Recenze: MUŽ, KTERÝ NEMOHL PŘESTAT (David Adam)

Život s obsedantně kompulzivní poruchou

Probral jsem zde veškeré možné příčiny OCD - genetické, evoluční, rodinné, sociální, freaudovské, vlivy prostředí, infekční, psychologické, lékařské traumatické i další běžné nepříznivé tlaky, jež mohou sehrát svou roli. (Str. 247)

Portál na FB

Chci zakoupit titul Muž, který nemohl přestat!

Spisovatel David Adam v této populárně-naučné a fascinující publikaci sepsal nejen své zkušenosti s touto duševní chorobou, ale také spoustu zajímavostí a různorodých případů. Novinář, pocházející z Velké Británie, prožívá něco, co by nikdo z nás zřejmě nechtěl...

V ich-formě minulého času prolíná autor své zkušenosti a vzpomínky s odbornými poznatky. Terminologie není přehnaná a ztotožní se s ní i lajk, který má psychologické tituly v oblibě, ale není žádný expert na dané téma.

David Adam se nevyhýbá takřka ničemu a velmi autenticky vypráví všechna příkoří, které mu obsedantně kompulzivní porucha přináší. Nemusíte mít obavy, že by text byl přehnaný nebo hrál na city. Nic takového, vše působí přirozeně a hlavně neskutečně zajímavě.

Velkým plusem titulu jsou zmínky o jiných lidech, zejména těch známých, kteří trpěli či trpí také touto poruchou či něčím obdobným. Dozvíte se neuvěřitelné množství podmětných a interesantním informací, které zaujmou nejen ty, jež se o daný námět zajímají. Některé případy, které autor ve své knize zobrazuje, jsou opravdu drsné a kreativní, až by vás nenapadlo, že se jedná o skutečné a autentické zážitky.

Co je na díle temné? Ta upřímnost, se kterou se spisovatel zamýšlí nad obsedantně kompulzivní poruchou. Snaží se o mnoho náhledů na dané téma a ačkoliv své čtenáře zbytečně nezahlcuje. Tráví vás myšlenka, zda nemůžete trpět něčím obdobným? Stravující obava, co vlastně obnáší taková porucha a zda se jí lze vyhnout? Autor se zamýšlí nad vším. Některé odpovědi vás možná znepokoji a něco bude znít neuspokojivě, ovšem všechny informace vychází z praxe odborníků. Titul dokonce obsahuje dvě části poznámek včetně zdrojů.

V textu se objevuje značení vysvětlivek, které jsou však s ohledem na jejich množství vysvětlené až v poslední řadě. Žádný problém, stačí nalistovat poznámky, kde si dodatečný zápis přečtete.

Kniha je prospěšná všem, které psychologie, zejména obsedantně kompulzivní porucha zajímá. Kvalitní publikace vás rozhodně zaujme a nepustí. Autor se podělil o své zkušenosti i znalosti a dokázal pracovat s informacemi tak, že vznikla obdivuhodná kniha plná děsivého i fascinujícího námětu.

Jak titul vnímá Chensie? Psychologie mě láká a zajímá. Nějaké zkušenosti s tímto oborem mám ze škol a další sbírám z více či méně odborných knih. Tato publikace je opravdu hodnotná a kýžená, což mě vůbec nepřekvapilo. Nakladatelství Portál má kvalitní tituly, které je radost číst. Ani případ Muž, který nemohl přestat nebyl výjimkou. Další skvělý titul do sbírky, nezbývá než poděkovat - nejen za recenzní výtisk, ale vydávání knih pro čtenáře jako jsem já.

Kreativní, atraktivní a víc než odpovídající. Smekám, jak bravurně a nápaditě ilustraci nakladatelství vyřešilo.

„Řekněme, že stojíte blízko okraje útesu a užíváte si výhled. Není tu žádná bezpečnostní zábrana a část vašeho mozku, která hlídá možná nebezpečí a instinktivně se jim vyhýbá, znervózní a vyšle signál nohám, aby udělaly krok zpět, a riziko tím snížily. Jiná část mozku tento příkaz pohnout nohama zaznamená a snaží se ho vysvětlit tím, že porovná imaginární hrozbu s realitou. Žádná bezprostřední hrozba tu však není. Klidně stojíte. Proč tedy ustupovat zpět? V čem je problém? Mozek – generátor vtíravých myšlenek – vystřelí (iracionální) návrh: problém musí být v tom, že jsi chtěl skočit.“
Vtíravé myšlenky má občas téměř každý. Ať už se týkají jídla, sexu, násilného chování, devět z deseti lidí občas napadne něco, co vzápětí vnímají jako šokující, nepřiměřené či děsivé. Pokud se takové nechtěné myšlenky vracejí opakovaně a donutí člověka vyhýbat se jim pomocí rituálů v chování, může se takové myšlení a chování rozvinout v obsedatně kompulzivní poruchu. Autor, který sám přes dvacet let s touto poruchou zápolí, v upřímné snaze jí porozumět nabízí přehled psychologických, výzkumných, historických, ale i osobních postřehů a poznatků. Osobní příběh se prolíná celou knihou od prvního výskytu, kdy se nemoc ozvala jako „sněhová vločka uprostřed léta“, přes rozvoj složitých kompulzivních obran proti vtíravým myšlenkám, až po léčbu ve skupinové terapii KBT.

Žánr: Literatura naučná, Psychologie
Počet stran: 286