Recenze: MOUDROST PSYCHOPATŮ (Kevin Dutton)

Svatí, špioni a sérioví vrazi

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Portál
Chci zakoupit titul Moudrost psychopatů!

Anglický psycholog Kevin Dutton je svými knihami známý nejen v zahraničí, ale také v ČR. Titul Moudrost psychopatů vychází u nakladatelství Portál jako druhé vydání, po kterém je velká poptávka. Nejednomu čtenáři udělá tak nakladatelství radost, i já jsem štěstím bez sebe, že se mi tak chytré, temné a kontroverzní dílo dostalo do rukou.

Už dle úvodu poznáte, že téma vás nejen chytne, ale doslova omráčí. Autor totiž začíná působivě už od začátku a neponechává si šokující fakta pro sebe.

Můj táta byl psychopat. (Str. 7)

První věta publikace vám vypoví vše, co potřebujete vědět. Ano, je nutné mít pevné nervy a tématu se věnovat. Ano, je potřeba odložit svou citlivost do kouta, až se budete koupat ve vše pohlcující temnotě. Není to rozkošné, jak na vše lze aplikovat obyčejnou upřímnost? Kevin Dutton jí umí náramně využít.

Čtivé texty doplněné o autobiografické prvky a jednoduché černobílé ilustrace v sobě skrývají opravdové nebe (vlastně peklo) pro čtenáře, kteří mají kontroverzní námět, týkající se psychopatů a sériových vrahů v oblibě. Nepojednává se jen o tomto, jako třešničku na dortu máte spousty informací i z jiných odvětví temnot a tak kniha působí velmi celistvým, propracovaným a někdy až umanutým dojmem předložit čtenářům poctivé a věrohodné informace. Autor se totiž nevrhá jen do faktického líčení a psychologie, ale popisuje také reálné události, strašlivé činy zrozené z temných osobností a do toho všeho zapojuje své vlastní poznatky a prožitky. Díky tomu se před vámi odehrává nestvůrná scéna, od které se čtenář, zaujatý tímto tématem sotva odtrhne.

Publikace je potěšením zejména pro náročnější čtenáře, kteří se zajímají o psychologii a dané téma jako takové. Máte-li už námět načtený, nemusíte se obávat, že vás autor nepřekvapí. Naopak vám pomůže rozšířit svou posedlost. Jste-li nováčkem, bude pro vás čtení o něco málo problematičtější, ale není to nic, co by vám kazilo četbu, spíše budete postupovat pomaleji v některých částech. Styl psaní je vyprávěním ryze lidským, mírně citově zabarveným a o to blíže k té hrůze máte. Vyvolává silné emoce, jste-li citlivým čtenářem, a může na vás působit tak ponuře, až se vám udělá z některých faktů opravdu zle.

Nepochybně se jedná o čtení, které zkrátka nesnese každý, ač Kevin Dutton netlačí na pilu a nesnaží se vás šokovat, tak prostě informace takové jsou. S tím se nedá nic dělat, pokud má upřímně líčit vše, co se psychopatů a sériových vrahů týče.

Psychopat totiž na ničem nevidí nic špatného. Pro něj existují pouze dobré věci. (Str. 11)

Vidíte, jak jednoduše, přímě a snadno vám autor představuje obsah? Není nic lehčího než skutečnost, kterou vám nechává rozehrát se před očima. Kevin Dutton je totiž nejen významný psycholog, ale také báječný vypravěč, jenž vás vtáhne do příběhu plné zrůdnosti a šílenství. Na druhou stranu poukazuje na odlišnosti, ale i stejně tak zobrazuje, že se vlastně určitým způsobem tito lidé nijak neliší a proto je velmi nesnadné je poznat. Ačkoliv jste zřejmě ve svém životě již na někoho obdobného narazili, podle autora si to možná ani neuvědomujete.

