Recenze: ELIZA A JEJÍ NESTVŮRY (Francesca Zappia)

Young adult o životě i komiksu...

Za recenzní výtisk děkuji eshopu Palmknihy
Palmknihy na FB

U nakladatelství CooBoo vyšel young adult román americké spisovatelky Francesci Zappii. Jedná se o její druhé dílo, které v České republice vyšlo. Tím prvním byl titul Uvnitř mé hlavy (recenze), který vydalo v roce 2016 nakladatelství Yoli. Oba náměty se týkají duševních nemocí, ale jinak jsou odlišné. Co tedy novinka nabízí?

Příběh Elizy je neobvyklý, protože i ona sama je opravdu zvláštní. V ich-formě z jejího úhlu pohledu se od vámi rozehrává dobrodružství, které je někdy psané urychleným stylem psaní, když se to autorce hodí. Šikovně se tak vyhýbá hluchým místům. Kapitoly jsou prokládané různorodými ilustracemi, komiksovými úryvky, úryvky textu z Nestvůrného moře či různými rozhovory v chatu, profily postav z komiksu Nestvůrné moře či online profilů hrdinů této knihy.

Eliza Mirková, ústřední protagonistka, je opravdu zvláštní.. Je v posledním ročníku na střední škole, nemá v reálném životě přátelé, ale za to má dobré kamarády online a tisícovku fanoušků, kteří ji následují jako LadySouhvězdí. Vystupuje na internetu pod dvěma pseudonymy. Jejím běžným profilem je Elizasejenomdiva, ten druhý, opravdu významný, je LadySouhvězdí, jelikož pod ním produkuje svůj epický fantasy komiks Nestvůrné moře. Její komiks je opravdu kýženým dílem pro všechny fanoušky, kteří se do něj doslova zamlovali. Prostřednictvím komiksu si Eliza také vydělává a tráví s ním veškerý svůj volný čas, jiné koníčky prakticky nepěstuje. Dokonce se ani moc nevídá se svou rodinou, i když s nimi žije v jedné domácnosti, tak je spíše cizincem. Ne proto, že by rodina neměla o Elizu zájem, ona se sama hodně straní a věnuje se pouze svému koníčku. To se však změní s příchodem nové postavy...

Wallace je vysoký, statný kluk, kterého v prvních chvílích Eliza považuje za fotbalistu. Jenže jím není. Naopak tento tichý kluk vůbec nemluví a tak jejich konverzace spočívá především ve vyměňování psaníček. Brzy si však k sobě najdou cestu a zjišťují, jak moc jsou si podobní...

Dějová linie je dynamická především proto, že toužíte zjistit, co bude dál a zda praskne Elizino obrovské tajemství. V příběhu se toho však mnoho neděje. A pokud ano, jedná se především o množství náhod, které vyznívají málo uvěřitelně a účelově. Náročnější čtenář tuto stránku knihy nejspíš neocení.

Co se týče psychologie, tak se rozvíjí především v závěru, kdy se konečně něco začíná odehrávat. Téma duševní nemoci je zpracováno i v rámci young adult opravdu hodně povrchně. Knize spíše vévodí přátelství a jednoduchá, jemná milostná linie. Prim hraje Eliza, její podivnost a především komiks, o kterém neustále hovoří. I přesto si o něm neuděláte ucelený obrázek a spíše tápete, o čem vlastně komiks je a co je  jeho účelem.

Eliza a její nestvůry jsou hodně slabým young adult, který potěší spíše jako zpestření pro milovníky fandomů. Ti, kteří touží číst si o slávě na internetu, si rozhodně přijdou na své, protože o Elizině komiksu se v knize hovoří jako o fenoménu a fanoušci na něj nedají dopustit. Více toho však kniha bohužel nenabízí. Titul tak potěší nenáročné čtenáře, kteří chtějí neobvyklé a jednoduché čtivo.

Co na Elizu a její nestvůry říká Chensie? Kniha mě hodně zklamala. Očekávala jsem něco víc, ale v tomto případě se jedná o slabé young adult, které nemá žádnou hodnotu. Jsem zvyklá, že když už se má ya týkat psychologie, tak si autoři dají práci a opravdu něco poskytne, ale v tomto případě je to špatné. Uvnitř mé hlavy mám doma v tištěné podobě. Vím, že se mi kniha líbila, ale o čem je? To už vám nepovím. Zvláštní, že mi neutkvěla v hlavě, když si oblíbené romány obvykle pamatuji. Tato publikace mi prakticky nic nedala, spíše jsem se nudila u utahaného děje, kde se nic nedělo a ústřední hrdinka mluvila především o svém komiksu a zaměřovala se na sebe. Nebyla mi sympatická a nezanechala ve mně nic příznivého. Ani závěr, který byl z celé knihy nejlepší, můj názor nevylepšil.

Eliza je stydlivá a trochu divná holka, ale na internetu se z ní stává anonymní tvůrkyně populárního komiksu Nestvůrné moře. Vůbec si neumí představit, že by se jí ve skutečném světě mohlo líbit tolik jako ve virtuálním. Tedy do chvíle, než do školy nastoupí fanoušek její tvorby Wallace. Rozumí si a Eliza začne přemýšlet, jestli by život offline nestál za zkoušku. Jenže pak vyjde její identita najevo a všechno, co vybudovala, se začne rozpadat.

Nakladatelství: CooBoo
Počet stran: 352
Formát: PDF, Epub, Mobi