Recenze: ... JENOM JÁ JSEM LETADLO (Andrea Jolander)

Váš průvodce každodenním šílenstvím.

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Portál
Portál na FBChci zakoupit titul ... Jenom já jsem letadlo!

Německá autorka pracuje již čtyřicet let jako psychoterapeutka a své poznatky se rozhodla vylíčit v této knize. Nejedná se o její první dílo, Teď si nic nemyslete vyšlo pouze v zahraničí před touto knihou a podle všeho něco málo z něj se dozvíte v textu. Na svém kontě už má čtyři publikace, které určitě mají mnoho, co říct, pokud jsou jen z poloviny tak hodnotné a obsáhlé jako Všichni jsou blázni ... jenom já jsem letadlo.

Psychoterapie je jako krejčovství na míru. (Str. 6)
Styl publikace je odbornější. Rozhodně potěší náročnější čtenáře, ale naopak zklame ty, kteří chtěli něco lidovějšího jako v případě titulu Muž,  který nemohl přestat. V tomto případě vám může připadat, že před sebou máte přednášku z vysoké školy, která je poučná i pozoruhodná zároveň. Z textu lze vycítit, že Andrea Jolander skutečně ví, o čem hovoří a snadno vás díky tomu zaujme i přesvědčí o faktech.

Titul je dělený na dvě části s názvy Nové perspektivy a Růst. Obě obsahují několik zajímavých námětů, které autorka vhodně a bez zbytečných plků rozvedla. Andrea Jolander vždy informuje o tom podstatném a interesantním a vyhne se přitom nedůležitých částem. Musím souhlasit s článkem Všichni jsou blázni, který vyšel u nakladatelství Portál a představuje tuto publikaci.

• Kniha je přehledná, i když obsahuje lákavá odbočení. Za ta nemusí být každý nadšený, ale nejedná se o nic rozčilujícího, ba naopak vám ozřejmí další zvláštnosti, jež se tématu dotýkají.
  • Obsah je důkladný, ale ne přehnaně detailní a zahlcující, takže budete mít stále pocit příjemného naplnění informacemi, aniž by vás to udolalo.
  • Vtipný a zábavný průvodce... Nebudete se smát jako by šlo o humoristickou četbu. Spíše oceníte kreativitu a nápaditost. Budete překvapení přístupem a názory lidi (někdy i pacientů samotné autorky). Čtivá prezentace vás přesvědčí o tom, že není nutné okázale vtipkovat, ale ten jemný a půvabný humor, skrývající se v záhybech samotného života, je vlastně nejúžasnější a občas i nejděsivější.
  • Případy ze života! Právě ty skutečné (humorné i nehumorné) zážitky si nejspíš zamilujete ze všeho nejvíce, protože jsou opravdu ze života a mnozí z vás už něco málo z nich zažili na vlastní kůži nebo prostřednictvím svého okolí.

Témata toho nabízí opravdu hodně a patří mezi nejčastější a nejvíce žádané. Nejlepší je, že se týkají běžného života - hledání lásky, mezilidské vztahy, pochopení skutečnosti a dětství. Poskytuje náhled na veřejně známé osobnosti, jež spáchali nějaký trestný čin. O rodičovské lásce, apod. Zkrátka skutečně se jedná o to, co zažijete běžně v životě a tak není divu, že se v knize můžete najít a získat z ní mnohá ponaučení. Podtitul Váš průvodce každodenním šílenstvím je opravdu příhodný, protože přesně o to se v knize jedná a právě tím je titul tak působivý.

Spousta čtenářek ocení, jak v některých námětech spisovatelka zmiňuje důležitost dětství, pozastavuje se nad různými poučkami, které dostávají rodiče a zaměřuje se na ně z pohledu psychoterapeuta. Pokud se o to zajímáte, budete je znát, ale něco málo vám i přesto ozřejmí.

Autorka často odkazuje na internet - můžete si dohledat toto či ono. Ovšem v tom případě si pak můžete dohledat i případy, které zmiňuje a přečíst si na internetu i další poučky, že ano? Kvůli tomu můžete mít pocit, že titul je necelý a Andrea Jolander nechtěla/neměla možnost informace dodat a vy náhle před sebou máte zpola knihu, u které si musíte pro celistvost pár věcí i sami dohledávat. Pak přichází na řadu otázka: Proč některá díla takové informace, kresby či grafy poskytnou a opatří je zdrojem, zatímco zde nic takového nenajdete? Ani ne v půlce čtení takových ponuk bylo kolem tří a už to bylo nepříjemné.

Sama Andrea Jolander tvrdí, že její titul je určen obyčejným lidem, nikoliv odborníkům. Plně s ní souhlasím. Pokud vás zmíněná fakta zajímají, hodně vám toho ozřejmí a naučí.

Je pro ty, kteří přece jen hodlají vytěžit užitek z nových poznatků zmíněných vědních oborů. (Str. 7)

Je stejně nápaditá a kreativní jako obsah!

Kniha pro všechny, kdo sice nejsou experty v oblasti psychologie, psychoterapie a neurovědy, ale přesto by rádi profitovali z nových poznatků a zjištění, k nimž tyto obory dospěly. Přehledný a vtipný a důkladný průvodce čtenářům ukazuje, jak na nejrůznější problémy od (zdánlivých) maličkostí až po ty největší a pomáhá tak zvládat nástrahy každodenního šílenství. Mnohé věci, které nám komplikují život, sice není nutné řešit prostřednictvím dlouholeté psychoterapie, přesto nás možná trápí zbytečně a profesionální rady nám pomohou lépe se v nich vyznat a lépe s nimi nakládat.

Žánr: Literatura naučná, Psychologie
Počet stran: