Recenze: SOUROZENECKÁ DYNAMIKA (Hans Sohni)

Sourozenecká dynamika a její význam v psychoterapii...

Novinku nakladatelství Portál sepsal německý autor, psychiatr a psychoterapeut Hans Sohni, přičemž Sourozenecká dynamika je prozatím jeho jediná publikace, ačkoliv v roce 1998 vyšla studie na stejné téma, kterou v roce 2014 autor dotříbil. A právě nejnovější verzi knihy, zabývající se sourozeneckými vztahy, máte možnost si prostřednictvím Portálu přečíst. Na stránkách nakladatelství je také článek, přibližující tento titul.

Styl psaní je ryze odborný. Opravdu je potřeba, aby se čtenář o psychologii zajímal, jinak nemá šanci vstřebat a obohatit se o informace, jež vám autor skrze naučné texty vštěpuje. Pokud hledáte odlehčenější čtení, tato publikace není ten případ. Naopak vychází vstříc náročnějším čtenářům, jež mají nastudované minimálně základy psychologie. Po krátkém a věcném úvodu nastává hned kapitola, ve které vás autor nešetří. Kniha se dělí na několik podstatných pasáží, které mají své podkapitoly.

Mezi velké plusy a zajímavost patří zmiňované názory průkopníka psychoanalýzy Sigmunda Freuda, dokonce se dozvídáte něco o životě této osobnosti. Tušili jste kupříkladu, že on sám neměl se svým sourozencem nikterak pěkné vztahy? Z toho důvodu také negativně nahlíží na tuto problematiku. Jeho zkreslené vnímání však ovlivnilo mnohé, naštěstí odborníci jeho stanoviskům již nepodléhají. Sám autor jeho přesvědčení vyvrací a zobrazuje vztahy takové, jaké skutečně jsou...

Nejen prostřednictvím teoretických částí, ale také pomocí poutavých případů z terapeutické praxe. Nutno podotknout, že se jedná o pasáže, které nejeden milovník, fascinovaný zkušenostmi odborníků, velmi ocení. Hans Sohni má z tohoto soudku opravdu hodně, co nabídnout.

Nejspíš jste převážně zvyklí, že pokud se řeší rodinné vztahy, pozornost se stáčí na rodiče. V tomto je publikace jedinečná, protože publikací, zabývajících se touto problematikou, je opravdu málo, ač se jedná o podstatný element životních vztahů. Autor se totiž nezaobírá pouze jedním typem sourozeneckých vztahů, ale zobrazuje jich rovnou celou škálu a šikovně je popisuje. Překvapí vás fakta i odlišnosti, která jsou přehledně vyobrazená. Autor udělal maximum, aby vás poučil, rozšířil vám obzory a přitom vás nezahltil.

Tato odborná publikace zřejmě nezaujme lajka, ale zajímáte-li se o tuto problematiku a chcete se o ní dozvědět kýžené a kvalitní informace, utvořit si názor a nalézt správnou cestu k posouzení, pak máte skvělou příležitost. Této knihy si můžeme vážit, protože opravdu není mnoho odborníků, kteří se rozhodnou tématiku hodnotně zpracovat.

Se sourozenci si člověk spojuje představu hlubokého spojenectví i rivality. V překvapivém kontrastu s každodenními zkušenostmi se však v psychoanalýze tomuto tématu věnovala až do osmdesátých let minulého století mizivá pozornost a i dnes k tématu existuje jen málo odborných publikací.
Vztah se sourozenci však v lidském životě bývá ten nejdelší a v celém svém trvání je zdrojem mnoha vztahových zkušeností. Autor tak kromě vertikálního rozměru rodinných vztahů (s rodiči) navrhuje všímat si i horizontální roviny (se sourozenci) a dokládá existenci tzv. horizontálního přenosu. Popisuje, jak je téma sourozenců pojímáno v individuální, rodinné i skupinové psychoterapii dětí i dospělých. Odhaluje, jak nedostatky na rodičovské a párové rovině vedou k destrukci vztahů mezi sourozenci, a naopak jak osvobozování od rodičovských projekcí ve středním věku může být spojeno s rostoucí sourozeneckou blízkostí.
Kniha obsahuje příklady z každodenního života i četné kazuistiky a navrhuje, jak by měla vypadat dobrá psychoterapeutická praxe zahrnující sourozeneckou dynamiku.

Žánr: Psychologie a pedagogika
Počet stran: 144