Recenze: CHCI ČÍST JAKO MÁMA S TÁTOU (Hana Havlinová)

Jak se stát čtenářem

Skutečností je, že české i mezinárodní výzkumy dlouhodobě poukazují na významnou úlohu rodiny při vytváření pozitivního vztahu dětí ke knihám, při utváření jejich vztahu ke čtení. Kdysi dávno - už jako začínající učitelka - jsem pochopila, že bez spolupráce s rodiči svých žáků a vzájemného pochopení, že nám jde o „společnou věc“, tedy o budoucnost jejich dětí, se nebude moje úsilí setkávat s takovou odezvou, jakou byc si představovala a přála. (Str 9.)

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Grada

U nakladatelství Grada vyšel báječný titul, který je velkým rádcem všem rodičům, jež chtějí pomoci svým ratolestem při nauce čtení. Autorka Hana Havlinová má více než dvacet let praxe jako učitelka na prvním stupni základní školy. V titulu je znát, že své zkušenosti umí použít a vést vás tak, jako by před vámi právě přednášela. Naučíte se toho mnoho a co víc, naučíte mnoho i své děti.

V úvodu s názvem Proč rodina? vám Hana Havlinová vyzrazuje, proč publikaci nasměrovala na rodiče a nikoliv na učitele. Pokud rodič a učitel spolupracují, dokážou logicky mnohem víc zapůsobit na dítě a pomoci mu v učebním plánu. Tak to vidí i autorka a proto máte možnost přečíst si prakticky renomovanou studii na téma čtení.

Samozřejmě nechybí obsah, který vás informuje o nejpodstatnějších milnících a rozvíjí je. Já vám některé pro představu zobrazím:
  • Trochu teorie
  • Jak na to
  • Řeč a slovní zásoba
  • Pozornost, paměť a zrakové vnímání
  • Aktivní naslouchání a představivost
  • Písmena a slova
  • Čtení a psaní krátkých textů
  • Kresba a psaní
  • Dětská tvorba

Autorka se rozhodla pro subjektivnější přednes, díky němuž máte pocit, jako byste absolvovali velmi  příjemnou a poučnou přednášku. Tématem je čtení, rozebrané ze všech možných úhlů. Nebudu vám lhát, je to věda - alespoň vám to tak přijde. A tušíte, že takové procvičování, které je sice situované jako zábavná hra, bude dřina, ale také věříte, že vašemu dítku pomůže. Hana Havlínová dokáže být hodně přesvědčivá a ukazuje vám tolik možností, jak své dítě nenásilně přivést ke čtení a pomoci mu snadněji se tomu poddat a rozčíst se, že budete chvíli úplně nadšení i vyděšení zároveň. Bude vás to stát čas, ale čas, který za to všechno stojí.

Mimo podnětných poznatků se tedy dovídáte i způsoby, jak své dítě učit. Jaké hry s ním hrát, aby si navyklo čtení. Jak ho povzbuzovat. Autorka poukazuje i na psychickou stránku dítěte, kdy nic není třeba lámat přes koleno, ale prostě ho formou hry povzbuzovat.

Řekla bych, že tato publikace pomůže rodičům, kteří mají možnosti a chtějí se svým dětem věnovat a pomáhat jim. Je to jedna z těch knih, které vás po dočtení navnadí i psychicky vysají, protože víte, že vás čeká nesnadné období, které vás láká i děsí. Nebude to snadné pro vás ani pro vaše dítko, ale opět máte možnost mu pomoci číst brzy a s nadšením. Navíc opět prohlubujete vzájemné emoční vztahy, k nezaplacení. Určitě není důležité, jestli vy sami jste čtenáři. Podstatné je, že chcete to nejlepší pro své dítko, a tak pro to něco děláte - třeba začnete tím, že si zakoupíte tento titul a začnete vzdělávat nejen sebe, ale i svého malého čtenáře.

Co na Chci číst jako máma s tátou říká Chensie? Nikdy si neříkejte, že nemůžete udělat víc. Nebo že vás nic nepřekvapí. Vždy se najdou okamžiky a informace, které vás přesvědčí, že můžete být překvapení a můžete dělat víc! Já zatím nemám možnost vyzkoušet, jakým způsobem bude teorie fungovat v praxi, ale rozhodně mám v plánu se takhle svým chlapečkům věnovat. Brzy mě to čeká, takže budu přemýšlet, jak nejlépe vše nadnést tak, aby Mikey neztratil zájem a bavil se. Moc se mi líbí způsob, jakým to Hana Havlínová pojala. Je poznat, že je učitelka a má to v krvi. Dokázala mě toho naučit mnoho a já věřím, že dle jejích návodů svedu pomáhat s učením i svému synkovi.

Udělejte ze svého dítěte čtenáře! Předčítejte dětem, vyprávějte si společně příběhy, hrajte si a objevujte zajímavé texty všude kolem sebe!
Zkušená autorka nabízí všem rodičům, ale i učitelům jednoduché hry a aktivity, které mladším dětem usnadní vstup do čtenářského světa a zdokonalí jejich čtenářské dovednosti.

Co kniha dětem přináší?