Recenze: POSEDLOST LÁSKOU (Frank Tallis)

a jiná znepokojivá odhalení

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Portál.
Chci zakoupit tento titul.

Nakladatelství Portál vydává knihy, zobrazující pomocí příběhů praxi psychoterapeutů či psychiatrů a psychologů. I v této publikaci se dozvíte neobvyklé případy, které svým způsobem ovlivnily terapeutickou praxi britského spisovatele a klinického psychologa Franka Tallise. Autor napsal řadu odborných prací, ale zaměřuje se spíše na beletrii. Můžete si od něj přečíst sérii detektivek, ve kterých hraje prim psychoanalytik, nebo dokonce i hororové romány.

V případě Posedlosti láskou se autor rozhodl psát sám za sebe, tedy za psychoterapeuta, který ve své praxi zažívá mnoho obvyklých i neobvyklých případů. Jako vypravěč je velmi upřímný a lidový. Svěží styl rozhodně nadchne. Co někteří budou postrádat je odbornější styl psaní, který však není podmínkou takových publikací. Podstata je zobrazit vám živě příběhy lidí, které se nějakým způsobem zapsali do autorova pracovního života, a to se mu podařilo na jedničku. Jelikož hovořil s běžnými lidmi, kteří o psychologii měli minimální nebo žádné informace, jedná s nimi také bez zbytečně odborných vět, zhola lidově a tím pádem má kniha šanci získat si nejen ty, kteří psychologii studují nebo se o ni více zajímají, ale také ty čtenáře, kteří o ní nemají valné znalosti.

Už předmluva vypovídá o autorových vědomostech a znalostech. Má široký rozhled a do svých příběhů dokáže zapracovat nejen aktuální případ, ale také různé hodnotné informace,  které se tématu dotýkají. Dozvíte se například, jak definoval lásku řecký filozof Titus Lucretius Carus, jaký názor měl naopak Sigmund Freud či jak na problém nahlíží sám autor.

Frank Tallis ve své knize své názory vyjadřuje, ale nepříliš. Nejedná se o jeho osobní zpověď, i když z části hovoří také o sobě, chová se vážně jako psychoterapeut a zaměřuje se na práci. Náhled na jeho osobní život naleznete v pár pasážích, kdy se o autorovi dozvídáte něco více, avšak i to svým způsobem souvisí s tématem.

Námětem je samozřejmě láska a její podoby, které mohou být zvláštní, šílené i neurčité. Frank Tallis se rozhodl vám lásku zobrazit tak, jak ji nejspíš neznáte. Má mnoho podob a s ohledem na zkušenosti, které autor získává, bych řekla, že dokáže být také silně děsivá.

Publikace obsahuje dvanáct hlavních kapitol, to jest dvanáct podstatných případů, které jsou doplněné o malé odbočky k jiným pacientům, jejichž příběh se nějakým způsobem námětu dotýká. K tomu všemu se tedy autor neženýruje podělit se s vámi o hodnotné informace a zajímavosti, ke všemu vás nechává nad problémem dumat a přitom vám představuje řešení...

Problémem pro někoho může být, že kniha vypovídá o skutečnosti a tak některé příběhy nemají svůj zasloužený happyend a pacienti odchází nevyléčení. Nebo naopak pacient odejde, ale autor netuší, jak to s ním dál pokračovalo a dobrý konec si jen přeje... S tím musíte v takové publikaci počítat, protože takový je život.

Ačkoliv se psychoterapeut nesnaží nikoho šokovat nebo emocionálně ovlivňovat, tak na vás emoce samozřejmě dolehnou. Na někoho více, na jiné méně. Záleží na vás. Tallisův přednes není odosobnělý, je vidět, že má zájem a se stejným zaujetím o své práci také vypráví, ale není v tom přehnaná péče či posedlost. Ta naopak může sednout na vás, protože jsou případy natolik zajímavé, že se jimi doslova můžete přesytit.

V knize můžete narazit na lásku, která se přetavila v šílenství - na lásku, která už je diagnostikována jako choroba a musí se léčit. Na silnou žárlivost v důsledku - . Na příběh pedofila (v tomto případě se není čeho bát, pokud jsou pro vás taková témata nesnesitelná. Není to nic, co by vás znechutilo nebo vyděsilo.) Na vášeň, která ani po letech neuhasíná. Na romantická gesta, jež mají sílu zničit život. Zkrátka spousty druhů prazvláštní lásky vás čeká...

Někteří čtenáři samozřejmě využijí této psychoterapie a mohou nově získané zkušenosti zkoumat a polemizovat s nimi nejen nad samotnými případy z praxe, ale aplikovat je také na vztahy, které znají. Samozřejmě v rámci velmi lajckého zaujetí a nadšení. Ale kniha vás zkrátka hodně poučí!

Publikace je skutečně hodnotná a věřím, že i přes lidovější přednes, zaujme nejen nenáročné, ale i náročné čtenáře, kteří mají o téma zájem. Rozhodně vřele doporučuju!

Co na Posedlost láskou říká Chensie? Přečteno jedním dechem, i když mi některé příběhy nedělaly dobře. Hodně mě zasáhly nebo vtáhly do míst, odkud jsem chtěla utéct. Upřímně, sama kniha se pro mě stala posedlostí a já toužila zjišťovat nové informace, učit se a zkoumat případy, které měl Frank Tallis ve svých složkách. Osudy lidí mě dojaly, ale nejvíc si mě získal samotný autor. Ráda bych si od něj přečetla i něco jiného, protože vyprávět rozhodně umí. Silný a krásný zážitek, děkuju!

Víte, co je to Capgrasův blud či de Clérambaultův syndrom? Trápí někoho ve vašem okolí porucha s bludy žárliveckého typu? Či pouhý perfekcionismus? Jedná se o různé více či méně obskurní stránky fenoménu zvaného zamilovanost.
Britský psycholog a psychoterapeut Frank Tallis se ve své praxi rád zabývá stinnými stránkami lidské psýchy. V této knize, k jejímuž napsání ho inspirovalo dílo římského filozofa Tita Lucretia Cara O přírodě, jenž mj. srovnává zamilování s šílenstvím, shromáždil příběhy svých pacientů, s nimiž se setkával při terapii a kteří tak či onak trpěli symptomy extrémní zamilovanosti, „abnormální lásky“, při níž je postižený sužován bludem, nedokáže objektivně posoudit situaci a žije jakoby v setrvalé halucinaci.
Dvanáct příběhů pohybujících se na pomezí literatury faktu a beletrie zkoumá mnoho fascinujících podob lásky, její věčnost, destruktivitu a nekontrolovatelnost.

Žánr: Psychologie, Pedagogika
Počet stran: 288