Recenze: CHARLES MANSON - ŽIVOT A DOBA (Jeff Guinn)

Kvalitní životopisné dílo

Celý Charlieho život lze proto v každém ohledu definovat jednou jedinou větou: Charlie Manson byl vždy nesprávným mužem ve správné chvíli na správném místě. (Str. 464)

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Grada - Cosmopolis
Grada a Cosmopolis na FB

Chci zakoupit titul Charles Manson: Doba a život!

Temná a všemi známá osobnost zaujala veřejnost natolik, že vyšlo neuvěřitelné množství knih, jež se ho snažily zobrazit takového, jaký skutečně je. Těžko říct, zda se to povedlo, nicméně sám Jeffrey Deaver tvrdí, že tato publikace je nejlepší knihou o Mansonovi, kterou kdy četl. Pro mě se jednalo o premiéru, ve které jsem šíleného vraha poznala opravdu hodně... Nakladatelství Grada vydala skutečně poklad pro čtenáře, které tento člověk zajímá.

Vyprávění v er-formě je už od začátku poměrně spletité a pro někoho i lehce nepřehledné, jelikož se rozhodl ztvárnit život obávaného šílence a vraha do detailu. Zachází tak až do maličkostí, které nejsou podstatné. Zviditelňuje vedlejší postavy, které se vraha byť jen dotkli nebo na něj pohlédli a mají k tomu, co říct. To sice působí přehršel dojmem, ale je fakt, že tím autor předkládá čtenáři celistvou studii, ze které poznáváte Mansona více, než byste očekávali.

Jedním z Charlie neochvějných pravidel byl zákaz výchovy - tedy likvidace - ze strany biologických rodičů, a to i v rámci Rodiny. (Str. 216)

Příběh začíná v roce 1968 v Los Angeles, kde je Manson viděn v klubu jako osobnost, která nedbá na okolí, ale je skutečně sám sebou. Až poté autor přechází k jeho zrození, složitých vztazích v rodině a jeho výchově. A poté se k těmto faktům, které zavedly Charlieho až do hudební sféry, vrací.

Charles Milles Manson je popisován se vším všudy, i když leckdy autor uvádí, že se nejedná o dokázaná fakta, protože už od raného věku vrah lhal, nebo zdroje nejsou věrohodné.Působivé je, že se k některým informacím sám Manson vyjádřil, takže si čtenář může udělat svůj vlastní obrázek, jak to vnímá on a jak naopak jeho okolí. Zajímavé je, že autor se nebojí zmínit i životy jeho rodiny a některé popisuje natolik, že skutečně získáte velmi kvalitní náhled na rodinu, ve které vyrůstal.

Silným kladem této knihy je, že autor nelíčí pouze osoby, jež ovlivnily Mansonův život či on ovlivnil ten jejich, ale šikovně líčí také danou dobu a prostředí, ve kterém muž vyrůstal. Velmi autenticky ztvárňuje vše, co se daných let týká. Barvitější šedesátá léta s hrůzným pozadím zřejmě už jen tak nepoznáte, ovšem nejedná se jen o šedesátky.

Autor se nesnaží čtenáře zbytečně šokovat, ačkoliv brutality je v knize víc než dost. Náhled do choré mysli vraha se samozřejmě neobejde bez hrůzných činů, ovšem v tomto případě z něj nedělá modlu. Pokud máte obavy, že je titul napsán jako pocta šílenci, nemusíte mít obavy. Jeff Guinn jej líčí tak, jak se zapsal do dějin - jako násilného a narušeného vraha.

Číst tento příběh je hodně silné a citlivějším čtenářům se příběh manipulanta bude číst hůře než těm, kteří jsou na to psychicky připravení. Jelikož titul je kvalitní a dokáže se vám zarýt pod kůži, je to jako byste si Charlie Mansona pozvali k sobě domů na pár dní a v rychlejším sledu sledovaly jeho život po dobu čtyřiceti let.

Kniha poukazuje na fakt, že z Mansona, stejně jako z jiných vrahů, by se nestal tak zlý člověk, kdyby měl běžné rodinné zázemí a neselhal státní systém, kdy se mu nedostalo pomoci, ale jednalo se pouze o snahu převychovat problémového chlapce. Vše má dvě strany, jak Jeff Guinn krásně zohledňuje a stejně tak na selhání poukazuje také Andrej Drbohlav ve svých publikacích Psychologie sériových vrahů a Psychologie masových vrahů, ve které je Mansonův profil.

Zkušení pasáci Charlieho varovali, že je třeba se držet stranou od žen, kterým strašilo ve věži, protože pak by musel trávit veškerý čas tím, že by je dával psychicky dohromady místo toho, aby je posílal do práce na ulici. Ideální tedy byly dívky, které byly jaksi nakřápnuté, nikoliv však zlomené. Šlo o to, aby vás milovaly a zároveň se vás bály. (Str. 75)

Sám autor v závěru píše, že tato kniha je spíše shrnutí než popis osob a události v průběhu více než čtyřiceti let. Nestranný novinář do knihy nevnáší své vlastní emoce a názory, což je bezpochyby to nejlepší, co mohl pro své dílo udělat. Po přečtení uznáte, že si dal Jeff Guinn opravdu záležet a rozhodně nebylo snadné poskládat střípky mozaiky do tak působivé publikace. Závěrečná část obsahuje:
  • Poděkování.
  • Pasáž s názvem Klíčové osobnosti později, u nichž autor krátce vylíčí jejich osud.
  • Poznámku ke zdrojům
  • a poznámky, týkající se jednotlivých kapitol, ve kterých autor zmiňuje, kdo mu informace poskytl.
  • Bibliografie obsahuje všechny tiskopisy včetně knih, časopisů, rozhovorů, apod s Charlesem Mansonem.

Spousta čtenářů se shoduje, že se jedná o jednu z nejkvalitnějších knih o tomto monstru. Někteří ji považují za pověstný top mezi biografiemi Charlese Mansona. Osobně to nemohu posoudit, ale souhlasím s tím, že je naprosto fakta jsou naprosto pohlcující, všeříkající a působivě ztvárněná. Mohu doporučit všem, kteří hledají knihu, která jim ohledně tohoto vraha poví dost na to, aby si utvořili ucelený obrázek a poznali temnotu takřka na vlastní kůži.

V jednoduchosti je krása a v temnotě peklo. Prosté, výrazné a všeříkající. Nic vhodnějšího bych si nejspíš pro takovouto publikaci, která vidí Mansona střízlivýma očima, nepředstavovala.

Charles Manson je po více než 40 let synonymem pro psychopata. Jeho jméno ani činy není možné ignorovat nebo zapomenout. Jeff Guinn se noří do hloubky Mansonova příběhu a rekonstruuje kombinaci událostí a okolností, které pomohly stvořit monstrum. Guinn líčí jeho špatné rodinné zázemí, mladistvé „nerozvážnosti“ i založení nechvalně proslulé Mansonovy „rodiny“ a odhaluje tajemství jedné z nejhorších kriminálních epizod v moderní americké historii.

Nakladatelství: Grada
Rok vydání: 2016
Žánr: Biografie a memoáry