Recenze: PODSVĚTÍ - ARTEFAKT (Kristina Hlaváčková)

Fantasy detektivka, která vás překvapí!

nakladatelství Grada - Cosmopolis
Grada a Cosmopolis na FB

Chci zakoupit titul Podsvětí - Artefakt!

Letos vyšla novinka s vábivou knižní obálkou a zajímavým názvem. Ohnivé ostří je však druhým dílem detektivní fantasy série Sam Barnetová, kterou napsala česká spisovatelka Kristina Hlaváčková. Ačkoliv se jedná o volné pokračování, chtěla jsem vám představit i první díl.

V er-formě se odehrává lákavé a zajímavé dobrodružství, které je schopně vylíčeno z úhlu pohledu vícero postav. Autorka nepostrádá slovní zásobu a umí pracovat s textem, ale pasáže působí jako by byla nejistá a nevěděla, co všechno zmínit. Vyprávění je kvůli tomu až nadbytečně spletité. Někdy by bylo zapotřebí více vysvětlení či zobrazení z jakého úhlu pohledu se na děj čtenář dívá. Ačkoliv Kristina Hlaváčková není žádná debutantka, tento text by potřeboval ještě trochu propracovat a snížit počet narážek, které zůstávají bez odezvy a vysvětlení.

Po otevření knihy jste vhození do děje a máte pocit, že se ocitáte vprostřed rozehraného příběhu. Autorka vás nechává, abyste se v tom sami naučili plavat. Chvíli to trvá a narůstá tak pocit, že jste si opomněli přečíst román, který tomuto dobrodružství předchází. Nic vám neuniká, opravdu se jedná o první díl série Sam Barnetová, bohužel však je už od počátku poměrně složitý a spletitý. Problémem se stává minulost, kterou autorka několikrát nakousne a později se k ní už nevrací. Některé otázníky jsou sice zodpovězeny, ale další pro děj méně podstatné zůstávají viset ve vzduchu. Kdyby je autorka vůbec nenačrtla, působilo by čtení mnohem celistvěji.

Pátek 13. června pro Sam Barnetovou je vážně plný katastrof. Týden před svatbou jí uteče snoubenec, do kterého je zamilovaná a když si to při přemýšlení o svém srdcebolu štráduje po Praze, potká svého bývalého. Jenže Peter Lomax už měl být sedm let mrtvý a přesto před ní stojí živý a zdravý. Do toho se strhne střelba a nebezpečí graduje. Sam neunikne kulce ani pádu z mostu, kdy ji zachrání podivný tvor - drak. A takhle pěkně začíná fantasy detektivka, kterou si pro vás připravila Kristýna Hlaváčková. Dál se děj příhodně zaostřuje. Pravda, působí trochu rozvláčnějším dojmem. Některé texty by klidně mohly být vyškrtnuté, protože jsou nadbytečné a zhoršují čtivost i dynamiku příběhu. Nejpodstatnější je vyřešit hádanku, ke které se postupně přidávají další otázky, a přežít.

Fantasy detektivka obsahuje thrillerové prvky, které pro čtenáře, jež mají v oblibě akčnější děj, mohou být opravdu působivé. Akčních scén není příliš, děj díky tomu nepůsobí zahlceně a je vhodně přerušován vyšetřováním. Později se příběh prakticky dělí na dvě linie. Jednu ovládá ústřední postava Sam Barnetová a druhou její nevlastní bratr Robert, který je u policie už nějakou dobu. Získal pozici majora a detektiva a snaží se se svým kolegou vyřešit případ, ve kterém chtějí jeho mladší sestru zabít...

Sam Barnetová alias Alexandra Wolfová - no, jednodušší by bylo vhodnější, ale snadné to není ani s její rodinou a předchozími vztahy. Vše ohledně hrdinky působí tajemně a někdy nadbytečně složitě, protože ji vlastně vůbec neznáte. Pocit, že před knihou prožívala něco, co vám uniklo, je na místě, protože Sam měla a má opravdu zajímavý život. Něco vám autorka převypráví, jiné však zůstane utajeno.

Hrdinové v rámci daného žánru působí živé a upřímně. Někteří jsou propracovanější více a jiní méně. Nejspíš by bylo vhodnější pár postav vynechat, protože zejména těch vedlejších je opravdu hodně a někteří čtenáři mezi nimi mohou ztrácet.

Autorka se snaží schválně silně mlžit a zahalovat hrdinku i samotný příběh do klubka složitých souvislostí. Tak nepůsobí nic jednoduše, ale pro některé čtenáře zas naopak může být kniha až zbytečně složitá. Vhodněji zní přirozenější části, které oplývají poutavými a překvapujícími zvraty. Humoru je v knize celá škála. Někdy působí spíš jako pro teenagery, jindy je suchý. Různorodé ztvárnění vtipných hlášek je spíše doplňkem zajímavého dobrodružství.

Fantasy v podání Kristiny Hlaváčkové je pozvolné, ale když se k němu konečně dostanete, zcela vás pohltí. Musíte číst pečlivě a pak nepřehlédnete maličkosti, které se daného žánru týkají. Fantastický svět se před vámi rozvine až později a plně si vás získá. Podsvětí je velmi zajímavé a krásně popsáno, nebudete chtít odejít. Kniha je zvláštní, obsahuje totiž nejen fantastické bytosti, ale také magii. Na milovníky tohoto žánru jistě velmi dobře zapůsobí.

Závěr je příhodný. Autorka vás neladí na nějaké další pokračování, protože román Ohnivé ostří je prakticky volným pokračováním a dle všeho jej lze číst samostatně. Knihu bych doporučila čtenářům, kteří mají žánr detektivky a fantasy v oblibě.

Co na Podsvětí - Artefakt říká Chensie? Mohlo by jít o strhující a návykové dobrodružství, kdyby autorka vynechala méně podstatné texty a zbytečné spletitosti. Kvůli nim děj působí zdlouhavě a v některých částech i méně čtivě. Sam mi byla sympatická zpola. Místy se chovala až moc jako maccho, jindy byla příjemnější. Zcela mě pohltil svět, který autorka pod Prahou vykreslila. To považuji za největší přednost knihy, kterou osobně hodnotím jako průměrnou. Na druhý díl jsem se těšila - mám skoro přečteno a rozhodně je mnohem, mnohem lepší. Jsem ráda, že jsem si sérii nenechala ujít!

Ilustrace o knize hodně vypovídá a je taková zvláštní a lákavá. I když mně osobně přijde, že obálka tíhne spíš k young adult a může tak čtenáře lehce mást.

Sam Barnetová za sebou sice má pár ošklivých životních karambolů, ale v podstatě je tak nenápadná, že je snazší o ni zakopnout, než si uvědomit, že vůbec existuje. O to větší rozruch způsobí fakt, že se ji někdo pokouší zabít. Navíc jsou okolnosti útoků přinejmenším ... podivné. Natolik podivné, že Sam začíná pátrat na vlastní pěst. Zjišťuje, že za jejími eskapádami stojí jeden hodně zvláštní Artefakt, jedno nečekané tajemství jménem magie a svět bájných příšer, draků, mágů a Golemů, jež je vším, jen ne bájným. Sam se ocitá v jeho netušených zákoutích, začíná kličkovat mezi jeho půvabem i nástrahami. V boji o život nešetří cynismem ani osobitým humorem. Magickým úkladům zásadně čelí arsenálem japonských čepelí, se kterými zachází lépe, než běžný člověk s vidličkou. Drak Azrael, skupinka bílých mágů a možná jeden či dva excentričtí duchové mají plné ruce práce, aby Sam udrželi na živu, Artefakt v bezpečí a magický svět skrytý před zraky nás, běžných smrtelníků.

Nakladatelství: Grada
Žánr: Detektivky, Fantasy
Počet stran: 352