Recenze: KOUZELNÉ POVĚSTI NAŠICH KRAJŮ (Michal Vaněček, Renata Petříčková)

Kouzelné pověsti

Za recenzní výtisk děkuji Cosmopolis - Grada
Cosmopolis a Grada na FBChci zakoupit titul Kouzelné pověsti našich krajů

Zřejmě tušíte, že každý kraj oplývá vlastními taji, zajímavostmi a především pověstmi. Autor Michal Vaněček a autorka Renata Petříčková se rozhodly sepsat velmi zajímavé dílo, které se právě pověstmi zaobírá a vypráví vám je tak živě, až máte pocit, že se odvíjí přímo před vašima očima. Nejen děti v knize naleznou zalíbení...

Jednoduchý a poutavý styl psaní s klasickou přímou řečí je zaměřený na dětské čtenáře, což je očekávané. V er-formě jim autoři odkrývají svět plný tajemství, kouzel i zázraků. Pověsti jsou zpracované tak, aby v sobě měly zajímavé zápletky a ještě zajímavější zakončení. Jestli Michal Vaněček a Renata Petříčková popsali vše podle toho, jak vyslechli nebo si něco doplnili, nemohu posoudit, protože pro mě a věřím, že i pro vás, je přečtení z větší části premiérou.

Na začátku knihy je velmi kreativně pojatý obsah, který je zobrazený formou jednotlivých ilustrací, hovořící za daný kraj. Samozřejmě i s nadpisem kraje, názvu knihy a strany, na které se povídka či povídky nachází. Autoři se rozhodli vám představit třináct krajů prostřednictvím devatenácti pověstí, Praha je vynechána, protože o jejích pověstech vyšla publikace samostatně. Hovořím o tom níže v recenzi.

Každá povídka je výrazně označená, neztratíte se a snadno vás naláká k pokračování ve čtení. Pokud nejsou vaše děti zvyklé na pověsti, nemám obavy, že by se s knihou musely nějak vyrovnávat či sžívat. Zřejmě bych doporučila, aby denně přečetly tak jednu pověst, aby vstřebaly nové informace a příběh, který se dotýká daného kraje a prakticky v něm oslavuje to nejdůležitější nebo je s ním jinak spjatý.

Ačkoliv jsou jednotlivé povídky psané stejným stylem, vždy se v nich nachází nový a neotřelý příběh. Objevíte mnoho fantastických bytostí, které se v ČR v jednotlivých krajích objevovaly. Pasážím rozhodně nelze upřít kouzlo, fantazii a krásu, která se v nich hodnotným způsobem ukrývá.

Ilustrátor Václav Ráž se vydal cestou moderního zobrazení kreseb prostřednictvím počítače. Ilustrace jsou barevné, hovoří k tématu, ale pokud máte v oblibě osobitější a přirozenější obrázky, nejspíš vás neosloví. Kvůli počítačovému vytvoření mohou na někoho působit uměle, pokud nejste na styl zvyklí. Pravda je, že ilustracemi autoři rozhodně nešetřili a rozzáří vám tak převážnou část knihy.

Jestli se vám publikace líbila, můžete sáhnout i po obdobné knize Kouzelné pověsti pražské, týkající se už dle názvu Prahy. Ilustraci knihy pod štítkem Vydali jsme také můžete spatřit obrázek titulu.

Kniha určitě udělá radost dětem, mladším či starším, které dané téma zajímá. Věřím, že potěší i dospělé, kteří si chtějí přečíst zajímavé příběhy o daných krajích.

Co na pověsti říká Chensie? Mně se příběhy líbily. Dozvěděla jsem se spousty zajímavostí. Znala jsem pouze obměnu pověsti z našeho kraje a nápad knihy se mi tedy víc než líbil. Jediné, co nemusím, jsou počítačem vytvořené ilustrace. Mně osobně to vadí, mám v oblibě přirozenost a emotivnost, kterou v sobě ukrývají klasické kresby. Text byl rozhodně v pořádku a splnil má očekávání.

Je vábivá, působí kouzelným dojmem, jak má. Napovídá, co všechno můžete čekávat a rozhodně zaujme.

Vydejte se za úžasným dobrodružstvím po krajích naší vlasti a navštivte města Čech, Moravy i Slezska. Dozvíte se například, jak to bylo s půlkou koně, kterou mají Pardubice ve svém znaku, proč se řeka Metuje jmenuje právě Metuje nebo co vyvádějí permoníci v Koněpruských jeskyních či v Jihlavě. Odkryjete tajemství, kterak Praděd ke svému bohatství přišel. A zjistíte, jestli to s tím brněnským drakem opravdu bylo tak, jak se vypráví…

Nakladatelství: Grada - Bambook
Žánr: Mýty a pověsti
Počet stran: 96