Už jsem vás informovala o černobílých ilustracích a ráda bych se k nim ještě vrátila. Ono to s nimi totiž není jen tak. Z větší části se jedná o různorodé grafy, z dalších jsou to na první pohled nevinné psychologické rébusy. Není nic lepšího, než získat praktický náhled na to, o čem autor mluví. Můžu vám rovnou říct, že při prvním takovém nečekaném triku, mě až zamrazilo. Nebylo to naposledy, co mě autor dostal!

Poznámky tentokrát nejsou pod čarou, jak jsme u většiny knih zvyklí, ale naopak až na konci knihy. Je jich opravdu velké množství a mně je jasné, že pod čarou by ubíraly dost místa a nejspíš by se četlo ne zrovna příjemně. Na druhou stranu nemusí být každému po chuti, když má při každé poznámce listovat až na samý závěr a dle čísla si hledat informace.

Kniha je velmi drsná, odhaluje vám svět, o kterém většina z vás nechce ani slyšet. V poklidu a rádoby bezpečí domova si to mnozí ani neuvědomují a pokud publikaci přečtete, váš život už nebude stejný. Tak silně na vás dokáže Kevin Dutton se svými znalostmi a zkušenostmi zapůsobit. Není důvod, proč bych Moudrost psychopatů neměla doporučovat. Je to  temný klenot do sbírky těch, kteří jsou k námětu lákáni jako můry ke světlu. Ovšem máte-li v sobě dost emocí a obáváte se, možná to zlo, skrývající se uvnitř lidí, nedokážete vstřebat.

Co na Moudrost psychopatů říká Chensie? Téma mě láká, nejsem žádný lajk. V tomto případě mám načteno už víc než pár pohnutých knih, jež dodaly mým nočním můrám nový rozměr. Nejvýrazněji ze všech na mě zapůsobily knihy Andreje Drbohlava a s nimi i publikace Kevina Duttona, který námět zpracoval beletristicky a téma rozvedl, ač se také týkalo sériových vrahů, především se zaměřuje na psychopaty. To mi vyhovovalo. Uměl je oživit takovým způsobem, až mi po zádech přecházel mráz. Nebudu tvrdit, že mi z toho nebylo špatně, bylo a jak. U takové četby to lze očekávat a upřímně... stejně jsem byla fascinována a publikace si mě získala na celé čáře!

Knižní obálka je prostě parádní. Jednoduchá a svým způsobem i maličko temná. Mě zaujala na první pohled a věřím, že vás si získá taky.

Na své strhující cestě do života psychopatů a jejich vychytralého chování známý oxfordský psycholog Kevin Dutton odhaluje existenci stupnice „šílenství“, na níž má své místo každý z nás. S pomocí nejnovějších metod zobrazování mozku a rozvíjejících se neurověd ukazuje, že brilantní neurochirurg, postrádající empatii, má se sériovým vrahem, jenž zabíjí pro potěchu, společného víc, než bychom si chtěli připustit, a že lupič na spoře osvětleném parkovišti může být stejně ledově klidný jako ten nejúspěšnější podnikatel.
Když autor rozvíjí svou teorii, že psychopatické sklony má v určité míře každý, dochází k názoru, že společnost jako celek je dnes psychopatičtější než kdy předtím. Koneckonců, psychopati bývají nebojácní, sebevědomí, okouzlující, bezohlední a soustředění na cíl – což jsou vlastnosti jak šité na míru úspěchu v 21. století. Moudrost psychopatů, provokativní po všech stránkách, je vzrušující dobrodružství, jež odkrývá, že právě naše zavrhované temné stránky často ukrývají trumfy úspěšnosti.
Prof. Kevin Dutton je výzkumný psycholog v Calleva Research Centre for Evolution and Human Sciences na Magdalen College při Oxfordské univerzitě. Je členem Královské lékařské společnosti a Společnosti pro vědecké studium psychopatie. Česky vyšla též jeho kniha Psychopatův průvodce na cestě k úspěchu.

Žánr: Psychologie, Naučná literatura
Počet stran: 320