Recenze: VYPÁLENÁ NENÁVIST (Angie Thomas)

Provokativní příběh, řešící závažná témata

Chci zakoupit titul Vypálená nenávist u Knižního klubu!

V roce 2017 v USA vyšla publikace s názvem The Hate U Give, která tak trochu ztropila poprask a získala literární ceny. Povedený český překlad letos vydalo nakladatelství Yoli a mnohé čtenáře zaskočilo svým tématem... Bude u nás román stejné terno jako v zahraničí?

Provokativní příběh je vyprávěn v ich-formě čermošskou šestnáctiletou dívkou Starr. Její vypravování je silně autentické a uvěřitelné, snadno knize propadnete i přes závažný námět. Styl psaní je trochu výraznější než u běžných ya a obsahuje dokonce i pestrá vulgární slova, bez kterých by román vyzníval uměle.

Stejně jako Starr se i čtenář ocitá na večírku Velkého D, kde nechce být. Je donucen protrpět tuto zkušenost s ústřední postavou, která by raději byla kdekoliv jinde, jen ne na černošské párty, kde je nebezpečí stejně přítomné jako alkohol a drogy.  Na této pařbě se poprvé potkáváte s Khalilem. Jak tušíte dle anotace, brzy zemře, ale Khalil a Starr to ještě neví a užívají si silného přátelství. Nikoho nepřekvapí, když se ozve střelba a tak dva hrdinové utíkají... Jenže co když venku je ještě nebezpečněji než v jámě lvové?

Starr je dcerou svého otce. Získává podobnou sebejistotu a řídí se jeho názory i výchovou, v níž je matka o trochu benevolentnější než Maverick. Starr sice žije v ghettě, ale díky výborným známkám získala stipendium na elitní škole, kde je černochů sotva tolik, abyste je napočítali na prstech jedné ruky. Starr se mění podle prostředí - v Garden Heights je sama sebou, ale na střední elitní škole se schovává za maskou. I přesto má bělošské kamarádky a přítele, které však nepouští k sobě nijak blízko...

Khalil, ačkoliv jej nemáte šanci moc poznat, si vás získá už od začátku a je šok, když se najednou stane něco neočekávaného, co ho stojí život. A čas už nejde vrátit, Khalil prostě přestává existovat. Za tu chvíli jste jej trochu poznali a Starr vám v tom poznávání pomocí vzpomínek a zamyšlením nad tímto hrdinou bude i nadále pomáhat.

Charakterů je v knize spousty, ale ne každý je jedinečně vypracovaný a snadno představitelný - nejvíce se autorka zaměřila na nejpodstatnější vedlejší postavy a ty vytříbila. Opravdu vás dokáží oslovit a vnímáte z nich nejen emoce, ale i jejich sílu. Není snadné být postavami tohoto příběhu, o to víc si vás získají tím, jací jsou - tak živí a uvěřitelní, až to v některých chvílích nahání strach.

Jednoduchá dějová linie se zajímá o několik dějových témat, z nichž každé má, co nabídnout, liší se však svou závažností.

Nejpodstatnějším námětem je samozřejmě rasové rozdíly a nenávist. Různorodé pohledy na černošské a bělošské obyvatelstvo, rasové rozdíly takřka v čemkoliv. Autorka se drží a neukazuje hanlivé názory na bělochy, za to zobrazuje černošské obyvatelstvo jako utlačované a z větší části bezmocné. Pro českého čtenáře právě tohle může být kamenem úrazu, jelikož je to pro nás z větší části španělská vesnice. Kdo v USA nežil a nezahlédl, jak žijí američtí obyvatelé, nepochopí příběh zřejmě až na dřeň nebo ho téma možná natolik nezasáhne jako ty, kterých se týká. Jiné problémy, jiná kultura, ale i tak má román, co nabídnout a rozhodně vám rozšíří pohled na svět.

Dalším tématem je tzv. Stariin bělošský život, který žije na elitní škole. Její svět je opravdu rozdělený na ten nebezpečný, kdy se po nocích ozývá střelba, a na ten, ve kterém potkává vlivné a bohaté bělochy a musí se chovat nepřirozeně, aby zapadla. Řeší tak problémy s přátelstvím, ale i s láskou, protože najednou už to, že jsou "bílí" je pro ni varováním... Může svým přátelům věřit?

I méně podstatné náměty jsou příhodně rozepsané. Kupříkladu odraz výchovy Mavericka na svých dětech či výchova celých generací. V závěsu hned za tím jde ruku v ruce gangy, zbraně, násilí, drogy... zkrátka kriminální činnosti, jež se na té temnější straně rozrůstají a není snadné je zastavit. Samozřejmě nevyjmenovávám vše, o čem vás kniha informuje a čím vším má možnost vás oslovit či šokovat.

Autorka si rozhodně dala záležet na tom, jak vám informace předloží a snaží se vás inspirovat. Náročnější čtenáři mohou její přístup vnímat jako lehce násilný, protože své názory prezentuje až trochu moc tvrdošíjně a v knize je i omílá. Některým čtenářům může připadat, že i tlačí na pilu. Nepříjemné může být, že se Angie Thomson snažila oslovit, co nejširší okruh lidí a také sepsat, co nejširší okruh témat. Důkazem tomu může být náboženství, které vyznívá účelově překombinované a jelikož jsou Američané mnohem více na náboženství závislí než my, tak se samozřejmě prolíná celým příběhem.

Romantická linie je spíše doplněk, působící svěžím dojmem a dolaďující daný problém. Jedná se o první lásku, neočekávejte tedy žádné terno, které by se zvrhlo v cosi, co by román naprosto znehodnotilo.

Emocionální stránka příběhu je stejně upřímná jako charaktery, atmosféra a dějová linie. Autorka se ani trochu nesnaží působit srdceryvně, dokonce ani Starr není žádná ukňouraná oběť. O to snadněji se příběh čte, protože ač jste emocionálně ovlivnění, nic vás nenutí hroutit se a vše můžete přirozeně prožívat a užívat si.

Ačkoliv je děj dynamický a stále se něco děje, řešení toho nejpodstatnějšího problému je pozvolné , méně propracované a doplněné spoustou vedlejších dějových linek, aby nebylo natolik viditelné, že autorka v tomto případě spíš stagnuje než rozvíjí. Jedná se o účelovost, ale jelikož román neobsahuje slepá místa a vše je vyplněno scénami k zamyšlení, není to žádný problém.

Závěr je samozřejmě procítěnější a akčnější. Řeší se několik zajímavých linek a ne vše probíhá ke spokojenosti čtenáře. Autorka dává silný důraz na realitu, což je dle mého největší přednost románu. Snadno získáte pocit, že se něco podobného klidně mohlo odehrát... V poděkování se dočtete, co Angie Thomas inspirovalo k napsání tohoto výrazného a oduševnělého románu.

Knihu bych doporučila všem, kteří se o danou problematiku zajímají nebo si chtějí rozšířit obzory. Hodnotná young adult zřejmě nenabízí všem čtenářům to samé, závisí to na jejich informovanosti a znalosti, ale rozhodně dokáže rozšířit pohled na svět...

Co na Vypálenou nenávist říká Chensie? Zpracování takového ožehavého tématu je nejspíš kopnutím do vosího hnízda. Dokážu si představit, jaká by nastala mela, kdyby byl obdobný román na různorodé poměry ČR. Je mi naprosto jasné, že zatímco v USA se z příběhu může stát kultovní poprask, čeští čtenáři nejspíš takové prozření nezažijí, protože většina věcí pro ně bude nových. Kupříkladu Starr poukazuje, v jak nebezpečné čtvrtí bydlí tím, že se doma musí zamknout a nikomu neotvírat. Většina z nás, ač žije v bezpečnější lokaci, se doma i přes den zamkne, protože se cítí jistěji a bezpečněji. Takových menších či větších rozdílů, které náročnějšího čtenáře zarazí a donutí zamyslet je v knize mnohem více. Proto se mi líbila, dávala mi možnost poznat novou kulturu, vidět dané problémy, a lhal bych, kdybych řekla, že se mě kniha nedotkla. Rozhodně zapůsobila, ale vím, že by mě sebrala víc, kdybych k tomuto tématu měla blíže. Určitě je titul terno, ale ne v tomto případě pro mě. Osobně mi vadilo, že ohledně té podstatné části se vlastně žádné pokroky neděly a ani závěr to nenapravil. Autorka podle mě jen téma nakousla, ale pak se věnovala jinému, dostupnějšímu a méně kontroverznímu. Stále to mělo hodnotu, ale už ne takovou, jakou anotací slíbila.

Knižní obálka je originální a důmyslná. Z jedné strany bílá a z druhé černá. V té černé části vystupuje tmavá postava, které si na první pohled nejspíš nevšimnete.

Šestnáctiletá Starr Carterová balancuje mezi dvěma světy: jedním z nich, je chudinská čtvrť, ve které bydlí, druhým luxusní střední škola, kterou navštěvuje. Už tak to nemá jednoduché, jednoho večera se ale stane svědkem tragické události. Střetu s policií, při němž je zastřelen její nejlepší kamarád Khalil. Když se ukáže, že Khalil byl neozbrojený, z celé události se stává mediální senzace.
Jediný, kdo dokáže s jistotou odpovědět na otázku, co se ten večer přihodilo, je Starr. Její svědectví však může mít fatální následky nejen pro její okolí, ale i pro ni samotnou.

Žánr: young adult
Počet stran: 384