Recenze: 100 ČESKÝCH KNIH, KTERÉ SI MUSÍTE PŘEČÍST (Milan Valden)

Zábavná i naučná publikace pro čtenáře!

Chci zakoupit titul v Knižním klubu

V rámci výročí sta let vzniku republiky vyšlo již spousta publikací a pár jich nejspíš ještě vyjde, než se rok přehoupne. U nakladatelství Universum se také rozhodli výročí oslavit titulem a to ne jen tak ledajakým. Tato publikace je vhodná nejen pro sběratele obdobných kousků, ale také pro čtenáře, kteří literaturu mají v krvi!

Hned v úvodu je obsah, zasluhující se o snadnou orientaci. Poznáváte tak, že je kniha dělena na jednotlivá léta od roku 1918 až do roku 2017. Poté následuje předmluva Pavla Kohouta, který vás také ovlaží knižními tipy z české literární scény. Samozřejmě nesmí chybět ani Pár slov na úvod od samotného autora Milana Valdena, který cituje poutavé výroky osobností naší země. Co jej inspirovalo k výběru děl a jak těžké pro autora bylo vybrat pouhých sto titulů?

Všechny stránky mají stejný koncept. Dozvíte se, kdo významný se v daném roce narodil (či zemřel) a jaká vlivná díla v onom roce vyšla. Na protilehlé straně už se dočtete o knize, která byla za ten rok vybraná jako nejvýznačnější. Dozvíte se stručně informace o autorovi, jeho dalších dílech a samozřejmě také o titulu. Vše je doplněné ilustrací knihy, domnívám se, že se vždy jedná o první vydání.

Oceníte, že publikace je souhrnná, obsahuje jen podstatné informace a nezahlcuje vás těmi nadbytečnými. Je vhodně doplněná ilustracemi a vše je přesně podle šablony, jak to má být. Nemusíte se tak obávat nějakého chaotického a nevýstižného obsahu, který by vás jen zklamal. Ba naopak, budete překvapení, kolik děl je podstatných i pro vás a naopak zas objevíte knihy, které si na základě doporučení Milana Valdena budete chtít přečíst. Je důvod, proč byly vybrány jako podstatné.

Informace o knize obsahují v některých případech také krátkou ukázku z textu nebo přímo převyprávění děje, kdy se může jednat i o spoiler. Příhodné je, že publikace není jednostranná, ale naopak zobrazuje nejen romány a novely, ale také rozpravy a poezii.

V závěru se dočtete kapitoly Další četba, ve které se dozvíte o výběru jiných knih v rámci sta let, které byly vybrány dle anket. Samozřejmě nesmí chybět použitá literatura a Seznam knih podle autorů a také Seznam knih podle názvů. Na poslední stránce je k přečtení autorův medailonek včetně fotografie.

Titul je naučný i zábavný, protože v ní čtete o svém milovaném koníčku - o knihách. Doporučila bych ji zejména dospělým či starším dětem, které literatura zajímá nebo je pro ně podstatná kvůli studiu.

Co na knihu říká Chensie? Věřím, že budete okouzleni jako já. Byla jsem hodně příjemně překvapená, když jsem mezi stovkou vybraných našla své oblíbené romány. Samozřejmě mě potěšilo, že se do výběru dostaly, a jsem také zvědavá na některé tituly, které mi byly osvětleny o něco víc. Určitě by nebylo špatné přečíst si celou stovku a vytvořit tak svou vlastní osobní výzvu ku výročí sta let. Jen takový návrh pro náročné čtenáře. Kdo by se do toho pustil, dejte mi vědět, pokusila bych se o to také. Je to vážně lákavé. :)

Jak si po bližším ohledání všimnete, nejedná se o klasický šachovnicový návrh jen tak pro nic za nic. Na úvodní ilustraci jsou totiž zobrazené knihy, které určitým způsobem ovlivnily nás či dějiny české literatury.

To nejlepší a nejdůležitější z české literatury za posledních 100 let!
Autor vybral sto knih (za každý rok z let 1918–2017 jednu), které v žádném podobném přehledu nemohou chybět (od autorů jako Hašek, K. Čapek, Šrámek, Vančura, Olbracht, Seifert, Holan, Halas, Nezval, V. Neff, Hrabal, Hrubín, Skácel, Kolář, Škvorecký, Kundera, Lustig, Klíma, Fuks či Havel), ale i knihy kontroverzní, jež do české literatury také patří a dotvářejí portrét určité doby či stylu (od Pujmanové, Fučíka, Říhy či Otčenáška); z posledních zhruba dvaceti let pak vybral knihy oceňované a čtenářsky úspěšné od známých současných spisovatelů (Viewegh, Urban, Hakl, Hájíček, Boučková, Denemarková, Soukupová, Tučková, Šindelka aj.). Najdete tu romány, novely i povídky, básnické sbírky i divadelní hry, zastoupeny jsou i žánry cestopisu, deníků či literatury pro děti a mládež.

Nakladatelství: Universum
Žánr: O literatuře
Počet stran: 224