Nelítostné, překvapivé a strhující čtení. Thrillerem Železný dům se John Hart zařadil na samotnou špičku autorů tohoto žánru. Vince Flynn, spisovatel Pokud hledáte sugestivní thriller, který vám zaleze pod kůži, sáhněte po Johnu Hartovi. Patricia Cornwell, spisovatelka Silná témata a působivé Hartovo vypravěčství, to je tajemství čtenářského úspěchu a obliby jeho děl. Publisher’s Weekly Pokud máte rádi romány, které musíte číst dlouho do noci, i když dobře víte, že byste měli spát, máte v rukou přesně tu pravou knihu. J. Stroh, Amazon.

Nakladatelství: Vyšehrad
Žánr: Thrillery, detektivky
Počet stran: 416