Recenze: PÍSEŇ ZÍTŘKA (Alice Peterson)

Dojemný příběh o touze žít naplno!

Ikar na FB

Chci zakoupit titul Píseň zítřka v Knižním klubu

U nakladatelství Ikar vyšel na první pohled romantický titul s jemnou ilustrací a názvem, odkazující na hudbu. Při pročtení anotace se můžete cítit nejistě, protože netušíte, co vás čeká. Text na zadní straně toho mnoho neřekne, je lehce tajuplný a má k tomu důvod. Já bych vás však ráda informovala o hodnotě tohoto románu, který je inspirován skutečným životním příběhem zpěvačky Alice Martineau...

Román obsahuje tři propojené linie, každá je jinak výrazná, ale nahlíží na Alicin život a hodnotí jej z jiného úhlu pohledu. Tím prvním je už od prologu hlas Mary, Aliciny matky, která vás provádí tím podstatným, čím si její holčička bojovnice od narození prochází. Timův hlas je plný lásky a emocí, podpory pro ženu, kterou obdivuje a miluje. V er-formě vypráví svůj příběh o pohádkové lásce na první pohled. Nejdůležitějším hlasem Písně zítřka je právě Alicin dojemný, vášnivý život, který se i přes všechna svá omezení snaží odhodlaně žít naplno. Kapitoly někdy zobrazují nejen přítomnost, ale také se ve vzpomínkách vrací do minulosti, aby obsáhly vše zajímavé a podstatné.

Alicin příběh patří mezi ty, na které nezapomenete. Je hodnotný, plný touhy žít. Výrazný svou upřímností a lidskostí. A především vás vezme za srdce proto, že je inspirován skutečným životním příběhem zpěvačky Alice Martineau, která bojuje s omezující a život ohrožující cystickou fibrózou, zkráceně CF.

Téma CF je emotivně a upřímně zpracováno, i když s jistou lehkostí, jinak  by se jednalo o depresivní četbu. Autorce se nadlehčeným a přesto upřímným způsobem podařilo přiblížit každodenní houževnatý boj o život. Nezkrotný optimismus i důvěru v rodinu a sama sebe. Díky několika úhlům pohledu tak můžete snadněji nahlédnout do života těch, kteří berou každý den jako dar, a lépe pochopit, co všechno prožívají a jak těžké je někdy žít...

Hodnotu a kvalitu si dílo získalo především tím, že se jeho prostřednictvím autorka snaží lidem otevřít oči bez toho, aby vám vyrvala srdce z těla. Ta příjemná nadlehčená atmosféra vycházející z ústřední postavy je plná síly a naděje, která je doslova odzbrojující. Skvěle se čte a kapitoly snadno ubíhají, ačkoliv ne všechny prvky jsou ryze dynamické, ale spíše působí k zamyšlení či zobrazení všech podstatných situací, se kterými se lidé s CF musí potýkat, aniž to tušíme.

Ústřední hrdinka Alice je i přes svou nemoc modelkou, ač to pro ni není snadné a žije v domě rodičů, kde má byt, se svým přítelem Philem. Její přítel o CF ví, ale není dostatečně chápavý, stejně jako modelingové agentury, které mají vysoké nároky, ale už neberou ohledy na zdraví. A tak se v jeden čas Alice rozloučí s kariérou i přítelem a začíná zcela novou fázi svého života...

Nejedná se tedy pouze o romanci, ačkoliv se tak někteří mohou domnívat. Kniha popisuje nesnadnou cestu Alice, která se za podpory milovaných snaží stát i přes své omezení zpěvačkou. Způsob, jakým je na věc pohlíženo, je velmi přirozený a sympatický v tom, že autorka šla v některých věcech až na dřeň a přesto nepokazila skvěle vykreslenou atmosféru.

Romantická zápletka je spíše pohádková a pro některé čtenáře také málo uvěřitelná. Záleží na tom, jak velký jste snílek. Na romantické části je vidět, že je spíše poutavým a něžným doplňkem, který pomáhá Alici jít dál a žít podle svého v rámci možností.

Emoce jsou přirozeně rozprostřené celým příběhem, aniž by autorka tlačila na pilu či se vás jimi snažila nadbytečně okouzlit. Stejně tak i příjemný a nevtíravý humor, který stejně jako ostatní prvky působí velmi upřímně a autenticky.

Vyzradila jsem toho možná až příliš, ale opravdu bych moc ráda předvedla propracovaný a kvalitní román Píseň zítřka v celé kráse, protože toho v sobě skrývá neskutečně moc a stojí za to si jej přečíst. Dojemné dílo potěší, jak náročnější, tak i méně náročné čtenářky, které touží po emotivním příběhu, jež vám otevře oči.

Co na Píseň zítřka říká Chensie? Nádherné, emotivní dílo. Opravdu silný literární zážitek s úžasnou atmosférou bojovnice, která se nevzdává. Ač jsem to netušila, dílo mě hodně oslovilo, ačkoliv takové příběhy běžně nečtu. Mohu doporučit!

Jemná, lehce tklivá a obyčejná. Jedná se o originální ilustraci, ale podle mě kresba dostatečně nevystihuje ono kouzlo. Příjemné je, že na dotek některé části příhodně vystupují a dokreslují tak obálku do detailu, což vítám, protože i román byl téměř detailně propracovaný.

Tom se do Alice zamiloval hned, jakmile ji uviděl. Brzy zjistil, že život po jejím boku nebude jednoduchý, ale Alice je pro něj vším, odpovědí na každou podělanou otázku jeho života, na všechno. Takže se kousne.
Alice je podle některých perfektní, ale sama dobře ví, že její život je komplikovaný a má své temné stránky. A jediné, co od něj sama chce, je zpívat. Takže přes všechny klacky, které jí okolí hází pod nohy, jednoho dne dospěje k okamžiku, kdy se zvysoka vykašle na všechny, kteří jí říkají, co a jak a kdy má dělat. Prostě půjde za svým snem a dál se uvidí…

Nakladatelství: Ikar
Počet stran: 368