Recenze: SAMA SEBOU (Jojo Moyes)

Úspěšné pokračování trilogie Než jsem tě poznala!

Ikar na FB

Chci zakoupit titul v Knižním klubu!

Nakladatelství Ikar letos vydalo závěrečný díl emotivní trilogie Než jsem tě poznala. U prvního románu si mnohé čtenářky vyplakaly oči a dlouho se stejně jako Louisa vzpamatovávaly z literárního prožitku (recenze). Následoval druhý díl Život po tobě (recenze), ve kterém se Louise podařilo svůj život znovu nastartovat za pomocí nového a milého přítele. Nyní chce Louisa objevovat svět, jak jí prorokoval Will. Co všechno vás v pokračování čeká a nemine? Je trojka jen knihou navíc nebo si vás opravdu získá?
Jojo Moyes svým románům už od prvních vět vdechuje emoce, které na vás přirozeně působí. Styl psaní v ich-formě je velmi příjemný, autenticky zobrazuje Louisinu povahu a lehce květnatými větami ji dolaďuje. Vyprávění obsahuje povedené popisy, snadno vykreslující prostředí i atmosféru, propracované charaktery a ještě spousty prvků navíc. Věřím, že potěší i náročnější čtenářky, které hledají společenský román pro ženy, jež je pobaví a osloví. Děj vám prosvětlí e-mailová korespondence, sms, ale i různé dopisy, dokonce i od Willa...

Nepamatujete si předchozí dva díly? Neměl by to být problém. Autorka vše vhodně doplňuje krátkými vzpomínkami či připomínkami, takže vám prakticky nic neuniká. O všem jste stručně informováni během děje.

Louisa opouští Anglii a vrhá se do víru velkoměsta. Přivítá ji New York s otevřenou náručí? Se svým přítelem Samem je stále v kontaktu, ale přichází do nové rodiny, kde se chystá pracovat jako pečovatelka/asistentka. Začátky rozhodně nejsou lehké, ale Louisa je přece jen pořádně vycvičená Willem, který jí dával ze začátku zabrat víc než kdokoliv před ním. Na Willa nezapomněla, připomíná ho ihned v úvodu v milé vzpomínce a snaží se žít tak, jak říkal. Sam je chápavý přítel a nijak jí nebrání, aby Louisa objevovala a hledala sama sebe...

Je to stále ta stará dobrá Louisa Clarková, která má prořízlou pusu a neumí ji zavřít. Upovídaná hrdinka trilogie Než jsem tě poznala je poznamenaná přirozeným vývojem, který od první knihy nastal, ale stále je velmi svá. Určitě vás setkání s ústřední postavou potěší, je to jako návrat do oblíbených míst.

Děj se tedy poprvé odehrává v Americe. Prostředí je vhodně, ale nepříliš výrazně popsáno. Poznáváte prostřednictvím Louisy významná i méně známá místa. Snadno se tak ocitáte uprostřed New Yorku, kde se nepřehnanými popisy lehce zorientujete a opravdu poznáte reálné pozadí.

Sedím v newyorský kavárně a piju newyorský kafe! Chodím po newyorských ulicích! Jako Meg Ryanová! Nebo Diane Keatonová! Já jsem fakticky v New Yorku! (Str. 20)

Pokračování životní cesty se už podle názvu zaměřuje na Louisu a její hledání sama sebe. Dosáhne úspěchu a najde sama sebe? Kniha obsahuje klidnější i dynamičtější části. Realistické a upřímné zvraty, které jsou přehledné a nikterak se v nich neztrácíte. Některé situace vás dojmou, emoce totiž proudí celým příběhem a zažíváte škálu různorodých pocitů. Je velmi snadné je prožívat, jsou přirozené.

Skrze příběh prožijete více než jeden životní osud. I když je kniha psaná v ich-formě, poznáváte i jiné, zajímavé postavy a máte možnost pohlédnout na etapu života, která je pro ně svým způsobem podstatná.

Milostná zápletka je psaná formou společenského románu, tudíž jsou vynechané erotické části. Znáte to z předešlých dílů a věřím, že vám erotika chybět nebude, protože ji autorka nahrazuje silným emotivním zázemím. Citlivější povahy si dokonce i popláčou, jak dojemné a přesto nepřehnané situace se v titulu nachází. Mnohé tento literární zážitek vezme za srdce.

Závěr není jednoznačný. Jelikož má dílo kolem čtyři sta padesáti stran, je vám jasné, že si autorka dala záležet na spletitosti a nic není tak jednoduché, jak se zdá. S Luisou opravdu zažijete mnoho reálných a působivých scén, které vám vykouzlí úsměv na rtech nebo slzy v očích.

I tento kvalitní román má svá malá klišé. V tomto případě mě trochu mrzí, že se autorka nechala svést nynějším trendem, který způsobuje, že se v každém příběhu objeví, byť i jen na skok nějaký homosexuální prvek. Tady tomu bohužel není jinak, ačkoliv to ději naštěstí nijak nepřitěžuje.

Po přečtení prvního románu s názvem Než jsem tě poznala nečekáte, že autorka dožene laťku kterou nasadila. V případě druhého dílu Život po tobě se totiž tak nestalo a příběh byl o něco horší než první díl. Ovšem na třetím příběhu si dala autorka natolik záležet, že pro spousty čtenářek i čtenářů dohnala a možná i překonala nastavenou laťku.

Knihu bych doporučila čtenářům, kteří sérii mají načtenou a samozřejmě je zajímá, jak Louisa Clarková pokračuje dle rad Williana Traynora ve svém životě. Věřte mi, stojí to za to.

Co na Sama sebou říká Chensie? Byla jsem ohledně tohoto románu skeptická, protože dvojka působila spíše dojmem knihy do počtu. Naštěstí se autorka však hodně zlepšila a využila potenciál, který její námět nabízí. Opravdu kvalitně sepsala příběh, který mi znovu vehnal slzy do očí. Bylo to nádherné dojemné čtení a jsem moc ráda, že jsem se nenechala  odradit a knihu si přečetla. Ráda si někdy přečtu celou trilogii za sebou a nechám se okouzlit báječným literárním zážitkem. Přeju vám krásné počtení.

Knižní obálka je podobného ražení jako u druhého dílu. Trochu se vymyká jen ten první díl Než jsem tě poznala, ale přesto má obdobné prvky. Ilustrace je méně obvyklá, zvláštní a dle mého se k trilogii opravdu hodí.

Louisa Clarková z bestellerů Než jsem tě poznala a Život po tobě se vrací v novém románu Jojo Moyesové! A hodně toho ví… Tak například ví, jak daleko je z jejího nového domova v New Yorku do Londýna, kde žije její přítel Sam. Ví také, že její nový zaměstnavatel je dobrý člověk a že před ním jeho manželka skrývá tajemství. Co ovšem Louisa ještě netuší, je to, že nová práce v novém městě jí rozhodně nezaručí idylický život, ve který tolik doufala, a že bude její vztah se Samem z obou stran podroben zkoušce ohněm. A neví také, že lidé, s nimiž se ve své nové životní etapě setká, ji možná postrčí dost nečekaným směrem…

Nakladatelství: Ikar
Žánr: Společenské romány pro ženy
Ze série: Než jsem tě poznala (3)