Recenze: EVOLUCE - MĚSTO PŘEŽIVŠÍCH (Thomas Thiemeyer)

Napínavé dobrodružství v originálním dystopickém světě!

Za recenzní výtisk děkuji eshopu
Knihcentrum
Knihcentrum.cz na FB

U nakladatelstaví Bookmedia vyšlo dystopické dílo německého autora Thomase Thiemeyera. Spisovatel není žádný začátečník. Evoluce rozhodně není jeho první a poslední sérií. Při tomto zjištění jsem byla v pokušení si přečíst i další autorovy knihy, ač píše především oddechovky, mají jeho příběhy kouzlo a jsou obdařeny poživačným napětím...

V er-formě se autor rozhodl vám zprostředkovat vyprávění z několika úhlů pohledu, kdy vhodně a nerušivě přeskakuje z jedné ústřední postavy na druhou. Dává si záležet na zajímavých a podnětných popisech, ale nezachází do detailů a nezahlcuje zbytečně děj. Několik pasáží je velmi tajemných, odlišených od ostatních tučným písmem. Důvod poznáte sami během čtení.  Český překlad obsahuje několik anglických slov. Smysl této neobvyklosti mi uniká, ale není to nijak zvlášť rušivé. Dle mého lze ta slova klidně nahradit českými a význam by byl zcela stejný, pro některé české čtenáře spíše srozumitelnější, pokud anglický jazyk ovládají minimálně. Upozorňuji, že do toho nepočítám názvy, ty se povětšinou nepřekládají.

Příběh začíná prostřednictvím Jema, který se spolu s novou kamarádkou, jež zná chvíli, snaží stihnout letadlo. Těší se na výlet do Ameriky, konečně po dlouhé době uvidí svého otce. Lucie mu i za tu chvíli přirostla k srdci a rád by sdílel zbývající čas s ní, ale místo, které by si přál, zabere namachrovaný Marek. I přesto cesta letadlem ubíhá a hlavně je podivně dramatická. Když namísto plánovaného přistání skončí v Denveru, všechno se zdá ještě děsivější...

Jem je ústřední postava, ač se ke slovu dostávají i jiní cestující. Dokáže vás překvapit a získat svou stydlivostí, kterou se snaží nedávat najevo. Už od začátku cítíte, že je v něm možná něco víc a přemýšlíte, jestli budete příjemně překvapení nebo vás zklame. Jem není běloch jako ostatní, autor jemně poukazuje na kontrast mezi rasami.

Lucie je hezká a velmi zajímavá dívka. Už od začátku autor dává najevo, že Lucie není jako ostatní, především co se vnímání barev týče. Velmi prostě oživil charakter zajímavostí, která zpestřuje a s lehkostí doplňuje nejen charakter postavy, ale i děj.

Marek je typický maccho, který se zdá být jako velmi výraznou osobností, zastiňující ostatní. Pravda je, že nepatří mezi nejpodstatnější charaktery, ale rozhodně je příhodným zpestřením skupiny postav.

Anotace vás připravuje na to, že hrdinů bude více, jelikož se ve zničené civilizaci objeví všichni pasažéři letadla. Nemusíte mít obavy, že by vás autor postavami zahltil. Vybral pouze několik cestujících, které zvýraznil, ačkoliv pocit, že v pozadí se pohybují další lidé, vám neschází a tak působí vše uvěřitelně i s menším množstvím postav. Skvěle vyřešeno, protože jinak by se mnozí čtenáři ztráceli už od prvních kapitol. Nesourodá skupina hrdinů je v rámci žánru živá, reálná a každý má nějakou přirozenou zajímavost či charakterový rys navíc, díky čemuž si ho snadno dokážete zařadit.

Dystopická linie je znát už od začátku, což je naprosto jasné. Vypovídá o tom nejen anotace, ale i působivá titulka. Většinu čtenářů tak nepřekvapí, že příběh v sobě skrývá také sci-fi prvky.  Jednoduchá a dynamická dějová linka se později rozvětvuje na tři zásadní a napínavé příběhy, z nichž je jeden hlavní a dva vedlejší. Později se určitým způsobem vše zas slučuje, ale mezitím získáváte nová fakta a příhody z různých míst města .

Musím uznat, že atmosféra je velmi silně podbarvená a snadno zapůsobí, ačkoliv se jedná v rámci odpočinkového čtení o jemnější verzi dystopických románů pro dospělé. Fauna a flora je zářnou ukázkou autorovi lehce okázalé a zajímavé fantazie, kterou vhodně a přirozeně využil a lehce poupravil tak, aby příběhu dodávala ten správný šmrnc.

Už podle názvu tušíte, že samotný dystopický námět se týká přírody. Autor originálně využil dostupných informací a nechal je rozvinout v něco silně charakteristického a děsivého. Nejvíce zaujatí budou nejspíš čtenáři, zajímající se o přírodu a ekologii. Ovšem téma je zvláštní natolik, že osloví i ostatní dle mého. Pokud se nezajímáte o biologii, nevadí, autor vše bere pěkně od začátku a mnozí se dozví i zajímavé novinky. Ačkoliv emoce samozřejmě nejsou na prvním místě, dostane se vám jich dosyta. Strach z neznámého, nová přátelství a dokonce i jemné náznaky lásky a nového přátelství.

Titul rozhodně patří do žánru young adult, protože náročnější čtenář se nad některými informacemi pozastaví a nebudou mi připadat tak věrohodné. Opravdu všechno vydrželo tolik let funkční či jedlé? Autor zřejmě předpokládá, že příběh budete brát jako oddechovku a nebudete se nad ním příliš zamýšlet, jinak se vám některé texty budou zdát  méně uvěřitelné.

Příběh je napínavý od začátku až do konce. V prvních chvílích je to spíše očekávání, touha po dobrodružství. A když se vše snadno rozjede, pak už je problém s rozjetého autobusu vystoupit, i když vám hrozí smrtelné nebezpečí a nové informace vás děsí. Román se čte díky dynamice a napětí jedním dechem a snadno lze tuto oddechovku přečíst velmi rychle, protože je těžké přestat číst. Závěr je plný zajímavostí a novinek, objevují se nové informace, u kterých se tají dech. Příběh začíná gradovat. Opravdu působivé entrée, kterému nelze odolat.

Po dočtení je vám jasné, že nutně potřebujete druhý díl. Tohle napínavé dystopické dobrodrusžtví vás jen tak nepustí! Rozhodně bych knihu doporučila čtenářům, kteří jsou v tomto žánru jako doma a tíhnou k ya. Užijete si to a určitě budete držet pěsti novým hrdinům!

Co na Evoluci: Město přeživších říká Chensie? Pravda, vadily mi tam určité nelogičnosti, kdy měli prostě kliku nebo se jednalo o berličky autora, ale všechno se ztrácí v záři napětí a zajímavého příběhu. Od poloviny jsem byla hodně zainteresovaná a nešlo se odtrhnout, tudíž jsem zbytek knihy doslova spolkla za jeden den. Jestli se těším na druhý díl?  Tak to se vsaďte! Nemůžu se dočkat, až zas budu v tom neobvyklém světě cedit krev a pot!

Když Lucie a Jem spolu se skupinou dalších studentů cestují do Spojených států kvůli výměnnému pobytu, ani ve snu by je nenapadlo, co na ně čeká. Po nouzovém přistání letadla na letišti v Denveru si uvědomí, že svět, jak jej dosud znali, již přestal existovat. A to navíc nejspíše opravdu dávno. Přistávací dráha je zarostlá a letištní terminál opuštěný, nikde není ani živáčka. Město si bere zpátky příroda a na každém kroku na ně číhají všemožná nebezpečí. Zdá se dokonce, že se proti nim spikla i zvířata. Co se vlastně stalo? Během své nebezpečné cesty do centra města se dozvídají o nárazu komety a zničení civilizace. Stali se z nich jediní přeživší na ztraceném světě? A mají vůbec nějakou naději, když je proti nim nejspíše celá Země?

Nakladatelství: Bookmedia
Žánr: Dystopie, Young adult
Ze série: Evoluce