Recenze: PROBUĎ MONSTRUM (Patrick Ness)

Závěrečný akční díl trilogie Nespoutaný Chaos!

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Slovart

Věhlasný americký autor Patrick Ness má prozatím devět románů, kterými si může své čtenáře získat. Nakladatelství Slovart některé vydala nově a jiné v druhém vydání, a přesto se po nich zaprášilo, protože Nessovy tituly jsou naprosto neodolatelné.

Ve Světe Mezi Řádky jsem vám prozatím představovala tyto:

Co se týče trilogie Nespoutaný Chaos, tak první díl v zahraničí vyšel v roce 2008. V ČR první vydání, kdysi ještě Trilogie Chaos, vyšlo poprvé u nakladatelství Jota v roce 2011, kdy se jednalo o tři díly: Hlas nože, Temný ráj a Válka hluku. U nakladatelství Slovart vychází nová vydání od roku 2018 pod #Booklab s novými, intenzivními knižními obálkami i názvy a především s bonusovými povídkami!

Již jsem vám představovala první díl Naslouchej noži (recenze). Začátkem roku 2019 vyšlo pokračování Najdi odpověď (recenze) a momentálně je nejlepší čas na finální díl Probuď monstrum!

Stejně jako předchozí romány se vypravování odehrává v ich-formě převážně z úhlu pohledu hlavního protagonisty Todda, ale doplňuje jej i občasné Violinino vypravování a pasáže Nebe. Úderné, autentické a surové texty jsou plné akce a napětí, v čemž je síla závěrečného pokračování, zatímco první část byla převážně poklidnější, tak v tomto případě si milovníci dramatu a akce přijdou na své.

Před samotným čtením vás po krátkém úvodním textu přivítá černobílá mapa Nového Prentisstownu. Titul se dělí na několik částí, ty jsou zvýrazněné ilustracemi ohnivého kola, které je k vidění na samotné přední titulce knihy. Některé texty jsou příhodně v kurzívě.

Jak již víte, tak začíná válka. Největší radost z toho má starosta Prentiss, který se na krvavé bitvy těší jako malý kluk. Todd se naopak obává. Nechce proti nikomu a ničemu bojovat, ale nemá na vybranou.

Jakožto závěrečný díl trilogie je kniha o něco více zahlcená, nejedná se o odpočinkové čtení, nad kterým nemusíte přemýšlet. I když je žánru young adult, tak Patrick Ness koncept nejen toho dílu, ale celé trilogie promyslel a propracoval stejně tak i charaktery postav. Musím uznat, že ačkoliv jich je větší množství a přibývají také náhledy a pasáže ze strany sádráků a nepřátel, tak se Patrick Ness nepotápí, ale udržuje úroveň a vývoj. Co se týče young adult jsou charaktery velmi živé, nepostrádají emoce a uvěřitelnost.

Kvůli tomu, že je závěrečný díl převážně akční a neobsahuje příliš poklidných míst a možností k oddechu, a navíc je ze všech knih série nejobsáhlejší, tak vás může čtení tak trochu spálit na troud svým napětím a spádem. Je silně čtivé, a to natolik, že i 542 stran (včetně povídky) se zdá být jako lusknutím prstu. Ta akčnost je svým způsobem až účelová, takže ne každému může vyhovovat.

Na rozdíl od předešlých autorových románů se Patrick Ness rozhodl nejít až natolik do hloubky, ačkoliv popisuje svět a jeho zákonitosti, má skvěle vystavěné základy, tak tomu chybí určitá hloubka a možnost k zamyšlení. Podsouvá povrchnější problematiku, na což u něj nejsme moc zvyklí. V rámci žánru žádný problém, ale obvykle se autor zahloubá více a nebojí se jít až na dřeň.

Konečně na povrch vyplouvají všechna zamlčovaná tajemství. Autor pojal celou trilogii trochu zvláštním stylem. U prvního dílu přímo účelově usekával vyústění nebo prozrazení zápletky, čím si některé čtenáře nenaklonil. Úmyslné zatajování vrcholí tedy v závěrečném díle, kdy to odkrytí je sice promyšlené a má sílu si vás získat, ale jak jsem vás informovala, tak chybí obvyklá hloubka.

V samotném závěru, po ukončení knihy, je k přečtení bonusová povídka s názvem Sněhomor. I tento příběh se samozřejmě týká promyšleného hlučného světa, poznáváte opět nový náhled na věc.

Trilogie Nespoutaný Chaos si nejspíš nezíská každého čtenáře. Na někoho bude opravdu chaotická, neobvyklé prostředí a námět nebude každému po chuti, ale rozhodně má, co nabídnout. Pokud se vám líbily dva předchozí díly, musíte, prostě musíte znát pravdu.

Co na titul říká Chensie? Já spadám mezi čtenáře, kteří si námětem nejsou tak jistí. Ač tituly Patricka Nesse zbožňuju, tohle pro mě bylo až moc sci-fi a od prvního dílu jsem s knihami spíš bojovala. Závěr byl oříšek. Skvělá akčnost, ale na mě až moc chaosu, tak trochu jsem se ztrácela a ne vždy si byla jistá, že jsem na správné stopě. Vadila mi účelovost, na kterou už Nesse nejsem zvyklá. Už v prvním díle mě tím naštval a po celou trilogii jsem mu to neodpustila. Snad proto si mě trilogie tolik nezískala, protože byla psaná tak nějak na sílu a je to znát. Propracovaná, promyšlená a kvalitní ano, ale ne tak dobrá jako jeho jiné tituly.

Ve strhujícím závěru napínavé trilogie se do Nového Prentisstownu stahují rovnou tři armády a schyluje se k ničivé válce. Domorodí Sádrovci zmobilizují všechny síly, aby pomstili vyvražděné soukmenovce. Starosta Prentiss a mistrová Coyleová, bezohlední vůdci dvou znepřátelených lidských frakcí, se chystají za každou cenu bránit své zájmy a představy o pořádku, který chtějí v Novém světě nastolit. A do toho se na planetu blíží kosmické lodě nových osadníků.

Nakladatelství: Jota
Vydání: druhé
Žánr: Sci-fi