Recenze: OSUDOVÉ VZPLANUTÍ (Jindřiška Mendozová)

Autentická romance z Ekvádoru

nakladatelství Grada - Cosmopolis
Grada a Cosmopolis na FB

Chci zakoupit titul Osudové vzplanutí

Česká autorka Jindřiška Mendozová vydala svůj debut Meč z Velhartic již v roce 2014. Je prvním dílem trilogie Meč, která vyšla u nakladatelství Grada. Letos se může pochlubit romantickou oddechovkou s názvem Osudové vzplanutí, o kterém vám s radostí povím více.

Vypravování v er-formě je čtivé a zajímavé. Jindřiška Mendozová se snaží jít do hloubky a dané téma vám jiskrně přiblížit spolu se zemí, ve které se děj odehrává. Příběh není přílišně popisný, nezastiňuje děj. Náročnější čtenáři si mohou všimnout, že autorka má potřebu vícekrát připomínat některé detaily. Kupříkladu dvakrát za dvojlist zmiňuje v různých situacích, že má Manuel na sobě jednoduché oblečení. Vyprávění tím výrazně netrpí. Mě osobně to zaujalo spíše jako určitý prvek autorčina stylu psaní. Kapitoly jsou středně dlouhé, nadepsané nikoliv číslem, ale pouze názvem - to není žádný problém, titul vás v závěru překvapí obsahem. Odehrávají se nejen v er-formě z úhlu pohledu Manuela Castra, ale také Luz Martínezové. Autorka také volně přechází z kapitol věnovaných Luz na úhel pohledu Ferdinanda.

Ústřední postavou, jak nás informuje anotace, je mladík jménem  Manuel Castro. Jeho jméno zavání spíše drogovou mafií, ale to je spíše pocit kvůli americkým filmů. Manuel žádný dealer rozhodně není. Naopak je to velmi odhodlaný, zvídavý a zcestovalý mladý muž, který dokáže učarovat ženám. Autorka jej vylíčila zajímavým způsobem. Nejedná se přímo o klasického hrdinu zahraničních knih, Manuel měří něco málo přes sto sedmdesát centimetrů, ale je samozřejmě pohledný a má vypracované tělo. Ženy zaujme, že se zajímá o ekologii (má to na tričku), má rád přírodu a nezalekne se žádného dobrodružství. S nadsázkou tak trochu Indiana Jones.

Luz Martínezová je Manuelova přítelkyně, která to hraje na obě strany - má v oblibě nejen Manuela, ale také Fernanda. Stejně jako Manuel díky rodičům nemusí řeší finance, protože jak sama říká, pochází z té lepší vrstvy. Devatenáctiletá Luz si však uvědomuje, že peníze jsou pro život podstatné. Co všechno je schopná obětovat, aby je měla i nadále?

Hrdinové působí upřímně a vhodně k danému žánru. Nejsou zbytečně výrazní, ani mdlí. Autorka vystihla míru, kdy patřičně doplňují děj.

Po prologu děj začíná vkročením Manuela do Ekvádoru přímo z letiště. Ze začátku objeví svého nového průvodce Josého, který však není zrovna nadšený Manuelovou odvahou a touhou proniknout do nebezpečného prostředí. Poznáváte, že Manuel je dobrodružstvím pohlcený a jen tak se od něj odradit nenechá. Rozhodně velké plus pro čtenáře, protože taková dobrodružná cesta vás rozhodně nebude nudit! Vrhat se po hlavě do nebezpečí se totiž pomalu stává Manuelovou doménou.

Zatímco Manuel se vrhá do stinného pralesa, děsícího i domorodce, Luz zažívá prázdniny v Madridu a potají sní o svém milovaném, zatímco spřádá plány, jak si vylepšit vyhlídky do budoucna. Čtenář tak poznává nejen její život, ale také zázemí postav. Díky této linii se děj zajímavě splétá a přiostřuje.

Námět se týká Amazonek a pověstí, které se kolem nich točí. Autorka některé volně zmiňuje. Dokáže v tomto tématu navnadit tajemnou atmosféru, která vás láká poznat, co nejvíce informací a pokud možno také vše prožít prostřednictvím hrdinů. Informace, které zmiňuje, jsou působivé.

Jindřiška Mendozová se rozhodla děj zasadit do zahraničí. Ekvádor je země, která toho nabízí opravdu hodně. Ne, že by se spisovatelka nadbytečně zaobírala její kulturou, lidmi a prostředím, ale vše vylíčila zajímavě a uvěřitelně. Nevynechala ani drobná úsměvná fakta, o kterých jste ohledně Ekvádoru možná slyšeli. Osudové vzplanutí se tak stává nejen jiskrným, ale také poutavým vyprávěním, jež obsahuje cestopisné prvky.

Závěr mi přišel trochu zrychlený, ale s ohledem na počet stran a rozehranou hru by zřejmě bylo vhodnější pár stránek přidat. Určitě si přečtěte také doslov, ve kterém se spisovatelka zmiňuje, že v Ekvádoru několik let žila a informace jí byly převyprávěné. Proto zní dílo tak poutavě a autenticky.

Nenáročná oddechovka potěší především proto, že se nejedná o okoukané téma. Osudové vzplanutí má sice klasický scénář díky jedné linii, ale ta dobrodružná to naopak velmi šikovně vyrovnává a díky prostředí se tak opravdu snadno ocitnete na jiném místě.

Co na knihu říká Chensie? Byla jsem příjemně překvapená. Spousta zajímavých informací mě rozhodně potěšilo. Určité prvky vystihla autorka skvěle, i když se nejedná o typické romantické čtivo, které mám obvykle v knihovničce. Problémem pro mě byla jména, evokující televizní novelu. Nesleduji takové věci a ani nečtu, takže mi ta připomínka byla spíš nepříjemná. To ale není vada románu, spíše můj pocit.

Amazonka na přední ilustraci, působící klidným dojmem a slibující dobrodružství i něhu je rozhodně správnou volbou.

Hlavním hrdinou romanticko-dobrodružného příběhu je Manuel Castro, budoucí student práv na madridské univerzitě a nadšený cestovatel. Za přijetí na školu mu rodiče zaplatí cestu do Ekvádoru a Manuel si tak může splnit svůj sen – najít bájný indiánský kmen Amazonek.

Jeho cesta hluboko do džungle se ovšem nečekaně zkomplikuje a z Madridu mu na pomoc vyrážejí Luz, která by s Manuelem velmi ráda chodila, a Fernando, který by zase velmi rád chodil s Luz. Netuší ale, že se všichni nevědomky stávají nejen účastníky hry o lásku, ale i o peníze a v neposlední řadě o život. A že jejich osud bude v rukou tajemné dívky z džungle, Irami…

Nakladatelství: Grada
Žánr: Dobrodružné romány, Dívčí romány
Počet stran: 160