Recenze: KRÁSA A JED OLEANDRU (Teresa Simon)

Emotivní osudy jako na dlani!

Za recenzní výtisk děkuji Knihy Dobrovský - nakladatelství Beta

U nakladatelství Beta vyšly dvě báječné knihy. Prvním románem, který jsem vám představovala, byl P.S.: Nesnáším tě (recenze). Romance s military prvky, která je skvělou oddechovkou, do níž se zamilujete. Nyní bych vám ráda představila dojemný titul, který nabízí ještě mnohem víc! Co vás upoutá na první pohled? Žensky laděná ilustrace s květinovými prvky s poválečným městem v pozadí. Knižní obálka jasně napovídá, čeho se titul týká a čím vás vlastně zaujme a nepustí.

Styl psaní je čtivý a podmanivý. Vyprávění se střídá v er-formě i ich-formě dle potřeby a zavádí vás tak hlouběji do propleteného příběhu. Spletitá dějová linie zaujme nenáročné i méně náročnější čtenáře, kteří rádi čtou o osudech lidí...

Procítěný prolog se odehrává 1. července 1943 v Hamburku a pojednává o emotivní ztrátě, která vás sice nezasáhne tak hluboce, jako danou postavu, protože je pro vás vše nové a teprve se začítáte, ale rozhodně vám zobrazí, jakým směrem se asi tak bude příběh odehrávat a co od něj můžete čekat.

Po krátkém úvodu se ocitáte opět v Hamburku, tentokrát ovšem v roce 2016, kdy své starosti řeší ústřední hrdinka Jule Weisbachová. Již podle anotace víte, že Jule je majitelka kavárničky, která se však musí vypořádat se svými finančními problémy. Její svět se nakloní až poté, kdy se jí do rukou dostane Sophiin deník...

Pasáže, kterým vévodí převážně Jule, se střídají s kapitolami, kterými vás provází Sophie Terhoven. S tou se poznáváte ve druhé kapitole, odehrávající se v červnu 1936, očekávaně opět v Hamburku. Takřka sedmnáctiletá Sophie vás seznamuje v er-formě se svým životem. Je zamilovaná do Hannese, který její lásku opětuje, a netuší, že se nad nimi stahují mračna...

Co může být trochu problémem je množství postav, které se vám mohou plést. Čtenáři, kteří knihu nebudou odkládat, se s tímto problémem nejspíš potýkat nebudou. Je potřeba se začíst a děj vnímat, protože je plný lidských osudů, jež vám autorka zajímavě zobrazuje. Mezi nejvykreslenější postavy patří Sophie a Jule, nahlížíte do jejich životů a postupně se dotváří dojemná mozaika, která některým čtenářkám nedá na hrdiny zapomenout.

Mezi podnětné prvky patří nacismus. Německo se pod vlivem nacistů  mění. Ne, že by autorka šla až na dřeň, ale podává určitý náhled, což je příjemným zpestřením i poučením zároveň. Linie, odehrávající se v roce 2016, je také autentická a samozřejmě poukazuje na tamější strasti, kterými hrdinové prochází. Nic není snadné. Čekají je krásné i temné okamžiky. Zkrátka skutečný život, snadno vnesený do tištěné podoby, na který se nezapomíná.

Emoce na citlivější čtenáře mohou silně zapůsobit. Autorce se daří jednotlivé charaktery od sebe právě skrze city oddělit a i jejich prožívání je autentické. Vyznívá upřímně. Někdy může působit až lehce přehnaně či pateticky, což nebylo vůbec na škodu, protože způsob prezentace odpovídal hrdince a dotvářel ji.

Napínavý a propracovaný příběh o lásce a válce je plný nesnadného života, chmurných zákoutí a nespravedlnosti. Zásadní je i pohled na lidskost, kterou v dané době autorka popsala tím správným způsobem, až pocítíte touhu zasáhnout.

Nejedná se samozřejmě o erotický román, ale i přesto chvíle plné romantiky a něhy vám čtení zpestří a zpříjemní. Ne vždy se však jedná o krásné okamžiky, s osudy lidí prožíváte nejen to dobré, ale i to zlé.

Napětí se během čtení stupňuje a během závěru samozřejmě vrcholí. Taje vychází na povrch. Nevím, zda v průběhu čtení odhalíte směr, kterými se udávají, ale věřím, že budete překvapení a dojatí.

Titul bych doporučila čtenářkám, které tento žánr vyhledávají. Román se jim vryje do srdce a poskytne zážitek, který v nich nemálo zanechá.

Co na Krásu a jed oleandru říká Chensie? Trochu jsem se ztrácela, co se týče postav, protože jsem na čtení neměla potřebný klid. Ale jelikož mě osudy zajímaly, nedělalo mi problém si kapitolu přečíst znovu, abych věděla, co přesně se odehrálo. Je fakt, že ty emoce byly v některých chvílích silné, ale něco mi přišlo, že bylo líčeno s jakýmsi patosem, což mi trochu kazilo upřímnost příběhu. Já takové příběhy nečtu příliš, takže mi téma přišlo originální a svěží. Já jsem zvyklá číst onu válečnou dobu spíše z military pohledu než v rámci romance, ale znám čtenářky, které Krásu a jed oleandru budou zbožňovat už pro její spletitost a promyšlenost.

Poutavý příběh o lásce a válce, ale také o koláčích, dortech a kávě

Hamburg 1938. Mladá Sophie Terhoven, dcera vlivného obchodníka s kávou se zamiluje do chudého syna pouhé kuchařky. V cestě jim ovšem stojí nejen odlišný původ, ale také temné tajemství jejich rodičů a – válka. Mají milenci společnou budoucnost? A přežijí vůbec těžké období? Na odpovědi čeká o téměř 80 let později mladá majitelka kavárny Jule Weisbachová, která čte Sophiin deník a odhaluje nejen osudy mladé Sophie a Hannese, ale také vazby, o kterých neměla ani tušení.

Román velmi vtipně doplňuje soubor devíti receptů na dorty, zákusky a nápoje, které Jule podává ve své kavárně

Nakladatelství: Beta Dobrovský
Počet stran: