Recenze: ACHILLEOVA PÍSEŇ (Madeline Miller)

Úžasný Achilleův a Patroklův příběh v novém kabátě!

U nakladatelství Slovart vyšla horká novinka Kirke (recenze), která byla zmíněná i v rámci akce Velký knižní čtvrtek, kdy patřila mezi dvacet hitů podzemní sezóny. Po této mytologické senzaci, jež je autorčiným nejnovějším počinem z roku 2018, přichází nové vydání románu Achilleova píseň. První vydání vyšlo u nakladatelství Host v roce 2014 a nyní druhým vydáním se zlatým motivem potěší čtenáře nakladatelství Slovart.

Autentické, spíše pozvolné a starosvětské vypravování v ich-formě se odehrává z úhlu pohledu ústředního hrdiny Patrokla. Madeline Miller píše se vznešeností, čímž snadno dokreslila poutavou dobovou atmosféru božství. Zkušená spisovatelka ví, jak s textem pracovat, takže i když je její příběh rozvláčnější a méně dynamický, snadno si vás získá. Nejedná se o převážně akční obsah, nabízí vám možnosti poznávání hrdinů a jejich světa.

Poklidnější začátek knihy vás seznamuje s Patroklem prostřednictvím vzpomínek na dětství. Jeho vztahy s rodinou  jsou minimální a nejednu čtenářku zasáhnou. Patroklos je spíše trpěným synem. Otec ho dohnal před princeznu, aby byl schválen domluvený svazek, ale jeho touhy nedopadly na úrodnou půdu. Ze svého syna je silně zklamán a nadává na svou prostoduchou ženu, ze které se slabý syn zrodil.

Patroklos je sympatický především tím, že se nejedná o velkolepého hrdinu, ale spíše běžného mladíka, jež není pochopen. Jeho otec na něj hrdý není a zřejmě nikdy nebude. Byl by raději, kdyby jeho slabý synek byl někým jiným. Tento hrdina není ničím výjimečný a má mnoho slabostí, právě díky nim je ale neobyčejný. I přes zacházení svého otce je milým vypravěčem, který vás provádí svým z počátku velmi smutným životem.

Podstatnou zápletkou se stává scéna, ve které otec Patrokla vyhostí. Tím se dostává blíže k Achilleovi. Mezi chlapci začne brzy vznikat přátelství a silné pouto, které se postupem času přerodí v něco víc...

Uvěřitelní a živí hrdinové tak zažívají lgbt romanci ve stylu young adult, která příhodně mění samotný příběh a přesto se autorka nevyhýbá historické cestě, jež má Achilles předurčenou. Gay romance se prohlubuje postupem času a zlehka, takže mají postavy spousty času vytvářet příznivé pouto, jež ovlivní jejich životy. Právě poznávání, přátelství a jeho přerod v lásku je velmi zajímavým a poutavým elementem. Achilleův a Patroklův vztah není jednoduchý, naopak oba chlapce čeká spousty překážek, intrik a nebezpečí, jež musí překlenout.

Madeline Miller má k mýtům skutečně vřelý vztah, jinak by s takovou vášní a láskou nedokázala používat původní i originálně vymyšlené legendy, jež z obyčejného lgbt románu dělají neobvyklý a kvalitní příběh. Snadno pracuje s historickými fakty, s vášní vám představuje mytologii a dokáže vás nadchnout, i v případě, že tématu přímo nepodléháte. Nenarazíte pouze na božstvo, ale i významné osobnosti, kupříkladu chrabrého a chytrého Odyssea. Pokud vám řecká mytologie mnoho neříká, můžete se však začít ztrácet. Je vhodnější přistupovat ke čtivu alespoň s nějakými informacemi, abyste byli v obraze.

Dá se říct, že je škoda, že se autorka rozhodla pro young adult ztvárnění, protože kvalitní námět by si rozhodně zasloužil verzi pro dospělé. Nejen s ohledem na lgbt vztah, ale také na surovost světa, intrik a bitev, jež sice nepostrádají kouzlo, ale byly by o to působivější. I když se Madeline Miller nevyhýbá násilnému představení války, tak přece jen s ohledem na žánr využívá rezerv, aby nešokovala cílové čtenáře.

Dle očekávání je závěr nejdramatičtější a nejvíce akční. Překvapí vás drastické až srdceryvné situace. Nastává neočekávaný zvrat, díky kterému příběh pulsuje v tempu války a získává ještě mnohem jasnějších obrysů. Silné emoce se proplétají s nostalgií i chvílemi slávy. Autorka si sice udržuje styl a s věcností i lehkým surovým nadhledem vás informuje o dalším dění, ale pokud jste se začetli, zapůsobí na vás.

Máte v oblibě lgbt tituly? Toužíte po neobyčejném příběhu, jež žije řeckou mytologií? Achilleova píseň je román, jež milovníky řeckých mýtů nadchne a nepustí.

Co na titul říká Chensie? Já jsem knihu četla již podruhé a zapůsobila na mě ještě lépe než poprvé. Teď už jsem věděla, co od autorky očekávat a nezaskočil mě tak méně dynamický styl psaní. Naopak jsem si užívala pozvolného vypravování, které nepostrádalo emoce a nápad. Jelikož jsem milovnice řecké mytologii, tak tuhle stránku příběhu jsem skutečně ocenila. Ač byla Kirké báječným počtením, tak Achilleova píseň s ohledem na gay romanci vítězí. Navíc jsem si Patrokla neskutečně oblíbila a každá rána, kterou během svého putování obdržel, zasáhla svým způsobem i mě. Nečetla jsem naposledy!

Řecko v časech hrdinů. Patroklos, nešikovný mladý princ, byl vyhoštěn do království Fthie, kde žije přehlížen ve stínu krále Pelea a jeho zlatovlasého syna Achillea. Achilleus, „nejlepší ze všech Řeků“, je vším, čím Patroklos není - silný, krásný, syn bohyně -, a jejich cesty se nikdy neměly zkřížit. Jednoho dne ho však Achilleus vezme pod svou ochranu a brzy se z nich stanou přátelé. Vzdělávají se v umění války a medicíny a z jejich pouta vznikne něco mnohem hlubšího - k nelibosti Achilleovy matky Thetidy, kruté mořské nymfy. Když přijde zpráva, že byla unesena Helena Spartská, jsou řečtí muži vyzváni, aby šli do války proti Troji. Achilleus se připojí, sveden příslibem slavného osudu. Patroklos, zmítaný láskou a strachem o svého přítele, následuje Achillea do války, aniž tuší, jak krutá zkouška je čeká. Toto dojemné a originální ztvárnění trojské války je zničujícím příběhem lásky a soupeření mezi bohy a lidmi. Hlavní zápas se však odehrává mezi nelítostnou ctižádostí a touhou lidského srdce po míru.

Žánr: Lgbt, Mýtologie, Young adult
Počet stran: 360