Recenze: MÍSTO, KDE BYDLÍM

Středoškolské drama, týkající se vážných témat!

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Slovart - #Booklab

Americká spisovatelka Brenda Rufener má na svém kontě prozatím dvě knihy. V České republice debutovala s románem Místo, kde bydlím, který má knižní obálku laděnou do zelené barvy. Ilustrace odpovídá školním skříňkám z dobrého důvodu. Jakmile se začtete, ocitáte se na střední škole a prožíváte svižné drama...

V ich-formě přítomného času se odehrává vypravování z úhlu pohledu hlavní protagonistky Linden. Dynamické pasáže občas protnou vzpomínky, uvedené v kurzívě, které vám odkrývají Lindenin život a tajemství... Styl psaní je velmi příhodný k dané situaci a skvěle vám zobrazuje surovou realitu. Navíc potěší i náročnější čtenáře, kteří mají v oblibě propracovanější styl psaní young adultek. Překlad se rozhodně povedl, obsahuje i dvojsmysly (neerotické!), které ocení čtenářky detailistky zkoumající věty až na dřeň. Tento šikovný prvek čtení dodává šmrnc.

Linden Roseová je bezdomovec. Přespává na své střední škole a snaží se žít tak, aby mohla být nezávislá. Nechce podléhat státu a přijít o svou svobodu. Ale jak je možné, že je mladá dívka na vše sama? Otázky vám zodpoví sám její životní příběh, který se týká především nocování ve škole, přátelství a touhy dostat se na vysokou školu. Nadaná redaktorka školních novin je holka do nepohody, se kterou prožijete nečekané.

V patách jí jsou její přátelé. Korejský kamarád Seung zve Linden často k sobě domů. Tvoří druhou část trojlístku a i když si myslí, že je pro něj Linden nejlepší kamarádkou, netuší o ní celou pravdu... Jen lži a polopravdy.

Stejně jako Franklin, kterému přezdívají kvůli zábavné historce přezdívkou Ham. Tenhle kluk je ulítlý, veselý a přátelský. Zajímá se o sebe, ale i o své okolí a jeho průpovídky vás donutí protáčet oči a usmívat se.

Dohromady je tento trojlístek pevný, tedy na první pohled. Při bližším setkání zjistíte, že Linden hraje sama za sebe a na nikoho jiného se spoléhat nechce a nemůže. Co ji provází tak děsivého, že je Linden uzavřená do sebe a nemůže k sobě nikoho pustit? Jednoho dne už ty lži nebudou neprůstřelné...

Hrdinové jsou uvěřitelní, ale někdy jejich chování účelově vybočuje. Dá se to připsat i pubertálnímu chování, které ovšem s postavami mlátí zřejmě ve chvílích, kdy se to autorce spíše hodí. Nejedná se o fakt, který se v ději vyskytne párkrát. Není to natolik alarmující, ale náročnější čtenář si povšimne jistého afektu, se kterým někdy postavy jednají a působí to lehce přes čáru.

Dějová linie je jednoduchá a vy se díky ní procházíte na střední škole Hinderwoodské střední škole. Prožíváte mnoho dramatických zážitků, které jsou pro hrdiny podstatné i méně důležité. Postupně skládáte dohromady střípky a sestavujete obrázek, který pro vás sepsala talentovaná a šikovná autorka.

U nakladatelství Slovart je běžné, že narazíte na romány, týkající se hlubších námětů. Ačkoliv se jedná o young adult, zpracování je o něco dramatičtější než by možná bylo vhodné a tím trochu trpí i uvěřitelnost a přirozenost. Chápu, proč autorka trošku tlačila na pilu a při čtení mi to vlastně ani nevadilo, protože jádro problému je opravdu podstatné. Takové podnětné příběhy dokážou zasáhnout a Místo, kde bydlím není výjimkou. Rozhodně patří mezi tituly, jež vám nabízí mnohem víc než jen povrchní náhled na obyčejný příběh. Kniha jde do hloubky a kýžená témata mezi nimiž nechybí šikana,  bezdomovectví, chudoba a násilí jsou rozhodně zajímavě podaná. Atmosféra je díky tomu samozřejmě mírně depresivní a nostalgická. V některých částech více emocionální a dokáže zasáhnout na správném místě. Od poměrně krátkého uvedení do děje se tedy ocitáte v příběhu, který je tak trochu jako na houpačce.

Dramatické ztvárnění hlubších námětů je doplněno o klasický prvek, který je dnes využíván autory poměrně hojně kvůli rozmanitosti. Už se to dá považovat i za literární trend. Jedná se o homosexualitu, která je doplňkem a knihu o dané téma obohacuje minimálně.

Milostná linie je v rámci ya méně výrazná než u klasických románů. V tomto případě potěší především čtenářky, které stojí o reálnější románek. Nadnesenost v tomto případě nebyla použitá, což je velmi dobře, protože by se to k surovému ději nehodilo.

Závěr je s ohledem na předchozí děj nadsazenější, jako by se Brenda Brufener snažila poukázat na možnosti, které lidé mají a vehnat vám do srdce naději. Na samém konci je pasáž, týkající se dané problematiky aneb Kam se obrátit. Rozhodně podstatná část, která poukazuje na to, že kniha byla napsána za určitým účelem a za mě rozhodně splňuje své poslání...

Jelikož se jedná o young adult příběh, kniha je tedy spíše pro mladší čtenáře, jež mají v oblibě hodnotná díla. Potěší nejen nenáročné, ale i náročnější milovníky knih a myslím, že ani starší čtenář nebude mít problém se do románu začíst a prožít ho.

Co na Místo, kde bydlím říká Chensie? Velmi chytlavé a svižné čtení, které mě hnalo dál díky svým tajemstvím. Toužila jsem na ně přijít a také se mi to samozřejmě podařilo. Hrdinové působili občas dojmem, že dramatizují, ale jelikož celý příběh byl poměrně dramatickým náhledem na školní léta, tak se mi to k ději hodilo. Kniha se mi líbila, i když závěr mě trochu zklamal. Mám ráda hodnotnější romány, které mají za účelem vám něco předat a nejen pobavit. Linden to neměla jednoduché a já si ji ve výsledku hodně oblíbila i s jejími spolužáky. Za mě velmi dobré čtení, za které jsem rozhodně ráda. Nebýt #Booklab, zřejmě bych spousty kvalitních knih neobjevila. Objevujte se mnou, stojí to za to!

Linden před ostatními něco tají – je bez domova a bydlí na chodbě své střední školy. Při životě a stranou pozornosti ji udržuje jen školní blog, který má na starost, přátelství s Hamem a Seungem a vidina budoucnosti daleko od městečka, kde nyní bydlí. Když ale spolužačka Bea přijde do školy s natrženým rtem, Linden to hluboce otřese a připomene jí to vlastní šrámy z minulosti. Pochopí, že může násilí učinit přítrž jedině tím, že odvypráví Bein příběh a smíří se s vlastní tíživou minulostí. I kdyby to znamenalo porušit pravidla přežití, jež si stanovila, a ohrozit tajemství, která se naučila skrývat.

Nakladatelství: Slovart - #Booklab
Počet stran: 278