Recenze: MANŽELSKÉ OKOVY (Klára Janečková)

Romantika, emoce a napětí!

Ikar na FB

Chci zakoupit titul Manželské okovy v Knižním klubu

Česká spisovatelka Klára Janečková má na svém kontě již spousty zajímavých románů pro ženy. Manželské okovy rozhodně nejsou jejím debutem, ba naopak vyšly v roce 2006 a nyní nakladatelství Ikar vydalo druhé vydání v novém kabátě. Zcela novou a propracovanou ilustraci má na svědomí česká ilustrátorka Kateřina Brabcová.

Styl psaní v er-formě je příjemný a nepříliš barvitý, jemně ladí atmosféru. Autorka jeho prostřednictvím zmiňuje to podstatné ze všech možných stran, aniž by se v tom ztrácela ona či čtenář. Jedná se o lehce provokativní vyprávění na úrovni, jehož atmosféra se ve správných částech překlenuje dle očekávání a povzbuzuje při čtení. Někdy se objevují však texty, které se k ničemu nevážou a vy tápete. Vysvětlení na sebe však nenechá dlouho čekat.

Bohužel vám velkou dávku elánu při čtení vezme nešikovně sepsaná anotace, která prakticky vyzradí větší část děje. Okrade vás o většinu překvapení, což se odrazilo i na napětí a čtivosti. Víte, co vás čeká, ale netušíte, jakým způsobem jsou situace ztvárněné.

Jak tedy vyzrazuje anotace, Sofie se po krátkém úvodu rozhodne odletět do Ameriky, kde získala práci u zámožného právníka Alexe Fedina. Nebude tak snadné získat si jeho srdce, protože je zasnoubený a jeho snoubenka Diana je personálem přezdívaná hubená mrcha. Úplně na začátku se zrychleně a tak nějak i zbytečně odehrává rodinná tragédie. Situace je sepsána tak rychle a povrchně, že by prakticky mohla být shrnuta do pár vět a naprosto vynechána.

Sofie zanechává v Rusku přítele a kamaráda Martina, který odpočítává dny a těší se až se k němu vrátí. Ani jeden z nich netuší, že se vše obrátí vzhůru nohama. Cílevědomá mladá žena je trochu nejistá a mnoho si musí nechat líbit, nezlomí to však její ducha. Uvnitř je silná a romantická osobnost, ale časem se její charakter, zřejmě díky zamilovanosti, mění a stává se spíše naivní a tak trochu hloupou. Nevnímá varovné signály. Kdyby je akceptovala, nejspíš by do manželství se zámožným právníkem nikdy nespadla.

Že je Alex Fedin mafián vás tedy samozřejmě nepřekvapí. Ani v knize se s tím nedělají žádné tajnosti, když jako čtenářky navštěvujete jeho kancelář, kde probírá nekalé praktiky. Žádné překvapení se tedy v případě pohledného, charismatického a arogantního hrdiny nekoná, přesto však působí zajímavě a lákavě.

Sofiina kamarádka Naďa má také svou úlohu ve vedlejší linii, která spojuje jejího nového přítele Petra s agenturou, jež jí také našla práci v Americe. I ta má své místo v příběhu, později se k ní autorka vrací.

Charaktery jsou vyvážené, u hlavní hrdinky si však občas lámete hlavu, jestli se nejedná o přehnanou změnu. Je vidět, že se je autorka snažila všechny sepsat reálně, což se jí povedlo. Hrdinové nepostrádají svůj vývoj, i když někdy je málo zřetelný nebo nelichotivý. V případě hlavní hrdinky se zdá, že se z ní v Americe stává snadno ovlivnitelná dívka, která přestává přemýšlet a spíše unáhleně jedná. Nedá se dělat nic jiného, než doufat v její prozření.

Působivé popisy vás snadno vtáhnou do děje. Klára Janečková se nevěnovala tolik Rusku, jako spíše Americe, kde zřejmě byla, protože vyprávění zní velmi autenticky a živě. Příjemně vytvořená atmosféra jen zaostřuje už tak vášnivé situace plné dramat či romantiky. Erotické scény nejsou popisovány, ale vhodně shrnuty do pár vět. Autorka se rozhodla milostné škádlení omezit na lehké předehry, což je rozhodně dostačující a román si díky tomu udržuje svou úroveň, ale i jistý náboj.

