Recenze: BIRD BOX (Josh Malerman)

Postapo, které vám nedá spát!

Za recenzní výtisk děkuji Knihy Dobrovský

U Knihy Dobrovský pod značkou Fobos vyšel titul s neobvyklou, tajemnou a pochmurnou obálkou a anglickým názvem Bird Box. Fantasy s hororovými prvky už si měli čtenáři možnost přečíst pod názvem V pasti v roce 2016. Nové vydání se surovější a chladnější kresbou vychází v pevné vazbě s přebalem, nejlepší způsob, jak vlastnit tento chorý klenot.

V er-formě věcně a trošku odosobněně začíná příběh mladé ženy Malorie. Je jen dobře, že se jedná o vypravování, které je čtenáři lehce vzdálené, jelikož při bližším náhledu by se taková atmosféra nedala snadno vydržet a citlivější čtenáři by nejspíš podlehly pořádné paranoie. Úderný a surový styl, ač se mnoho neděje, je dynamický a čtivý. Snadno se ponoříte do světa, ve kterém nesmíte otevřít oči...

Malorie poznáváme prostřednictvím dvou dějových linií. Přítomné, ve kterých se snaží zachránit sama sebe a své dvě malé děti. Ty po celý příběh nazývá Chlapcem a Dívkou. Až v závěru se čtenář dozví jejich jména, což je jen dobře, protože teprve po prožitém příběhu se dostaví kýžený efekt. Prochází krajinou a všichni tři mají na očích pásky... Ve druhé dějové linii, která naopak zasahuje do minulosti, přesně devět měsíců před narozením dětí, se postupně dozvídáte o "problému", který ve světě nastal. Začínáte chápat, proč lidé chodí se zavřenýma očima. Svět se noří do hluboké obavy a ze všech čiší panika a touha po přežití...

Za svou pouť se s Malorii, ať už v minulosti či přítomnosti, setkává s postavami, které více či méně ovlivňují děj. Malorie má silný pud sebezáchovy a to, co dělá pro své děti a čím vším je nechává projít, je neskutečné i drsné. Vidíte, jak je nade vše miluje, ale nynější svět z ní udělal tvrdou ženu. Je tvrdá, protože taková být musí. Přišla o svou rodinu. Přišla o všechno. Zbyli jí jen její dvě malé děti a kdoví, jak to bude dál...

Děsivé psycho, které uzavírá nejen samotné hrdiny, ale i čtenáře, v pasti (jak příhodný slovenský název) je velmi skutečné. Autor Josh Malerman píše hodně surově, i když se nesnaží hrát na emoce, tak mnohokrát se vás dotkne nejen strach, ale i zoufalství a lítost. A samozřejmě spousty dalších emocí, které jsou procítěné a spadají do těch negativnějších...

Co se to vlastně děje? Pravdou je, že jeho námět je opravdu originální a zpracování pěkně pochmurné a dramatické. Napínavé linie od začátku až do samotného konce mají neustále příchuť bezmoci. Otevři oči a zemřeš. Ale co je tím spouštěčem? Postupně se samozřejmě dozvídáte víc, ale to hlavní... je logicky skryto a vy se tedy podobu hrůz nedozvíte. Ale o to ani nejde. Podstatné je něco zcela jiného, hlubšího, temnějšího... V tomto případě se horor neskrývá za potoky krve a násilí. Je v něm syrová touha po přežití a neustálý, ničím neředěný, strach.

Kniha je opravdu čtivá, takže lze tohle psycho, horor, fantasy, thriller a mnohem víc slupnout jako malinu, ovšem pro některé čtenáře to může mít i nějaké drobné následky. Z některých scén vám nebude dobře. Jiné vás znechutí, vyděsí, rozemelou na prach. Emoce jsou až na dřeň a přesto se nic srdceryvného neděje, protože tím způsobem funguje život a takhle by to nějak mohlo být, kdyby se něco takového stalo.

Závěr... Nebudu se k němu vyjadřovat. Pro některé skeptiky a milovníky dramat až za hrob může být až příliš šťastný. Jiní by si zas představovali něco jiného. Ovšem určitá naděje přijde vhod, protože pokud by titul skončil tak bezútěšně, jak po celou dobu vyzníval, tak by to bylo až trochu moc silné.

V zahraničí vyšlo pokračování s názvem Malorie. Doufám, že se k nám dostane, protože věřím, že nejeden čtenář se bude chtít znovu ponořit do světa beznaděje a prožít jej až na dřeň. Navíc pokud se autor rozhodne o svém promyšleném světě ukázat ještě víc, tak to si nesmím nechat ujít!

Bird Box doporučuju všema deseti. Máte chuť na něco tajemného a temného? Chcete tápat ve tmě a vnímat chuť strachu na jazyku? Toužíte po příběhu, ve kterém touha po přežití hraje prim? Pokud si na to troufnete, tak tohle je tedy pecka. Typické hororové nadšence, kteří chtějí masakr, nejspíš neuspokojí, ale jestli vás láká něco hlubšího, tak si parádně počtete.

Podle všeho je kniha také zfilmovaná. Osobně jsem film neviděla, ale pokud se jim podařilo zpracovat filmovou verzi alespoň z poloviny tak dobře, jako je vystavěný román, pak se je nač koukat!

Co na titul říká Chensie? Pěkně drastický příběh, který na mě hodně zapůsobil. Námět je originální, zpracování je takové o něco typičtější pro postapo ve stylu přežití, ale jelikož tohle mi vždycky přijde vhod a zbožňuju to, tak jsem si užívala. Stravující napětí a výzva, která je v knize skrytá, je prostě perfektní. Moc se mi Bird Box líbil, i když to nebylo snadné a emocionálně jsem trochu vysátá, tak to stálo za to. Nečetla jsem naposledy! I když si teda budu muset dát nějaký oraz, než se do toho prostředí plném bolesti a šílenství pustím znovu.

Malorie sleduje silnici před sebou. Snaží se dojet do bezpečí. Nesmí se rozhlédnout. Jediný pohled by ji mohl stát život. Tam venku totiž žijí prazvláštní tvorové. Kdokoli je zahlédne, zešílí. Ublíží svým blízkým. Ublíží sám sobě.
Malorie vzhlíží od volantu, vidí domy s okny zakrytými dekami nebo dřevem. Ruku si klade na břicho, ve kterém roste nový život. Je sama. Její sestra je mrtvá. Její rodiče jsou mrtví. Nemá nikoho.
Existuje vůbec to místo, to útočiště, které hledá?
Napravo se něco pohne, a ona to zahlédne koutkem oka. Nedívá se na to. Zavírá pravé oko. Pták přeletí příliš nízko, málem narazí do čelního skla. Malorie zakřičí, zavře obě oči a otevře je. Když to udělá, zahlédne ulici, kterou hledá. 273 Shillingham.
Zavírá oči a dupe na brzdy. Vystupuje, opatrně jde tam, kde si myslí, že jsou vchodové dveře.
Má pravdu. Pouští kufr na verandu, osahává cihly, nachází zvonek. Zvoní.
Nejdřív žádná odpověď. Začíná si zoufat. Možná to je konec. Jela tak daleko - odvážila se do světa - pro nic? Znovu zvoní na zvonek. A pak znovu. Znovu. Žádná odpověď. Zoufale buší do dveří…