Recenze: DŮM U VYCHÁZEJÍCÍHO SLUNCE (Aleksandra Januszová)

Fantasy román, jež si zaslouží vaši pozornost!

Neobvyklost měla svou cenu a bylo možné, že mágové nemohli  být úplně šťastní. Určitě také potřebovali mnohem víc rozumu než ostatní lidé. Nemohli předstírat, že když existuje magie, je realita méně důležitá, nemohli řešit zázračná řešení všech svých problémů. (Str. 328)

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství BrokilonBrokilon na FBChci zakoupit titul Dům u vycházejícího slunce

Dům u vycházejícího slunce si zaslouží vaši pozornost! Ač kniha bohužel zapadla ve víru času a jiných titulů, je škoda ji opomenout, protože nabízí návykové a temnější fantasy příběhy. Potěší spíše náročnější čtenáře, kteří mají v oblibě spletitější díla. Polská autorka Aleksandra Januszová si rozhodně dala na románu záležet. První kniha ze série Město mágů je skvělou fantasy.

Styl psaní je výstižný a zajímavý. Autorka v er-formě vhodně přeskakuje na kapitoly z úhlu pohledů odlišných hrdinů a celistvě je zobrazuje. Rozhodně umí pracovat s textem, navodit kýžené napětí a pro efekt si hrát se slovy i fantazií, jako by nebylo nic snadnější. Dynamický styl, hodný spíše náročnější čtenáře, který má zálusk na propracovanější text, nepostrádá výbornou atmosféru. Kniha obsahuje poetické texty v češtině i angličtině. Zvláštností je, že se kapitoly knihy chovají, jako by šlo o jednotlivé povídky. Ač se pasáže týkají stejných hrdinů, dobrodružství či podstatné zvraty jsou vždy zcela originální.

Už od prvních vět je jasné, že Dům u vycházejícího slunce není žádná young adult odrhovačka pro mládež, která je napsaná jako slohovka střední školy. Od začátku je příběh pěkně spletitý, neobyčejný a nepostrádá ono pohlcující tajemno. Tápání je z počátku víc než jasné, protože se začítáte do nového příběhu, který působí sebejistě a okázale. Rojí se otázky, noví a sympatičtí hrdinové si plně získávají vaši pozornost a děj se stáčí do neznámá. Ta křehká linie reality je překročená velmi brzy. Budete překvapení, jak silně kreativním způsobem je hlavní protagonistka zatažená do světa magie. Ach, to kouzlo internetu, který je i pro mágy podstatný.

V první kapitole se seznamujete prakticky se všemi ústředními hrdiny, se kterými budete putovat románem. Nápadité zainteresování Eunice do světa mágů je na jednu stranu běžné, na druhou originální, protože se autorka neobávala zapojit také kyber prvky. Očekáváte tedy, že se další kapitola bude týkat Eunice, která má v plánu zapracovat se do magického života, ale omyl... Další kapitola se odehrává až o rok později, kdy už Eunice má své schopnosti a umí s nimi pracovat. Post ústřední postavy se přenáší na rockový živel jménem Gabriel...

Hrdinové jsou v rámci žánru uvěřitelní a zajímavě popsaní. Dokážou si vás díky sympatiím omotat kolem prstu natolik, že prostě nebudete chtít přestat číst. Pro někoho budou vylíčené dostatečně, jiní naopak mohou mít pocit, že se jedná o prostší charaktery, ač dobře vystižené. S ohledem na to, že se dějová křivka stáčí a ohýbá různými směry, zohledňuje především děj a dobrodružství, není možné se k hrdinům přiblížit natolik, jak by někteří čtenáři chtěli.

Kapitoly jsou příjemně nepředvídatelně spletité. Vždy se týkají především jedné fantasy bytosti, kupříkladu se setkáte s vílou, démonem, sukubou či upírem. Díky tomu, že každá pasáž je zaměřená hlavně na jinou bytost, čtenář nemá pocit přehlcenosti či překombinovanosti.

V každém jednotlivém příběhu je skvěle vygradováno napětí různorodými akčními scénami. Někdy se jedná o klidnější povídku, která má temnější či podnětnější námět s ohledem na hlavní dějovou linii. Ač se to nezdá, kapitoly jsou svým způsobem provázané jako u klasického románu a vytváří dojem originální celistvosti.

Spojení moderního světa, fantasy a prvků historické magie je vážně působivé, nepříliš výrazné, ale přesto okouzlující. Autorka svůj fantasy svět opravdu promyslela a skvěle nadnesla. Čtenáře potěší, že jedná o temnější námět, který je vykreslen surově, ač autorka nepopisuje nic, co zavání zbytečnou brutalitou. Drží se spíše nádechu tvrdosti a nevstupuje do nevhodných mezí. Pokud chcete brutální četbu a náznaky vám nestačí, tak Dům u vycházejícího slunce si za tímto účelem určitě nevybírejte. Nabízí mnohem sofistikovanější zážitek.

