Recenze: NÁVRH (Elle Kennedy)

Příjemný výlet na vysokou

Za recenzní výtisk děkuji e-shopu Megaknihy.cz.

Megaknihy.cz na FB.

Chci si zakoupit román Návrh.

Návrh je románem ze žánru New Adult; prvním dílem ze série Off-Campus, který autorka začala psát čistě pro zábavu. A pokud k němu tak budete přistupovat i vy, většina z vás si ho podle mě užije. Já jsem si ho právě z tohoto důvod vzala na recenzi. Chtěla jsem nenáročnou romantickou četbu, která to ovšem se svou jednoduchostí nebude přehánět a zajistí mi příjemný čtenářský zážitek. Dostala jsem to, co jsem očekávala? Můžu říct, že víceméně ano.

Kniha je psaná ich-formou a střídá pohledy dvou hlavních postav; Hanny a Garrett.

Hanna je nadějnou studentkou zpěvu, která by se při troše štěstí mohla v budoucnu stát profesionální zpěvačkou. Pokud pominete zlato v jejím hrdle, setkáte se s úplně obyčejnou dvacetiletou dívkou, která společně se svými kamarády žije běžným studentským životem. Tedy až na pár drobností, které mají spojitost jak jinak než s její minulostí. Ale všichni s sebou taháme nějaké ty kostlivce. A občas je k jejich přepravě potřeba poměrně velký kufr. Sympatické ovšem je, že se jimi Hanna nenechává zlomit. Podařilo se jí s nimi poměrně dobře poprat, takže nemusíte mít obavy z žádné psychicky zlomené hrdinky, která by neustále podléhala svým vnitřním démonům.

Garrett; syn dřívější hokejové hvězdy, který jde v otcově šlépějích. Veškerou pozornost věnuje své kariéře. Neváže se, jen si užívá. Na nějaký vztah nemá ani pomyšlení. Nemůže se ničím rozptylovat. Musí trénovat, aby jako kapitán přivedl svůj tým k titulu. I když na první pohled může působit jako vybagrovaný hokejista, naštěstí tomu tak není. Žádné macho se v jeho případě nekoná. Určité obavy jsem měla, ale vlastně mě příjemně překvapil. Tenhle kluk dokáže kromě svého rozkroku používat také hlavu a dokonce se ukáže, že je i vtipný. Ani v jeho životě nebylo vždy všechno růžové a i on se potýká s věcmi, které ho ovlivňují, a o nichž neví ani jeho nejlepší kamarád.

Hádáte správně  dráhy těchto dvou se rozhodně protnou. Jak by taky ne. Jedná se přece o romantický příběh. Stačí jeden nepovedený test, který zhorší Grahamův průměr, což by mohlo vést ke zkomplikování jeho hokejové dráhy, a problém je na světě. A kdo jiný by mu s probíranou látkou mohl lépe pomoct než studentka, která jako jediná dostala za jedna. Jenže je tu další komplikace. Hanna nechce o ničem podobném ani slyšet. O Grahamovi si myslí svoje. A Graham stojí před opravdovou výzvu. Přesvědčit tuhle holku, která je imunní vůči jeho šarmu a úsměvům, aby mu pomohla.

Oba hrdinové jsou celkem sympatičtí. Svými vlastnosti jsou vesměs průměrní, ničím zvláštním nevybočují z davu, takže nemají na to vyvolat ve vás nějaké silnější emoce. Já osobně jsem s nimi neměla nejmenší problém. Další postavy pak už tvoří pouze jakýsi komparz a stejně tak je to i s vedlejšími liniemi hlavních hrdinů. Tou podstatnou linkou je vztah, který všechno ostatní odsouvá do pozadí. A ta část, v níž se mezi nimi rodí, mě bavila více, proto považuji první polovinu knihy za povedenější než tu druhou. Ne že by to pro mě jiskřilo natolik, až by se mi z toho zapalovala lýtka, ale jisté napětí a očekávání tam bylo a většina scén zrychlujících tep splnila to, co měla. Bohužel vše mělo celkem rychlé řešení a už od půlky byla cestička poměrně umetená. A na této vlně se knížka vezla prakticky až do samotného konce. Stále jsem čekala na nějaký ten neočekávaný zvrat, který by rozkolísal nastolenou jistotu. Čekání nebylo nakonec úplně marné, ale vzhledem k logickému myšlení obou hrdinů u mě neproběhl žádný strach ze zakončení celého příběhu. Tento jejich přístup musím zároveň ale pochválit. Iracionálních věcí se od nich zrovna nedočkáte. Nemusíte se tedy bát protáčení očí nad nesmyslným chováním, které je jen uměle nastrkováno, aby rozvířilo vody. I tak si ale myslím, že bylo v silách autorky zakomponovat do děje něco trochu víc. Ve druhé polovině to opravdu chybělo.

Návrh je přesně ten typ knihy, který čteme proto, že tu prvoplánovost chceme. A ona nám je mileráda naservírována až pod nos a my po jejím dočtení máme pocit, že je se světem opět všechno v pořádku. Navíc pěkní svalnatí kluci v podobě hokejistů a fotbalistů nám tuhle iluzi krásně dotvářejí. Pokud přesně takovou tu vzpruhu potřebujete, nebo chcete jen nenáročné čtení, které ovšem není hloupé, můžu vám knihu s čistým svědomím doporučit. Velký třesk ale nečekejte. Příběh sice patří k těm lepším, ale jeho síla není taková, aby vám díky ní utkvěl v paměti na nějak dlouho dobu.

Přestože obálka navozuje spíše asociace spojené s další erotickou literaturou přeplněnou méně a ještě méně povedenými sexuálními scénami, rozhodně předkládaný příběh nevystihuje. Z toho důvodu ji nepovažuji za úplně šťastně zvolenou, i když hlavní hrdina měl podobný břišáky jako vyobrazený model. Holt se jedná o marketingovou lákačku, která u určitého segmentu jistojistě zafunguje a splní účel, ale ty čtenáře, kteří budou chtít ze zvoleného žánru zkusit nějakou knížku podle mě spíše odradí. Jsem jedna z nich. Kdyby mi Návrh nedoporučila Chensie, pravděpodobně bych se mu vyhnula velkým obloukem.

Hanna Wellsová si je ve všech oblastech života jistá v kramflecích, až na sex a svádění. Jestli chce upoutat pozornost kluka, do kterého se zakoukala, musí vystoupit ze své ulity a udělat všechno, co bude potřeba, aby si jí všiml… I kdyby to znamenalo výměnou za předstírané rande doučovat namyšleného kapitána univerzitního hokejového týmu.

Garrett Graham vždy toužil po jediném – hrát po vysoké profesionálně hokej, jenže teď hrozí, že kvůli stále se zhoršujícím známkám svého snu nedosáhne. Proto své spolužačce předloží návrh, který by mu zajistil pozici v týmu a jí zájem vysněného kluka.

Stačil ale jediný polibek, aby si Garrett uvědomil, že už nic předstírat nehodlá. Teď ještě musí přesvědčit Hannu, že kluk, kterého chce, je ve skutečnosti on. A to tak snadné nebude.

Série: Off-Campus (1.)
Rok vydání: 2016