Recenze: PSYCHOLOGIE SÉRIOVÝCH VRAHŮ (Andrej Drbohlav)

Kvalitní publikace plná temnoty

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Grada - Cosmopolis
Grada a Cosmopolis na FB

Chci zakoupit titul Psychologie sériových vrahů

Spisovatel Andrej Drbohlav, jehož kniha obsahuje základy psychologie a behaviorální patologie sériových vrahů, se těmto tématům věnuje i nadále. Na svých stránkách sám hovoří o tom, že se jeho život skládá ze dvou světu. Tohoto temného a zlého a také druhého profesního světa, kterým je umění. V něm vystupuje pod pseudonymem Andy Reiben. Věřím, že vám neunikla aktuální přednášková tour o temnotě lidské duše, která vám nesmí uniknout! U nakladatelství Grada vyšel titul v roce 2013 a od té doby už bylo několik dotisků, což u tak žádané a kontroverzní publikace nikoho nepřekvapí.

Psychologie sériových vrahů je prakticky debutem, ale jelikož se jedná o publikaci, jež má na svědomí odborník, sotva na ní naleznete chyby. Už dle obsahu poznáte, že autor rozhodně nebere nic na lehkou váhu a se vší vážností líčí podstatná témata. Publikace obsahuje famózní a obsáhlou studii na velmi kontroverzní téma. Autor sepsal neskutečně mnoho zajímavých a hodnotných informací, ke kterým někdy přidává i svůj vlastní názor na věc.

I. část se zabývá, jak již vidíte dle obsahu, teoretickou částí, která je prakticky úchvatnou psychologickou přednáškou, jejíž obdobu byste si mohli vyslechnout na vysoké škole či právě na přednáškovém tour Andreje Drbohlava. Autor nezachází do detailů, nevysvětluje informace, které byste měli znát. Z toho důvodu je potřeba znát alespoň základy psychologie, protože jako lajk nebudete mít šanci všemu porozumět.

• Základní definice mnohonásobných vražd
  • Mýty o fenoménu sériového vraha
  • Vybrané aspekty analýzy trestného činu a investigativní psychologie
  • Vybrané psychologické aspekty (aneb sedm fází vražd)
  • Psychologická typologie vrahů podle motivu
  • Vybrané poznámky k pachateli
  • Vybrané aspekty profilu sériového vraha
  • Sexuální sériový vrazi
  • Sériové vražedkyně
  • Základní vymezení behaviorální patologie
  • Vybrané vztahové prediktory
  • Sériový vrah jako oběť a agresor v dětství
  • Vybrané behaviorální patologické jevy
  • Vybrané behaviorální patologické poruchy
  • Vybrané psychopatologické aspekty

II. část - Encyklopedie sériových vrahů
Teoretickou část s výukou a informacemi máte za sebou a nyní začíná ta pravá procházka šílenstvím a peklem. Nic pro citlivé povahy, protože profily sériových vrahů jsou vylíčené se vším všudy. Nemáte pocit, že čtete o neznámém nereálném člověku. Autor jej natolik přibližuje, že máte možnost vraha skutečně poznat a dívat se mu přes rameno, když prožívá svůj život a páchá ty nejhrůznější činy.

Samozřejmě, jelikož se jedná o naučnou literaturu, poznámky a zdroje pod čarou jsou víc než očekávané. Různé tabulky pro lepší představu a pochopení. A v neposlední řadě samozřejmě fotografie, které dávají oné hrůze trojrozměrnost. Různé kresby a doplňující ilustrace jsou doladěním profilů vrahů.

Temné čtivo je dost náročné a to nejen z hlediska odbornosti. Citlivější čtenáři budou mít nejspíš problém zpracovat fakta, která vám autor sepsal - nikoliv do detailu a tak, aby vás to šokovalo. Jedná se o psychologii, nikoliv rozbor trestných činů, ve kterém byste si početli hrůznosti až na dřeň. Už takhle zážitek dost intenzivní. Závěrem je dvojstránková poznámka od autora, za níž následuje slovník a použitá literatura.

Kvalitní dílo bych doporučila všem, které psychologie a zejména tento námět zajímá. Pravda, je potřeba mít trochu pro strach uděláno, protože to není žádná procházka růžovým sadem, ale rozhodně se dozvíte tolik podnětných informací, až vám půjde nadšením hlava kolem.

Co na titul říká Chensie? Naprosto obdivuhodná studie. Autor si dal neskutečnou práci. Nebylo lehké se do tématu ponořit, ač mě zajímá. Musela jsem ji prokládat jinými knihami a přečíst každý den jen část. Výuková část se mi četla dobře, horší to bylo u profilů, kdy jsou k činům přiřazeny fotografie. To už mi nebývalo do zpěvu. Rozhodně dílo, které ráda otevřu znovu a pokochám se šílenstvím, budu doporučovat a schovám na nejlepší místo ve své knihovně.

Poutavou i šílenstvím a temnotou nasáklou ilustraci má na svědomí Andrej Drbohlav.

Kniha představuje základy psychologie a behaviorální patologie sériových vrahů. Jako praktickou ukázku různých podob tohoto patologického fenoménu uvádí stručné, srozumitelné a čtivé příběhy těch nejbrutálnějších sériových vrahů dnešní doby, a to od jejich dětství až do aktuálního stádia vyšetřování jejich násilných činů. Publikace je určena stejně tak široké veřejnosti se zájmem o stinné stránky lidské psychiky, jako i studentům a odborníkům z oboru psychologie, etopedie, sociologie, behaviorální či sociální patologie, psychiatrie či kriminalistiky.

Představuje soubor velmi kvalitně zpracovaných kazuistik, tedy více jak 200 příběhů jedinců s vysoce patologickým profilem osobnosti a chování. Ukazuje tak přehled příčin vzniku a projevu zla, násilí a bolesti. Kniha obsahuje velké množství fotografií, dopisů, psychologických rozborů a obrazů vytvořených pachateli. Poukazuje na systémová selhání, chybné úsudky psychiatrů, psychologů, soudců a pedagogů. Měla by sloužit jako prevence a výzva k větší ostražitosti. Upozorňuje na složitost a aktuálnost tohoto jevu a skryté nebezpečí, které číhá na svou oběť na jakémkoliv místě.

Nakladatelství: Grada
Rok vydání: 2013
Žánr: Literatura naučná, Psychologie a pedagogika