Problémem se můžou stát informace, které jsou spíše naťuknuté nebo se jedná o určité poznámky, které nejspíš budou dávat smysl až po přečtení druhého dílu, kdy předpokládám vše zapadne do sebe. Nejedná se o nic velkého, ale detailisté, toužící po okamžitém vyřešení nadšení nebudou. Druhý díl totiž v České republice prozatím nevyšel.

„Dostali jsme ale solidní nářez,“ povzdychl si Timmy. „Teď vidíš, jaké to je, bojovat se silami, které nepocházejí z tohoto světa.“ (Str.330)

Sborník povídek je hodně kreativní a radikální řešení, k čemuž autorka určitě přistupovala s jistou obavou, jak čtenáři tento fakt přijmou. Ve výsledku však věřím, že většina z vás bude mile překvapená jako já. Takové rozdělení má totiž své kouzlo a odpadá tak spousty nadbytečných a zdlouhavých textů, příběhy jsou totiž velmi dynamické a dost napínavé.

Čím blíže se životní eskapády a boje mágů a příšer z města Farewell blíží ke konci, tím víc je atmosféra nostalgičtější a vám se dostává určitého poznání. Hrdinové se zřejmě pro většinu z vás stali oblíbenými a horko těžko se s nimi loučí. Určité nevyřčené tajemství se závěrem nevyřešilo, ale i přesto máte za sebou ucelený, výrazný a působivý čtenářský zážitek, který vám v podstatě nic nekazilo.

První díl série Město mágů bych doporučila čtenářům, kterým nestačí běžné milostné fantasy příběhy a chtějí něco lepšího, propracovanější a kreativnějšího. Dům u vycházejícího slunce je určitě knihou, která si zaslouží vaši pozornost, zejména jste-li náročnějším čtenářem tohoto žánru.

Co o knize říká Chensie? Začátky pro mě byly trochu chaotičtější než jsem předpokládala. Mezi první a druhou povídkou, která vlastně nenavazovala, jsem byla hodně překvapená. Čekala jsem klasický román, ale tohle mě teda dostalo. Jen co jsem se začetla, nestačila jsem být překvapená. Zobrazení temného světa má hodně do sebe. Je škoda, že takhle lákavý titul zapadl, protože nabízí spousty skvělých literárních zážitků. Byla radost být ve Farewell. A pokud by vyšel druhý díl, ráda se do Města mágů podívám zas.

První kniha série Město mágů.

První mágové přišli do města Farewell v dobách, kdy na parketech kraloval charleston a alkohol se dal koupit výhradně na černém trhu. Od té doby uběhlo téměř sto let, ale oni zde pořád jsou. Zdánlivě se ničím neliší od obyčejných lidí. Žijí na hranici dvou světů a chrání smrtelníky před neznámem.
Ve Farewell má každé zákoutí svůj příběh. Po soumraku se ze snu probouzejí bytosti, s nimiž se nikdo netouží setkat tváří v tvář - chrliči, vládci krys, neklidní mrtví. Pod skořápkou každodennosti se skrývají nepochopitelná tajemství. Odpovědi střeží rozsochatá Vrba, jejíž kořeny sahají až k srdci města.
Eunice Wightová - moderní mladá dívka - absolvuje první krůčky spletitého umění magie. Ještě úplně nechápe, čím je svět, k němuž začíná náležet. Vždy se však může spolehnout na pomoc starších mágů, přestože i oni mají dost problémů.
Mág-šermíř Lloyd se utká se svou temnou minulostí. Geniální informatik Timothy vkročí do virtuálního světa. Narcistický rocker Gabriel se konečně začne rozhodovat sám. Společně s řádovou sestrou Veronikou, prastarým Kryštofem a s nečekaným návštěvníkem ze vzdálených míst se postaví mytickým i dávným - a také novým - nepřátelům.
Naleznou odpovědi na záhady, jež po sobě zanechala legendární Kaia Modrooká?
Vyjde Eunice vítězně ze zkoušky, kterou jí uchystal osud?

Dům u vycházejícího slunce je výpravou do hloubi světa, kde se vyplňují proroctví, uskutečňují sny i noční můry. Nikdy nevíte, kam vás zavede další odbočka a jaké překvapení se skrývá v následující uličce.

Nakladatelství: Brokilon
Rok vydání: 2011
Žánr: Fantasy