Recenze: MĚSTO Z POPELA (Cassandra Clare)

Kam vás dobrodružství s lovci stínů zavede tentokrát?

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Slovart - #Booklab

Nedávno jsem vydala recenzi prvního dílu ságy Nástroje smrti. V dlaních jsem totiž svírala zcela nové vydání od Slovart - #Booklab, které je na první pohled neodolatelné. Stejně tak tomu je i u nové knižní obálky tohoto dílu. Na první pohled matný povrch se blyštivě leskne ponurými barvami a dokresluje neobyčejný svět lovců. Už jste se do něj stačili ponořit? Já ano!

Varování: Recenze může obsahovat spoilery, týkající se prvního dílu.

Vyprávění se odehrává opět v er-formě, doplňují ho nejen poutavé popisy, ale také dokreslující prvky osobitosti postav, jejich rozhovory, vtípky i myšlenky a především akční scény. Z prvního dílu Město z kostí jste zvyklí, že děj je trochu zdlouhavější, což může působit na jeho dynamiku. Báječná atmosféra vám zobrazuje neodolatelný ponurý young adult příběh, který se opět dělí na pět částí včetně prologu a epilogu. Čekají vás pasáže s názvy Démanty a dým, Sezona v pekle, Brána pekla a Den hněvu.

Po neskutečném dobrodružství prvního dílu, kdy jste zjistili spousty šokujících informací a spolu s Clary prožili něco opravdu nečekaného se znovu ocitáte ve světě lovců stínů. Hned na začátku vás přivítá jejich humor, ryze lidské došťuchování a domácká atmosféra. Jako byste byli zas mezi svými. Zatímco Jace, Alek a Izabel se mohou samou láskou sežrat v boji i po něm, tak Simon a Clary spolu vychází výtečně. Ani jeden z nich nemá tušení, co všechno jim osud autorka přichystala a netušíte to samozřejmě ani vy. Nuže, budete zírat!

Ústřední hrdinové jsou vám již známí. Především se dějová linie motá kolem Clary a Jace. V patách jim je Alek se Simonem a Izabel. Přichází i další vedlejší postavy i ty zcela nové, takže rej příšer a lidí se rozrůstá na celkem početnou rodinu. Ovšem díky stylu psaní se nebudete nijak ztrácet. Především, pokud čtete knihy brzy po sobě.  Což v případě nových vydání nakladatelství Slovart - #Booklab můžete, jelikož Město z kostí a Město z popela vyšlo velmi krásně za sebou.

Fantasy svět má autorka promyšlený a propracovaný, což dokázala v prvním díle. Ovšem ve Městě z popela nijak nestagnuje a i nadále jej skvěle rozvíjí a ukazuje vám, že rozhodně má i nadále, co nabídnout a její fantazie je nezměrná. Můžete se těšit na vlkodlaky, upíry, démony, anděly... No, tak trochu miš maš nadpřirozených bytostí, který má svůj řád a především jistou smyslnost, co se týká jejich existence ve světě lovců stínů.

Příběh je hodně obsáhlý a pokud si nepamatujete fakta, můžete se ztrácet. Můžete se ztrácet, i pokud si je pamatujete, protože jich je opravdu přehršel. Náročnější čtenáře spletitější a propracovaný young adult román potěší, nenáročný může mít trochu problémy, pokud nečte bystře. Se všemi těmi démony a potížisty, lovci stínů a magií lovců stínů se může čtenář cítit zahlcený nebo naopak nadšení vším, co sága nabízí.

V prvním díle jste byli hodně šokování. No, ve druhém tomu nebude jinak. Silné napětí, neskutečné zvraty a nové podněty i prostředí si vás získají a to i přesto, že kniha stejně jako první díl obsahuje vláčnější části, které ubíhají pomalejším stylem. Jako by se autorka snažila knihu vyvážit, aby části byly i akční i pozvolnější. To nemusí být některým čtenářům, těšící se na ryze dramatické a akční dobrodružství tolik při chuti, ale s ohledem na děj čtení stejně neodoláte.

V prvním díle si to tolik neuvědomíte, ale ve druhém už vám na mysl přijde, že autorka někdy účelově napíná. Situace, které jsou náhle přerušeny zrovna v nejméně vhodnou dobu, se objevují častěji, než byste předpokládali. Nemáte-li takové texty v oblibě, budete zřejmě drtit zuby o sebe, i když ne natolik, aby vás to odradilo od čtení. Co se týče emocí a lidskosti... Samozřejmě vás čeká spousty silných prožitků, neporazitelné přátelství a...

K závěru se nemohu vůbec vyjadřovat. Znovu se odkrývá něco, při čem vám padne čelist! Pokud se vám líbil první díl, tak druhý věřím, že vás získá i tento. Námět je skutečně okouzlující a má hodně, co do sebe. Pro čtenáře young adult fantasy naprosto neodolatelné dílo.

Co na Město z popela říká Chensie? Už nejsem cílová čtenářka, bohužel. Jinak bych knihu ocenila mnohem, ale mnohem víc. Takhle mám pocit, že mi tam neustále něco chybí a někdy postavy trochu nechápu. Naopak se mi neskutečně líbí námět, protože ten nemá chybu. Nechci být civil, chci patřit mezi lovce stínů a podpořit tohle fantasy šílenství! Dejte mi do ruky Stélu a já budu zachraňovat svět! :))

Clary Frayová si toužebně přeje, aby se její život vrátil do normálních kolejí. Ale co je vůbec normální, když jste lovec stínů, zabíjíte démony, vaše matka je v kómatu způsobeném kouzlem a vy najednou vidíte obyvatele podsvěta, jako jsou vlkodlaci, upíři a víly? Kdyby se Clary obrátila ke světu lovců stínů zády, mohla by trávit víc času se svým nejlepším kamarádem Simonem, ze kterého se postupně stává něco víc než jen kamarád. Lovci stínů ji však nehodlají nechat odejít, obzvláště její pohledný, avšak nesnesitelný znovunalezený bratr Jace. Navíc jediný způsob, jak by mohla Clary pomoci své matce, je najít Valentýna, nebezpečného a zákeřného lovce stínů, který je zároveň jejím otcem.
V napínavém pokračování románu Město z kostí Cassandra Clareová vtáhne čtenáře zpět do temných spárů newyorského podsvěta, kde moc znamená pokušení a láska s sebou vždy přináší nebezpečí.

Žánr: Fantasy, Young adult
Ze série: Nástroje smrti (2)