Recenze: MLČETI ZLATÁ RYBKA (Annabel Pitcher)

Tiché volání o pomoc

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Slovart - #Booklab

Spisovatelku Annabel Pitcher určitě znáte. V ČR debutovala s titulem Kečupová mračna (recenze), která vyšla v roce 2015. V roce 2017 následoval román Moje sestra žije na krbové římse (recenze) a nejnovějším počinem je další hodnotné young adult s neobvyklým názvem: Mlčeti zlatá rybka. Ač někteří mají výhrady k autorčiným dílům, my s Wish jsme ze dvou z nich velmi nadšené. A zatímco Wish se chystá na tuto novinku, tak já mám v plánu se začíst do Kečupových mračen, protože teď už vím, že si mě získají.

V ich-formě se odehrává velmi procítěný a přesto nepřehnaný a nijak na sílu tlačený příběh patnáctileté Tess. Styl psaní je dynamický, upřímný a velmi autentický. Snadno se do mladé dívky vžijete, porozumíte jejím myšlenkám, obavám i radostem a budete s ní soucítit, protože Tess není žádná uměle vytvořená postava.

Tess působí jako běžná dívka, kterou byste klidně mohli potkat na ulici. Toho si na ní budete nejspíš cenit nejvíce. Že je napsána přímo od srdce a vyznívá tak reálně, že se svými problémy může snadno dotknout i vás. Má sílu vás postrčit tím správným směrem a ukázat, jakým způsobem své problémy řešit...

Vše totiž začíná nevinně. Jako běžný den, který se zhroutí, když Tess najde v počítači svého otce texty, dokazující, že není její otec... Jelikož je Tess v pubertě a v té době se lidé obvykle snaží najít sami sebe a zjistit, kým jsou, tak je z toho mladá dívka samozřejmě vyjevená a zoufale hledá, kam patří. Najednou se jí svět obrací vzhůru nohama. A aby toho nebylo málo, tak jelikož je trochu oplácanější, šikanují ji nejoblíbenější dívky školy... Když se rozhodne, že přestane mluvit, netuší, jak sloužitou cestou se vydává a jediný, kdo bude stát při ní je malá dětská baterka ve tvaru rybky. Pan Rybka bude mít hodně práce udržet Tess nad vodou....

Annabal Pitcher je autorka, která své hrdiny umí sepsat procítěně a velmi reálně. Ať už se jedná o propracované hlavní či vedlejší postavy, vždy z nich cítíte skutečný život. Mají své vlastní životní křižovatky, své bolístky a osudy. A přesto, ačkoliv jsou reální a řeší své trable, vás nestrhávají k depresivním náladám. Spíše vám ukazují, že skutečný život je nutné žít.

Už v předchozím titulu si autorka vzala velké sousto a Moje sestra žije na krbové římse se tak stalo poměrně kontroverzním dílem poukazující na rasismus, xenofobii a nenávist. Ani tentokrát se aktuálním tématům nevyhýbá a velmi šikovně nadhazuje otázku dárcovství, otcovství, šikany i nevěry. Všechna jsou přirozeně ztvárněná a také vhodně vysvětlená. Když autorka poukazuje na daný problém otcovství, nesnaží se o žádné nadbytečné drama, ba naopak vám poukáže, jak to skutečně je a s čím se někteří lidé zkrátka potýkají. Ta upřímnost a náhled na věc je naprosto famózní a donutí vás k slzám i potlesku.

V tomto příběhu nečekejte romantickou linii, ač by to mohlo být očekávané. Ale jelikož Tess má problémy sama se sebou, natož ještě s láskou, řeší se především přátelství, které je v tomto věku podstatnější... ovšem jak pevné může být? Ani v tomto případě není nic jednoduché. Nic není černobílé a stejně jako mince nemá jen jednu stranu.

Ano, skutečně si nejspíš u knihy pobrečíte. Někdo více, jiný méně. Neočekávejte srdcervoucí drama, jak jsem řekla, vše je přirozené a nic není hrané na sílu a zbytečně šokující. O to silněji na vás náhled na skutečný život a emoce zapůsobí, o to více budete vnímat, že něco podobného na světě prožívá ne jeden, ale množství lidí a hledají cestu ze svých problémů.

Mlčeti zlatá rybka bych doporučila nejen dospívajícím čtenářům, ale i těm dospělým. Věřím, že příběh vám předá hodně a získá si nejen nenáročné, ale i náročné čtenáře, kteří v něm najdou útěchu, pochopení i možnosti řešení svých problémů.

Co na titul říká Chensie? Nemám slov. Rozplakal mě. Dojal. Odzbrojil upřímností a surovostí. Nezapomenutelné a propracované dílo se mi vrylo pod kůži a vím, že zůstane vepsáno. Nepotýkám se sice ani s jedním problémem, který měla Tess, ale díky skvělému zobrazení jsem ji plně chápala. Ačkoliv jsem romantička a mám ráda milostné linie, tak v tomto případě mi vůbec, ale vůbec nevadilo, že kniha žádný neobsahuje. Je prostě dokonalá taková, jaká je.

Tess původně neměla v úmyslu úplně přestat mluvit. Jenom jí došla řeč, a kdo by se jí taky mohl divit? Když v patnácti letech zjistíte, že vám celý život lhali a váš táta ve skutečnosti není ten, kdo vás vychoval, ale úplně neznámý cizinec, může se stát, že těžko hledáte slova, kterými své pocity vyjádřit. Po počátečním šoku Tess rychle přijde na spoustu slov, která by mohla říct rodičům, babičce, nejlepší kamarádce, spolužákům, kteří ji šikanují, učiteli matematiky, kterého by za tátu brala hned, i nejhezčímu klukovi v severní Anglii – ale jednodušší je nakonec zůstat zticha a během pátrání po pravdě si povídat jen s panem Rybkou...

Počet stran: 384