Trochu matoucí jsou uvozovky přímé řeči, které kolikrát naleznete tam, kde by být neměly a kde být zas mají, tam chybí. To jediné vás brzdí, ačkoliv román je sám o sobě velmi čtivý a snadno se do něj vžijete. Začátek je sice trochu méně zajímavý a spíše působí jako nejméně vyzrálá část knihy, ale další pasáže, hovořící k podstatnějšímu ději, vás opravdu vtáhnou do děje.

Bohužel jste o většinu překvapení a point okradení anotací, i přesto na vás čeká působivý zážitek, který je vhodně spletitý. Tajemství se tohoto příběhu netýká a proto některé tajů žádostivé čtenářky se mohou u románu nudit, jelikož děj je vlastně známý.

Emotivní stránka není nadbytečně výrazná, obklopuje celý příběh. V očekávaných scénách je zřetelnější, ale přesto může kniha působit lehce upjatým dojmem namísto přirozenosti. Uvěřitelné a mnohdy vzrušující situace se v závěru trochu přiostřují a vzniká tak dramatický koktejl plný napětí. Konec napovídá, že by klidně mohlo následovat pokračování. Já jsem knihu, která by navazovala na Manželské okovy nenašla, ale možná se pletu. Pokud ne, autorka si šikovně připravila půdu. Ačkoliv je děj ukončený, má na čem stavět, bude-li chtít.

Knihu bych doporučila čtenářkám, které si rády přečtou knihy na úrovni. Mají v oblibě lehce kontroverzní náměty s příchutí nebezpečí i touhy.

Co na román říká Chensie? Kniha se mi četla velmi dobře, ale postupem času mi začal vadit hrdinčin charakter. Mně osobně neokouzlil, Sofie se v některých případech chovala prostě hloupě. Neprokoukla to, co už bylo zřejmé a naletěla člověku, který ji urážel a byl arogantní. Nic lepšího než manželství s ním si podle mého nezasloužila, když vše bylo do očí bijící. To, že anotace prozradila většinu děje, je vážně kámen úrazu a dílo spíš znehodnocuje, což je škoda.

Kateřina Brabcová odvedla opravdu krásnou práci. Nejsem znalec umění, ale ilustrace má v sobě kouzlo a rozvíjí nádhernou atmosféru na první pohled. Pozoruhodně temně tajemná obálka v tomto případě hraje prim, ale je i trochu mimo, jelikož děj tajuplný není.

Po tragické otcově smrti a patnácti bezstarostných letech strávených v Londýně se Sofie vrací s matkou a sestrou do rodného Ruska, které vlastně vůbec nezná. Vystuduje univerzitu, ale marně se snaží v přelidněné Moskvě najít odpovídající práci. Nakonec jí jedna zahraniční agentura nabídne lákavé místo společnice v bohaté rodině právníka na Long Islandu v USA. Její zaměstnavatel Alexandr Fedin je sebevědomý charismatický muž, který Sofii velmi přitahuje. Když jí zanedlouho nabídne sňatek, nevěří svému štěstí. Netuší, že manžel spolupracuje s mafií a jakým způsobem získal svůj majetek. Stará se o jeho matku, dvě dcery z předchozího manželství a porodí mu vlastního syna. Do sousedství Fedinovy vily na pobřeží moře se nastěhuje nový správce Daniel Collin, bývalý policista a detektiv, který je pověřen odhalit nekalé praktiky Alexandra Fedina a jeho klientů a získat proti nim usvědčující důkazy. Krásná Sofie mu na první pohled učaruje a naváže s ní přátelství. Ani jí není Daniel lhostejný. Fedin však záhy zjistí, že ho někdo sleduje, a je rozhodnutý se nepřítele za každou cenu zbavit. Sofie postupem času poznává Alexovu pravou tvář a cítí se v manželství čím dál víc nešťastná. Když vzápětí omylem vyslechne jeden z jeho tajných rozhovorů, její láska se ocitá v troskách…

Nakladatelství: Ikar
Rok I. vydání: 2006
Rok II. vydání: 2018