Recenze: SPECIÁLNÍ SOUROZENCI (David Havelka, Kateřina Bartošová)

Život se sourozencem s postižením

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Portál

Publikace nakladatelství Portál jsou pro většinu zdrojem informací a vědomostí, ke kterým by se zřejmě jiným způsobem nedostali. Neberte v potaz vyhledávače na internetu, protože tak celistvou a obsáhlou studii, kterou v sobě mají odborné tituly z Portálu byste sami dohledávali a střípek po střípku skládali pěkně dlouho. A nejspíš byste stejně neměli všechny kousky skládačky.

Ráda bych vás upozornila na novinku Speciální sourozenci, která bude v hledáčku nejen rodičů, ale i čtenářů, jako jsem já, kteří se o toto téma prostě zajímají. Psychologická literatura je lákadlem sama o sobě a co když se vyskytne téma, na které se nechcete zeptat, protože patří mezi všeobecná morální tabu, a přesto vás zajímá?

Na tvorbě knihy se podíleli autoři David Havelka a Kateřina Bartošová. Oba vystudovali psychologii a speciální pedagogiku. Oba mají svou praxi a David Havelka aktivně přednáší pro veřejnost na téma sourozenectví s dítětem s postižením.

Ústředním ilustračním motivem se stal dílek puzzle, tedy díl skládačky, což je velmi příhodné a kreativní. Navíc jednoduché a tak neodklání zbytečně pozornost o podstaty textu. Nejedná se o barevné ilustrace, což by bylo zbytečné. Vévodí bílá a šedá. Každá kapitola má svůj vlastní díl skládačky, obsahující krátký úvodní citát. Mnohdy se jedná o pasáž k zamyšlení, jež je podbarvená emocemi.

Jako první vás samozřejmě přivítá obsah. Dovíte se, že kategorie se rozkládají na 125 stranách. Titul obsahuje tři nejpodstatnější skupiny:

• Rodina dítěte s postižením - obecná a logická fakta, která nejsou zas až takovým tajemstvím, ale i v tomto případě autoři přináší něco nového a přinesou nápady na vhodnější fungování rodiny.
  • Sourozenectví - o sourozenectví všeobecně, ale také se zohledňuje sourozenectví s postiženým dítětem. Jaký to má dopad na zdravé i postižené dítě? Jak zminimalizovat stres, který na děti dopadá a pomoci jim k sobě najít cestu? Poukazuje se na nedostatek porozumění, pocity osamělosti, atd.
  • Možnosti podpory zdravých sourozenců - Prevence a komunikace patří mezi nejpodstatnější prvky. Jakým způsobem se dítě s tlakem vyrovnává, když má postiženého sourozence? Obvykle se zájem přesunuje především na postižené dítě, ale i zdravé dítě samozřejmě potřebuje zájem svých rodičů. Jak se s tím vším poprat a stát se šťastným rodičem se šťastnými dětmi?

Ráda bych poukázala také na přílohy, které jsou cenným příspěvkem a určitě je v závěru neopomeňte pročíst! Autentickou položkou v tomto případě jsou výpovědi maminek, které znějí velmi upřímně a přináší vám zas něco nového. Nový náhled na danou věc je určitě podstatný a bez výpovědí rodičů by kniha byla necelá.

Čtenáři, jež mají zájem o propracovanou studii, zobrazující námět z více úhlů, nepostrádající psychologii a emoce, budou rozhodně nadšení. Nejenže je titul opravdu velkým přínosem, pokud se vás téma týká, ale může vás i v mnohém poučit, jestli že vás námět zajímá s prostých důvodů nebo proto, že ve svém okolí máte postižené dítě a chcete si k němu najít správnou cestu. Nelze než doporučit, autoři velmi dobře vědí, o čem vás informují a způsob je velmi příjemný a čtivý, potěší náročné čtenáře, ale přitom neodradí ty nenáročnější.

Co na publikaci říká Chensie? Téma se mě prakticky netýká, ale zajímám se o autismus a sourozenecké vztahy. Zajímalo mě, jakým způsobem autoři námět nadnesou a těšila jsem se na nové informace a vědomosti. Nakladatelství Portál opět nezklamalo a vydalo titul, který se může hrdě předvádět na scéně odborné literatury. Navíc se mi líbil ten nenásilný emotivní podtext a porozumění, které na mě z textu sálalo. Rozhodně doporučuji! Máte-li zájem, na www.portal.cz si můžete o knize přečíst článek

Sourozenecký vztah je odpradávna námětem románů, filmů a pohádek. Jedná se o jeden z nejdelších a nejintenzivnějších vztahů, které v průběhu života zažíváme. Přestože zahraniční výzkumy ukazují, že zdraví sourozenci dětí s postižením jsou velmi početnou skupinou (80% dětí s postižením má sourozence), bývá tato skupina dětí často odborníky a dospělými často přehlížena a opomíjena. Kvalitní péče o sourozence dětí s postižením přitom může pomoci předejít psychickým obtížím zdravého dítěte, posílit účinky intervence u dítěte s postižením, zvýšit rodinnou kvalitu života a celkově i posílit kvalitu péče o člověka s postižením v jeho přirozeném prostředí a tak pomoci při transformaci z institucionálního na komunitní systém péče.

Kniha si klade za cíl pomoci čtenářům najít způsoby jak případná negativa, která vztah přináší minimalizovat, a naopak vytěžit ze vztahu pro děti, rodinu, i odborníky co největší množství pozitiv.

Knihu uvítají odborníci pracující s rodinami dětí s postižením (kliničtí psychologové, pedopsychiatři, poradenští psychologové, speciální pedagogové, sociální pracovníci), rodiče zdravých sourozenců dětí s postižením.

Žánr: Odborná literatura, psychologie, rodina
Počet stran: 136