Recenze: CO BY VAŠE DÍTĚ S ADHD CHTĚLO, ABYSTE VĚDĚLI (Sharon Saline)

Precizní publikace o ADHD psaná s citem

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Portál

Publikací o ADHD je samozřejmě spousty. Já už jsem vám představovala titul Královna chaosu (recenze) s podtitulem ADHD podle Zoë, tedy autorky Zoë Kessler, která se s tímto problémem potýká. Publikace stejně jako Co by vaše dítě s ADHD chtělo, abyste věděli vyšla u nakladatelství Portál koncem roku 2019 a na problematiku pohlíží jinak než zmíněný titul, což je očekávané. Já vám však ráda představím knihu, která rozhodně má, co nabídnout.

Styl psaní zvolila Sharon Saline už na první pohled působí precizně a věcně, ovšem nikoliv odtažitě. Snadno poznáte, že autorka má k tématu cit a plně chápe, s čím se lidé perou a dokáže s nimi soucítit. Což je samozřejmě potřeba nejen v jejím oboru, ale také v tomto titulu.

Sharolin Saline je psycholožka, specializující se na problematiku ADHD. Její praxe čítá již pětadvacet let a za tu dobu dospěla k pozitivnímu přístupu k mladým lidem s poruchou pozornosti a hyperaktivity. Napomáhá tomu, aby se jim v životě vedlo lépe a já dle této knihy věřím, že se jí to daří.

Titul obsahuje předmluvu i úvod a dělí se na tři nejpodstatnější části:

Život s ADHD
V této sekci Sharon Seline nahlíží na výchovu a pochopení. Navrhuje výchovu s pomocí 5S, o nichž se dozvíte v textu. Návod je jednoduchý a snadno pochopitelný. Pomáhá rodičům nahlížet na ADHD a přijímat své děti takové, jaké jsou.

Život ve škole
Co všechno na děti čeká ve škole za překážky rodič netuší, ale spisovatelka je velmi reálně a upřímně nastiňuje. Nedělá jí problém s dětmi soucítit a ukázat, jak na ně prostředí, výuka i spolužáci působí a jak pro ně není snadné se s tím poprat jako běžné dítě. Pro Sharlin Seline je podstatný soucit a s tím také rodičům formou trpělivého vysvětlování prakticky po celou knihu pomáhá.

Život doma a mimo domov
Mají děti s ADHD vůbec nějaký společenský život? Není pro ně snadné vyjít mezi lidi, ale ani doma neprožívají nic jednoduše.

Publikace neopomíjí nic, co by vás zajímalo a obšírně se na téma zaměřuje a shrnuje jej. Máte možnost si přečíst různé ukázky a příklady, týkající se dětí s ADHD. Autorka zobrazuje, jak děti situace vnímají a jak se s nimi můžete vyrovnat vy, abyste jim lépe pomohli. Kniha obsahuje dokonce i několik černobílých ilustrací, které jsou spíše doplňkem.

Nejspíš vás příjemně překvapí, jaká škála emocí vás pasážemi provází. Autorka má opravdu soucit a předává jej dál. Snaží se rodičům pomoci najít tu správnou vlnu lásky a trpělivosti, se kterou se mají svým dětem s ADHD věnovat. S tím ohledem a se všemi fakty, které kniha obsahuje, je to opravdu naučné a úžasné čtení.

Věřím, že tato publikace je obrovským přínosem rodičům, kteří touží porozumět svým dětem a chtějí tu správnou citlivou a přesto odbornou publikaci, která je o všem spraví.

Co na titul říká Chensie? Neznám sice nikoho, kdo by se s ADHD potýkal, ale téma mě velmi zajímá a kniha na mě udělala velký dojem. Autorčin soucit a trpělivost, kterou do textu vkládá, si mě získala hned v prvních kapitolách. Její vyložení tématu je odborné, upřímné a emotivní, i když si udržuje ten správný odstup, tak se dokáže i přesto vžít a ukázat vám, co všechno je nutné znát. Jsem okouzlená, udivená, obohacená a za to velký dík nakladatelství Portál i samotné autorce.

Všichni známe rady expertů, ale někdy potřebujeme pomocnou ruku i od těch, kteří s ADHD žijí, od dětí a dospívajících s hyperaktivitou a poruchou osobnosti. Jak zvládnout nároky školy? Jak se nepoštěkat u snídaně? Jak zařídit, aby každá rodinná oslava neskončila pláčem a práskáním dveří? Autorka shromáždila zkušenosti desítek dětí a mladých lidí, kteří jsou hyperaktivní a nepozorní, a zjistila, že nejlépe funguje, pokud je rodiče zapojí do rozhodování o věcech, které se doma odehrávají. Čtenář v knize najde řadu praktických doporučení a příkladů, které mu pomohou najít si vlastní cestu k tomu, jak co nejlépe vyjít se svým někdy vznětlivým a náročným, ale také milovaným a jedinečným dítětem.
Sharon Saline, Psy.D., je psycholožka specializující se na problematiku ADHD. Za více než pětadvacetiletou praxi dospěla k pozitivnímu přístupu k mladým lidem s poruchou pozornosti a hyperaktivitou, který napomáhá tomu, že se jim v životě daří lépe.

Žánr: Literatura naučná, Psychologie a pedagogika
Počet stran: 239