Recenze: ZAČÍT ZNOVU (Mona Kasten)

Prožijte něco nezapomenutelného!

Nejsi rozbitý, Kadene, jen trochu poškrábaný. (Str. 393)

Německá spisovatelka Mona Kasten má na svém kontě pěknou řádků new adult románů. Jedním z nich je právě román Začít znovu, který je prvním dílem trilogie Znovu. O čem pojednávají další dva díly? Klidně se na ně můžete podívat, protože jsou volným pokračováním, které zobrazuje milostné příběhy vedlejších postav. Vydá je nakladatelství Omega také, když je titul tak dobře přijímán českými čtenářkami?

Styl psaní je typický u žánru new adult. Velmi čtivý, živý s nepříliš výrazným emotivním podtextem. Autorka umí šikovně shrnout popisy tak, že vylíčí to podstatné a výrazné, takže si vše dokážete snadno představit, aniž by zacházela do zbytečných detailů. V ich-formě se odehrává vyprávění z úhlu pohledu ústřední postavy, které zahrnuje propracovanou atmosféru, emotivní scény i působivé a překvapivé zvraty.

Allie se rozhodla začít znovu, proto tak příznačný název. Tíží ji minulost, o které z počátku nemáte ani tušení. Utekla z Denveru do Woodshilu, které si ji získalo krásou přírody. Brzy začne chodit do školy, ale nejdřív musí sehnat to správné ubytování. Není snadné získat pokoj s dobrým spolubydlícím...

Allie je velmi přátelská a milá hrdinka, která se snaží bojovat sama za sebe. Její charakter působí přirozeně a uvěřitelně, protože si nehraje na žádnou drsňačku. Sama občas zakolísá, rozbrečí se dojetím nebo zoufalstvím a snaží se konečně být sama sebou. Nečeká ji lehká cesta, ale bude to stát za to.

Kaden je bručoun už od prvních chvil. Nic pěkného by o něm žena neřekla, mimo hodnocení jeho vzhledu. Je totiž k sežrání spolu se svým tetováním, které si rozhodně nenechal vytetovat bezdůvodně. Kaden je nevypočitatelný, občas až šílený. Není radno si s ním zahrávat, protože se dokáže chovat jako skutečný hulvát. Není to spolubydlící, se kterým se snadno vyjde, s Kadenem je potřeba spíše vyběhnout.

Mezi další postavy, které se vám mohou vrýt pod kůži, patří Kadenovi a Alliiny přátelé. Např.:

• Drobná Dawn, trpící zklamáním z nešťastné lásky k nevěrníkovi.
  • Scott je gay, což je takové moderní klišé. Ve většině románech se v poslední době objevuje vždy nějaký homosexuál a pokud ne, jedná se o zázrak nebo knihu pro děti. Scott vás ničím nepohorší, ale pokud už té lgbt vsuvky máte dost, tak ani nepotěší.
  • Spencer je milý, všímavý kluk. Kadenův nejlepší přítel, který má své slovo ve druhém díle. V prvním sice flirtuje a provokuje vtipnými a milými narážkami, ale žádnou aférku neočekávejte, prim hraje vztah Kadena a Allie.
Ústřední hrdinové stejně tak i vedlejší postavy si dost snadno zapomatujete. Mají zajímavé i když běžné charaktery, které nevybočují a nestrhávají na sebe zbytečnou pozornost, která by příběhu uškodila. Působí uvěřitelně a reálně, mají propracované charaktery a snadno s nimi dokážete soucítit.

Jednoduchá linie se točí kolem přátelství, lásky a tajemství. Vše se před vámi odkrývá postupně stejně tak i hrdinové, kteří toho dost tají nejen před vámi, ale i před svými přáteli. Není pro ně jednoduché vyjít s pravdou ven, protože dokáže být hrůzná a šokující. Ne natolik, aby vás taje odradily nebo působily až přílišně okázale a kontroverzně, ale dostatečně na to, aby se jednalo o zajímavý a vhodný prvek, jež dodá dílu jiskru. Ani přátelství nebude jednoduché, natož snad láska, jelikož postavy jsou šikovně komplikované.

Láska ve stylu new adult obsahuje erotické prvky, což znamená maximálně tři, vhodně sepsané, erotické scény. Díky tomu dílo vybouří hormony, emoce a motýlky v břiše, ale nesklouzne mezi erotické romány a ani nevyznívá lacině. Emotivně vás vybouří a vy budete nenávidět, milovat a možná nadávat na Allie, která je někdy až příliš milosrdná, protože v některých případech by Kaden už dávno měl dostat nafackováno. Snadno příběh procítíte, to je jeho největším kouzlem.

Spletitost je působivá. Dokáže vás překvapit i zaujmout, aniž by odradila. Pravda, některé texty jsou dynamické více a jiné méně. Ale román neobsahuje nijak zvlášť nadbytečné pasáže, autorka se opravdu snažila dát to podstatné a líbivé, které k dotvoření milostného příběhu prostě patří.

Závěr je romantický a milý, i když trochu prodloužený s ohledem na očekávání čtenářek. Jelikož si Mona Kasten dokázala tuto vsuvku obhájit, dolaďuje krásný příběh, který se pro většinu čtenářek zařadí mezi české top new adult.

Co na Začít znovu říká Chensie? Konečně po dlouhé době klasická new adultka, kterou lze přirovnat ke Krásné katastrofě či Easy. Povětšinou teď narážíte na New Adult Erotic, které se jako NA podle mého jen tváří, jelikož hrdinové už dávno nejsou na střední či vysoké škole, ale mají své zaměstnání. Proto by tituly spadat do NA ani neměli, ale bohužel podle nakladatelství spadají. Tohle není ten případ, tento román je skutečným NA a fakt moc mě potěšil. Určitě jsem ho nečetla naposledy. Příběh Kadena a Allie je prostě skvělý!

Romantická a odkazující na knihu, zejména na Allie, se kterou jsou v knize okrasná světýlka spjatá.

Allie Harperová se kvůli studiu stěhuje do Woodshillu a touží po jediném – začít znovu od začátku. Proto se jí úplně nelíbí, když jí nezbyde nic jiného než spolubydlet s arogantním grázlíkem. Kaden White je sice neuvěřitelně atraktivní, ale se svým potetovaným tělem a nestydatým chováním také ten poslední, s kým by Allie chtěla sdílet byt. A k tomu ještě hned na začátku vymyslí seznam pravidel, z nichž to nejdůležitější zní: V žádném případě spolu nikdy neskončíme v posteli! Allie si však záhy uvědomí, že Kaden toho v sobě skrývá mnohem více, než si původně myslela. A čím lépe se navzájem poznávají, tím těžší pro ni je odolat vzájemné přitažlivosti.

Nakladatelství: Omega
Žánr: New adult
Ze série: Znovu (1)