Recenze: ACHILLEOVA PÍSEŇ (Madeline Miller)

LGBT young adult s námětem řecké mytologie!

Nikdy jej neopustím. Navždycky budu jeho, tak dlouho, dokud mi to dovolí. (Str. 104)

Za recenzní e-výtisk děkuji eshopu Palmknihy
Palmknihy na FB

Chci zakoupit elektronický titul Achilleova píseň!

Máte v oblibě knihy s tématikou řecké mytologie? S hrdiny tohoto románu se dostanete mezi řecké bohy a můžete si užít poutavé vyprávění o lásce a přátelství mezi dvěma mladíky. Madeline Miller už má s lgbt young adult zkušenosti. V ČR již vyšlo její dílo Aristoteles a Dante odhalují záhady vesmíru. A chcete-li sáhnout po procítěnějším titulu, pak jistě potěší také velmi dobře hodnocený příběh s názvem Řekni vlkům, že jsem doma

Styl psaní v ich-formě je silně autentický a starosvětský. Autorka se snažila psát s jistou vznešeností, aby dokreslila atmosféru božství a dané doby. Vhodně zvolený jazyk jen dolaďuje zajímavý děj. Madeline Miller umí pracovat s textem, dokáže zaujmout a vylíčit vše podstatné. Nezaobírá se nepodstatnými situacemi, ale faktem zůstává, že se nejedná o akční děj, ale spíše pozvolné poznávání hrdinů a jejich světa.

Začátek je rozhodně zajímavý. Autorka se rozhodla své čtenáře nejprve seznámit se svým hrdinou a tak ho ve zkratce představuje prostřednictvím vzpomínek na dětství. Zobrazení jeho rodiny je spíše smutné, neboť domluvený sňatek nedopadl tak, jak by si jeho otec přál. Prostoduchá žena mu porodila slabého budižkničemu...

Patroklos není tím velkolepým hrdinou, kterého byste očekávali. Jeho otec na něj není hrdý, raději by měl za syna někoho jiného. Slabý Patroklos nemá žádné přednosti, kterými by byl jedinečný. Bohužel pro něj není vhodným kandidátem k nošení jména, které znamená "otcova čest", spíše je trpěným zklamáním.

Seznámení se Peleovým synem proběhne již v začátku, ale teprve, když je uvěřitelnou náhodou Patroklos vyhoštěn z otcova područí, se k Achilleovi přiblíží a seznámí se s ním. Jak napovídá anotace, postupně začne mezi chlapci vznikat přátelství a určitý vztah...

Působivé je, jak autorka používá legendy, původní a nejspíš i vymyšlené, a vhodně je zapracovává do děje. Pracovat s fakty rozhodně umí, nejen s historickými jmény, ale také s událostmi, atd. Díky tomu se v knize setkáte nejen s bohy, ale také významnými smrtelníky. Kupříkladu ani známý a chytrý Odysseus neunikl jejímu šikovnému ztvárnění.

Problém může nastat ve chvíli, kdy se ve jménech začnete ztrácet, jelikož je jich příliš. V případě, že vám řecká mytologie nic neříká, budete jen valit oči. Jestli ji máte pročtenou, určitě vás potěší mnoho postav a snadnější orientace je zaručená.

Ještě téhož odpoledne jsem zjistil, že nejsem jediné dítě svěřené do Peleovy péče. Ukázalo se, že skromný král přímo oplývá odloženými syny. (Str. 30)

Někteří čtenáři přirovnávají Achilleovu píseň k Illiadě. Prý působí jako přepis pouze v young adult LGBT hávu. Osobně jsem Illiadu nečetla, tak nemohu soudit. Pravda, postupem času se příběh očekávaně víc mění v young adult LGBT, opadávají zajímavá fakta a děj se zaměřuje na vztah dvou chlapců, kteří k sobě nemají snadnou cestu a čeká je ještě mnoho úskalí, jež musí společně překlenout. K závěru se opět vrací ona pověstná a působivá mytologická část.

Jak už jsem zmiňovala, opravdu musíte očekávat young adult, protože jestli chcete něco víc, mohli byste být zklamaní. Nejvíce jde přeci jen o vztah Patrokla a Achillea, kteří své přátelství široce rozvíjejí postupem času. Romantika i erotika se odehrává v rámci ya, tudíž se nemusíte obávat, že by se něco zvrhlo v kontroverzní a nevhodné situace.

Ačkoliv je příběh spíše pozvolný, závěrečná čtvrtina je očekávaně dynamická a nejpůsobivější. Očekávejte drastičtější situace, vhodně sepsané. Vše se mění, pulsuje v tempu války. Nostalgie se proplétá s vítěznými chvílemi. Emoce jsou silné, ale přesto ne tak moc, aby vás to položilo na lopatky. Autorka si drží styl vyprávění a s věcností i lehkou surovostí pokračuje dál, i když máte pocit, že už to nejde. Závěr vás rozhodně překvapí. Stojí za to se k němu zvolna dostat. Madeline Miller v doslovu sděluje, že román psala deset let. Dlouhá doba, ovšem rozhodně udělala dobře, že se mu věnovala, protože věřím, že to oceníte stejně jako já.

Knihu bych doporučila náročnějším čtenářům, kteří se zajímají o řeckou mytologii a rádi čtou žánr young adult lgbt. Achilleova píseň nabízí mnoho, záleží na každém, kolik si z ní vezme.

„Achilleus je zbraň, zabiják. Nezapomínej na to. Kopí sice můžeš používat jako chodeckou hůl, ale na jeho podstatě to nic nezmění.“ (Str. 201)

Co na knihu říká Chensie? Pomalejší tempo, které autorka už od začátku nasadila, v mém případě způsobilo, že i kniha se mi četla pomaleji. Některé pasáže mi přišly lehce zdlouhavé a dala bych přednost něčemu dynamičtějšímu. Ovšem závěrečné kapitoly mi vše vynahradily a silně zapůsobily. Hodnotím román jako kvalitní dílo, které si zaslouží být čteno.

Jednoduchá a zajímavá. Nestahuje pozornost na sebe, ale naopak upozorňuje na děj.

Řecko v časech hrdinů. Patroklos, nešikovný mladý princ, byl vyhoštěn do království Fthie, kde žije přehlížen ve stínu krále Pelea a jeho zlatovlasého syna Achillea. Achilleus, „nejlepší ze všech Řeků", je vším, čím Patroklos není – silný, krásný, syn bohyně -, a jejich cesty se nikdy neměly zkřížit. Jednoho dne ho však Achilleus vezme pod svou ochranu a brzy se z nich stanou přátelé. Vzdělávají se v umění války a medicíny a z jejich pouta vznikne něco mnohem hlubšího – k nelibosti Achilleovy matky Thetidy, kruté mořské nymfy. Když přijde zpráva, že byla unesena Helena Spartská, jsou řečtí muži vyzváni, aby šli do války proti Troji. Achilleus se připojí, sveden příslibem slavného osudu. Patroklos, zmítaný láskou a strachem o svého přítele, následuje Achillea do války, aniž tuší, jak krutá zkouška je čeká. Toto dojemné a originální ztvárnění trojské války je zničujícím příběhem lásky a soupeření mezi bohy a lidmi. Hlavní zápas se však odehrává mezi nelítostnou ctižádostí a touhou lidského srdce po míru.

Nakladatelství: Host
Rok vydání: 2014
Žánr: LGBT, young adult, Mytologie