Recenze: NOC, KDY PADALY HVĚZDY (Radka Zadinová)

Hodnotná young adult pro dívky!

Za recenzní výtisk děkuji eshopu Knihcentrum
Knihcentrum.cz na FB

Radka Zadinová je česká spisovatelka, která má na kontě již spousty knih. Zaměřuje se na romance především pro dívky. Ranč u Sedmi strak je nová série, která vychází u nakladatelství Cpress. První díl Dívka odnikud vyšel v roce 2018. V závěru téhož roku se čtenářům dostalo pokračování Noc, kdy padaly hvězdy, kdy se čtenáři znovu a tentokrát mnohem blíže setkávají s Dianou. Začátkem března se můžeme těšit na třetí díl s názvem Údolí ticha.

Varování: Recenze může obsahovat spoilery. Pokud jste nečetli první díl, mohl by vás můj text připravit o překvapení.

Styl psaní je dospělejší, než čekáte u běžného románu young adult. Ovšem k jádru příběhu se víc než hodí, protože Noc, kdy padaly hvězdy opravdu není obyčejná kniha a nabízí zajímavý náhled na silné téma. Ač se tři pasáže odehrávají v ich-formě, aby vám autorka představila niterné pocity ústřední postavy, vše ostatní už je zobrazeno v er-formě, což umožňuje pohlížet na děj z více úhlů pohledů a odkrývat tak vše podstatné. To se spisovatelce daří na jedničku. Styl psaní je sice propracovaný, ale jelikož se od klasických ya knih liší, je možné, že si na něj budete muset zvyknout. Já sama jsem v prvních třiceti stranách byla nejistá a nevěděla jsem, jestli se dokážu začíst. Zvládla jsem to po čtyřicáté stránce a od té doby bylo velmi těžké se odtrhnout. Onen styl je propracovaný, ale na někoho může působit trochu zvláštně díky dospělejšímu vyobrazení pubertálních hrdinů. Slovní zásoba a její použití odpovídá dospělé ženě, která se nesnížila na úroveň své hrdinky. Z počátku vám to může vadit, ale později pochopíte, že tahle neobvyklost je rozhodně kvalitním plusem.

Noc, kdy padaly hvězdy je volné pokračování série Ranč u Sedmi strak. První díl Dívka odnikud se věnoval šestnáctileté Nině, se kterou se v tomto příběhu rovněž setkáváte. Nina a Diana jsou kamarádky, společně se podporují a řeší nebo se alespoň snaží řešit své trable. Nina se potýká s problémy, které řešila již v prvním díle a zažívá romantický vztah s Michaelem. Pokud jste si oblíbili hrdiny z předešlé knihy, určitě vám scházet nebudou, protože se znovu ocitáte ve stejné rodině, jen nyní z úhlu pohledu někoho jiného...

V tomto případě se ústřední postavou stává dívka Diana, která má za sebou  nepříjemný a drtivý zážitek, se kterým se musí vypořádat. Vrátila se ze sanatoria zpět na ranč, ale vůli žít dál hledá těžko. Především, když válčí s nedostatkem spánku a jídla. Ke všemu se však přidávají ještě nesnáze s maminkou. Samu sebe už skoro nepoznává - nejen fyzicky, ale také psychicky. Když narazí na Libora, kterého její otec najal, dostane se jí neobvyklého přijetí.

Zdá se, že Libor má také své vlastní tajemství, o které se nechce podělit, a navíc nezkrotnou sílu Dianě pomoci znovu začít žít. Ač jsou jeho techniky poněkud tvrdé a občas i bezohledné, zřejmě se jedná o ten správný způsob. Konečně někdo ukazuje Dianě správnou cestu a pomáhá jí žít. Vzniká mezi nimi přátelství nebo je to jen pouto potřebné pro Dianino znovuzrození?

Aby toho nebylo málo, tak se do příběhu vkrádá tajemný Fantom, který Dianě píše skrze sociální síť. Rozhovor působí nevinně, ale kdo se skrývá za neznámým ctitelem a jaké jsou jeho úmysly?

Dějová linie se hodně zabývá myšlenkami hlavní hrdinky, která to nemá jednoduché a neustále se snaží získat pocit, že znovu žije. Je pro ni těžké bojovat. Na jednu stranu to působí, že se tím vším až příliš zaobírá, na druhou stranu je to ale přirozené a uvěřitelné, protože takhle to nejspíš opravdu může fungovat. Ztvárnění zásadního problému má hodně, co do sebe. Autorka tabuizované téma nerozebírá objektivně, ale zaměřuje se na oběť a řešení jejího problému. Věřím, že se z případu Diany mohou čtenářky hodně poučit a aplikovat její řešení na své, doufám, menší nesnáze. Podstatné jsou hlubší myšlenky, které se vám snaží Radka Zadinová skrze svůj příběh předat. Mezi ty nejpodstatnější patří: Nevzdávat to a zkoušet žít dál.

Čtivá dívčí romance je opravdu svižná a ač se Diana potýká se svým vnitřním chaosem a bolestí, tak se ale i neustále něco děje. Vše v rámci přirozeného vývoje. I když si občas říkáte, co to ty postavy proboha provádějí (zejména u Libora jsem při prvním setkání nechápavě mrkala), tak vězte, že vše má svůj důvod a jejich činy jsou opodstatněné. Charaktery hrdinů jsou vytvořené stejně přirozeně jako samotný děj. Jednají sami za sebe a působí opravdu živě. Jejich podstata je skutečná, jako by se autorka nechala inspirovat skutečnými lidmi a přenesla je na papír. Dokáží vás velmi snadno přesvědčit o své ceně. Nejlepší je, že se román nezaměřuje jen na ústřední postavu, ale i vedlejší postavy žijí svůj vlastní život. Odehrává se nejedno životní drama, které dotváří celistvost celého příběhu.

Romance není typická a ani prvoplánová. Upřímně nejprve ani nevíte, stejně jako Diana, jak tohle všechno dopadne. Pro ni je nejpodstatnější, aby zas začala být sama sebou a tak nějaké motýlky v břiše neřeší. Ačkoliv je příběh romantický, tak poněkud surovějším způsobem, což je opět šikovné ztvárnění a zaujme především ty, kteří nechtějí sladkobolnou a ryze medovou romanci.

Závěr odkrývá šokující zvraty a doplňuje čtivý a dynamický děj o nové informace. Konec působí trochu zrychleným dojmem, nejspíš by bylo vhodnější ho trochu protáhnout, aby působily dané zvraty o něco přirozeněji. Řekla bych, že ono zrychlení je jedinou vadou jinak uvěřitelného a velmi dobře podaného příběhu.

Noc, kdy padaly hvězdy je důmyslný název, který pochopíte až při čtení knihy. Na první pohled se zdá, že se za ním bude skrývat cosi lyrického, ale pravdou je, že zobrazuje spíše nostalgii, odvahů a autorčinu důmyslnost. Celkové doladění knihy jednoduchými srdíčky je podle mého efektivní. Díky tomu, že nebyla použitá žádná ukřičená barva, ale naopak je vše laděné do světle modré, nestává se z toho kýčovitý doplněk. Ba naopak se neokázalé ilustrace ke knize víc než hodí, protože propracovaný je obsah a není potřeba jej tedy zbytečně krášlit.

Kniha se od klasických young adult romancí rozhodně hodně odlišuje. Zaprvé právě již zmíněný dospělý styl psaní, který knize dodává šmrnc a osobitost. Zadruhé ona hlubokomyslnost a hodnotné ztvárnění tabuizovaného tématu. Zatřetí v sobě skrývá poučení, které byste u některých (nejen) dívčích románu bohužel hledali marně... Řekla bych, že v tomto případě se kniha bude líbit nejen mladým čtenářkám, ale i těm starším. Oceníte, že si Radka Zadinová dala záležet a napsala kvalitní příběh, který má hodně, co nabídnout, ať nenáročným nebo i náročnějším čtenářkám.

Co na Noc, kdy padaly hvězdy říká Chensie? Na styl psaní jsem si musela zvyknout a to především proto, že jsem zvyklá číst ty běžné nekomplikované ya knihy, které jsou všude k dostání. Jsem velmi ráda, že se mi do rukou dostal román české autorky, která dává důraz na hodnotu příběhu a dokáže svým příběhem čtenářům něco předat. Byla jsem nadšená, že se oddechovka snadno prolíná s četbou pro náročné a zobrazuje kýžené myšlenky. Romance se mi po té čtyřicáté stránce doslova četla sama a velmi dobře. Těšilo mě její čtení. Hledala jsem řešení spolu s hrdinkou, snažila se ji pochopit, vnímat další indicie. Bylo to skvělé čtení a moc mě bavilo. Rozhodně mám v plánu přečíst si od spisovatelky Radky Zadinové další kvalitní knížky.

Knižní obálky jsou opravdu malebné a to u všech tří dílů. Důraz je dán na jednoduchost a pestrost barev. Myslím, že takové ilustrace se ke knihám opravdu hodí a krásně dokreslují celkovou atmosféru.

Diana se po dvouměsíčním pobytu v sanatoriu vrací na ranč U Sedmi strak, ale má dojem, že tam nikoho nepoznává. Nejděsivější je, že nepoznává ani sama sebe. Její život, jak ho znala, nadobro skončil. Jak se má vyrovnat s tím, že o všechno přišla? Má vůbec cenu snažit se najít nový smysl života? Pomůže jí v tom Libor, kterého táta přijal na výpomoc ve stájích, či tajemný Fantom, který jí píše na Facebooku? Možná tu trpkou prázdnotu vyplní brigádník Matt, v jehož něžných očích by se dokázala utopit… Může ale někomu z nich skutečně důvěřovat? A dokáže ještě vůbec důvěřovat sama sobě?

Nakladatelství: CPress
Žánr: Young adult, Dívčí romány
Ze série: Ranč u Sedmi strak