Recenze: BEZ ROZLOUČENÍ (Samantha Young)

Romantické drama!

Skotská autorka Samantha Young své čtenáře v České republice zaujala sedmidílnou sérií Dublin Street, která nabízí nejen žhavý románek, ale také hlubší myšlenku. To samé tedy očekáváte i od této knihy, která je prvním dílem zcela nové série s názvem Play On. Nedávno vyšla u nakladatelství Ikar a rozhodně má sílu vás nadchnout. Čím vás tedy spisovatelka překvapí?

Styl psaní v ich-formě z úhlu pohledu ústřední postavy je čtivý, osobitý a upřímný. Snadno se začtete a je vidět, že autorka psát umí a ještě lépe pracuje s textem. Přeskakuje tak, aby nevznikala hluchá místa a přesto nemáte pocit, že by vám snad něco chybělo. Klidně vynechá rok a načrtne to tak, že si to uvědomíte, ale nic vám nechybí. Co je příhodné a působí zábavně je přízvuk, který český překlad využil a doladil tak titul. Někomu může připadat rušivě, jiný jej naopak ocení.

Čím nadchne náročnější čtenáře? Určitě oceníte, že se autorce v rámci jedné knihy podařilo úspěšně sjednotit několik žánrů. Nejprve vás totiž ohromí milostnou aférou ve stylu young adult/new adult a později se dočkáte romance společenského románu pro ženy. Velmi důmyslně tak potěší nejen mladší, ale i starší čtenářky, kterým tak nebude chybět zhola nic.

Všechno začíná v malém městečku Donovan, kde Nora pracuje a živoří. Vysoká škola je pro ni snem, na který nikdy nedosáhne, protože se musí střídat s matkou ve vydělávání na živobytí a starosti o nemocného otce. Ten byl před tím, než šlo všechno do kopru, milujícím otcem a Nora měla naději na zářnou budoucnost, ale nyní je jen nevrlým kamenem na jejím krku... Když se v Donovanu objeví Jim a jeho kamarád Roddy, nejdříve to nevypadá, ale s Jimem nastává obrat o tři sta šedesát stupňů. Mladistvá láska, která je k sobě táhne, navždy změní jejich životy... Ale tím příběh teprve začíná, následuje něco, co nečeká ani jeden z nich.

Nora O´Brienová je nejpodstatnější postavou celého příběhu a vy s ní zažíváte ty nejdůležitější etapy jejího života. Ne vždy se jedná o chvíle, které jsou veselé. Nora sama je dívka, která má občas pocit, že už nemá, co ztratit. Cítíte její beznaděj, bolest i jistou suverenitu, se kterou vystupuje, protože ji osud naučil, že si své místo na slunci musí vydřít. Nemá to jednoduché, neklesá však na mysli, ale uzavírá se nejen před celým světem, ale i před svými přáteli a láskou...

Ohledně hrdinů nebudu říkat více, protože v jedné části se dějová linie láme a nová větev navazuje na Nořin život zcela jinak. Všechno se pro ni mění a já bych vás nerada připravila o překvapení. Nicméně, co mohu říct, tak se prakticky neodehrává jen milostná linie, týkající se Nory. V pozadí probíhá neméně intenzivní milostný příběh dvou lidí, které to k sobě táhne, ale není pro ně snadné k sobě najít cestu. Jejich emoce a názory se objevují jen občas, ale i přesto máte jasnou představu, co se asi tak děje a kam by to mohlo vést a věřte mi, ten závěr jim přejete.

Samantha Young podle dostupných informací studovala na univerzitě v Edingburgu, stejně jako ústřední hrdinka v této knize. Spisovatelka tedy čerpá inspiraci z míst, které zná a o to upřímněji na vás příběh působí.

Dějová linie se tedy nejprve logicky odehrává na pomezí young adult a new adult, kdy Nora prožívá mladistvou lásku a pobláznění. Žije v rodině, kde to nemá jednoduché a cítí se pohřbená za živa. Jakým způsobem se její pocity mění během knihy? To už vám poví ona sama. Je však zřejmé, že román je emotivní a má hlubší myšlenku, která potěší všechny čtenářky, které netouží jen po obyčejné romanci.

Mezi témata, která svým způsobem ovlivňují hrdinku, patří starost o nemocného, smrt, onkologické onemocnění a umění - hudba a divadlo. Román není srdceryvný, tato témata jsou spíše doplňkovým prvkem, který vytváří nitro příběhu. Na citlivější čtenářky může kniha zapůsobit dojemným nevtíravým stylem, který se mísí s určitou bezcitností a potlačování pocitů a myšlenek, jež hrdinka prožívá a nechce si je připustit.

Co se týče ústřední milostné linie, tak není ryze vášnivá, ale má jiskru a dokážete snadno vnímat touhy hrdinů. Nic není tak jednoduché, jak se zdá a tak spletitá cesta k závěrečnému cíli je příhodně sladká i trpká.

Jste čtenářky knih Samanthy Young? Tak určitě tušíte, co vás čeká a nemůžete se dočkat, až kniha bude vaše. Začínáte-li tuto autorku číst, tak vás nejspíš jako mě velmi mile překvapí. Máte se nač těšit!

Co na Bez rozloučení říká Chensie? Příběh se mi četl velmi dobře. Příjemně mě překvapilo propojení žánrů, tím publikace získala širší rozměr. Co se týče samotné hrdinky, nebyla mi moc sympatická, ale chápala jsem její činy i myšlenky. Rozhodně neprožívala snadné životní etapy, ale neprožívala je s takovou vervou, jak bych očekávala. To mi na jednu stranu vyhovovalo, protože srdcervoucí čtení jsem neočekávala. I tak působila svým způsobem dojemně a jednalo se o poutavý titul.

Nora O'Brienová utekla z Indiany do Skotska, přesvědčená, že dělá správnou věc. Po třech letech v nové zemi jí však zůstala jen vina a lítost. Pak do jejího života vstoupil Aidan Lennox, starší, světaznalý a přitažlivý hudební skladatel. Ačkoli byli každý z jiného světa, probudili jeden v druhém vášeň a sílu nevzdávat se, navzdory ztrátám, které v minulosti utrpěli. Dokud jim osud znovu nehodil klacky pod nohy. Teď pohání Noru kupředu zlost a bolest. Vztek ji přinutil převzít kontrolu nad životem. Konečně si plní sny, chodí na univerzitu, hraje divadlo, přesně, jak po tom toužila. Soustředí se na své cíle a vyhýbá se tomu, aby jí někdo znovu zlomil srdce. Není to však tak snadné, jak by si přála…

Nakladatelství: Ikar
Ze série: Play On 1.
Počet stran: 424